• gudsfurste

Kattvakt.

Jag skall resa bort i en vecka och måste dessvärre skaffa en kattvakt. 

Nu kommer problemet in; kattvakten vill att jag tar hem katten dit så får min katt sällskap hela tiden alt att katten är kvar hemma hos oss och hon går dit ibland och matar. Katten är dock sällskapssjuk som tusan och vill att han skall ha tillgång till sällskap på dag&natt.

Tror ni han tar stor "skada" av att bli flyttad till nytt hem en vecka?

• Svar på tråden Kattvakt.
  • nemo1

Jag skulle hellre flytta katten faktiskt. Det är också så att enligt lag måste katten ha tillsyn minst två ggr om dagen, är kattvakten villig till det? Katten kan ju faktiskt bli sjuk eller skada sig.

• Birmafröken

Om kattvakten inte kan bo hos katten är det bästa att katten bor hos kattvakten. Om katten är någorlunda trygg och anpassningsbar bör den inte ta skada av att byta miljö under en vecka. Det kan faktiskt tvärtom vara en både stimulerande och utvecklande erfarenhet.

Det återstående alternativet är att kattvakten ser till katten (kollar läget, rensar lådor och ger mat) morgon och kväll.

• gudsfurste
    nemo1 skrev 2014-07-08 17:25:58 följande:

Jag skulle hellre flytta katten faktiskt. Det är också så att enligt lag måste katten ha tillsyn minst två ggr om dagen, är kattvakten villig till det? Katten kan ju faktiskt bli sjuk eller skada sig.

Birmafröken skrev 2014-07-08 17:39:47 följande:

Om kattvakten inte kan bo hos katten är det bästa att katten bor hos kattvakten. Om katten är någorlunda trygg och anpassningsbar bör den inte ta skada av att byta miljö under en vecka. Det kan faktiskt tvärtom vara en både stimulerande och utvecklande erfarenhet.

Det återstående alternativet är att kattvakten ser till katten (kollar läget, rensar lådor och ger mat) morgon och kväll.

skönt att höra att ni är inne på samma spår. hon skulle absolut kunna gått hit morgon och kväll, men min lilla herre är ganska "krävande" och älskar uppmärksamhet, skulle kännas hemskt att åka bort och veta att han bara får sällskap någon timme om dagen när han är van vid sällskap och tillsyn dygnet runt nästan. 

därför känner jag mig tryggare att han åker dit och får tillsyn som han brukar få samt någon att sova med osv. ville bara ha lite tips så man inte behöver oroa sig allt för mycket att han skall lida och ta skada av lite miljöombyte ett tag. 

• Whitetrash86

Jag tänker ju att det lär knappast vara mer konstigt än när man skickar katten till en pensionat under tiden man är borta...
    Allt hänger ju egentligen på katten själv..

Känner katten personen ifråga?
    Annars kan du alltid lämna nycklar och om katten visar stress och protesterar, är det inte svårare för personen att ta hem katten och komma över 2-3 ggr om dagen. 

• Madmoiselle

Är det en trygg katt kan du lugnt lämna bort katten i en vecka. Se till att ha med något hemifrån, en filt, en kudde eller liknande så känner sig katten mer hemma.

• Maiaflickan

Om din katt är trygg i sig själv och du inte märkt att katten mår dåligt av att byta miljö, tycker jag att det bästa vore att du flyttade katten till kattvakten under tiden du är borta. En katt som behöver mycket uppmärksamhet nöjer sig inte med att bli "tilltittad" även om det är några gånger/dag.

Är du osäker på hur katten reagerar på sitt nya, tillfälliga hem - åk över med katten till kattvakten och låt den vara där några timmar och se hur den reagerar. Och utifrån det blir det kanske lättare att bestämma sig?

Svar på tråden Kattvakt.