• L I  N N

farligt att bada bubbelbad???

jag har en fråga som någon kanske kan hjälpa mig med.
    jag har ett bubbelbadkar hemma sen sa min moster till mig att ja inte skulle bubbla för att de kunde vara farligt för bäbisen..borde ja ta de lungt med bubblandet?? har nån hört att de skulle vara farligt??

• Svar på tråden farligt att bada bubbelbad???
  • Jesssicaaa

har hört att det inte ska vara bra om det är typ på ett badhus, för alla bakterier, annars så vet jag inte..

• Mumin

Jag har för mig att man inte bör bubbla i slutet för det kan sätta igång förlossningen. Men jag vet faktiskt inte om det bara är en skröna, känns inte riktigt hundraprocentigt faktiskt.

• Mumin

Citerar från Netdoktor.se:

När du är gravid ska du inte bada bubbelbad eller sitta i varmt vatten, eftersom höga temperaturer kan vara skadliga för barnet och du själv kan få infektioner i slidan. Det finns också många bakterier och spår av svamp i dessa bassänger, och din motståndskraft mot dem är nedsatt när du är gravid, eftersom syrabalansen i din slida ändras under graviditeten på grund av hormonerna.

Själv badade jag badkar ofta i mycket varmt vatten under min första graviditet... Konstigt att bm inte säger nåt, det är väl vanligt att gravida sitter i varmt vatten?
    Det där med bakterierisken i offentliga badhus förstår jag.

• UFS

Men vattengympa för gravida då? Det sker ju badhus? Är det farligt?

• Igloobåten

Jag badade bubbelpool på badhus när jag väntade min son och jag fick inga problem eller att han är sjuk. Men det är ju olika till olika människor, är du osäker så låt bli. tala annars med din BM om det för hon har det bästa svaret

• Bembu

Det är inte farligt och bubbla. Allmän hygien gäller, tvätta hela kroppen och extra noga med under livet. Gäller både hemma å allmäna.
    Vissa BB erbjuder bad (vanligt å bubbel) FRAM TOM DET ATT VATTNET GÅR. När vattnet gått ska man INTE bada överhuvudtaget..

Bubbla på å tänk på att hålla vätske balansen hög, alltså drick mycket. OBS att cola å dylikt kan vara vätskedrivande, bättre med typ ett glas citron vatten. Håller du vätske balansen under kontroll klarar kroppen av att hålla värmen under kontroll = svettas!

Ha de så bra

Kram B

• Pigge2

Bubbelbad vet jag inget om men att bada i varmt vatten i ett badkar det kan man göra. Det står ju ofta som råd i gravböcker om man har ont av förvärkar eller foglossning. Sen är det alltid lättare att få urinvägsinfektion som gravid pga att urinröret vidgar sig och bakterierna lättare får fäste, men jag har då inte fått någon infektion och jag badar både hemma i badkaret och badhus.

• ff 1

Problemet i tredje trimestern är, förutom bakterierna, att det höga ljudet som blir i vattnet när man bubblar (testa själva att ligga med öronen under vattenytan med bubbel på) stressar bebisen så till den milda grad att förlossningen kan starta i förtid. Jag råkade ut för precis detta själv, med min första. Han kom därför ut på annandag jul istället för i mitten av januari, och det var ju inte så lyckat... kan ju vara ett tips dock om man gått över...

• Villavillerkulla

Jag frågade min BM om det innan vi skulle på Spa till Nyår o då var jag i v 36 o hon sa att det är helt ok att bubbla ett tag, men man ska inte sitta för länge i det varma vatnet för det kan påverka barnets hjärtljud. Alltså bada med sunt förnuft..
    Slemproppen håller ju borta alla bakterier.

Det är samma sak på förlossningen sen, man får inte ha för hög värme på vattnet i badkaret där heller, dom kolalr av barnets hjärtljud emellanåt.

• 9Kärleken6

Min bm har sagt att jag inte bör bada i vårt bubbelkar pga risken att få uvi. Jag har ju iof haft flera och har större chans/risk att få det. Men jag avstår. Bastu däremot är ok, men man ska som det står ovan tänka på att dricka mkt... Fråga din bm för råd...

Svar på tråden farligt att bada bubbelbad???