• Anonym (X)
    Äldre 9 Jul 15:50
    23231 visningar
    32 svar
    32
    23231

    Beroende av oxycontin

    I våras var jag med om en svår olycka och som smärtlindring fick jag oxycontin. Tyvärr har jag nu insett att mitt behov av dem inte har så mycket med smärta att göra utan mer med psyket. Jag har fortfarande ont, men det är hanterbart och jag har trappat ner till en tablett nattetid, nu ska den bort.

    Finns det någon mer som upplevt detta men tagit sig ur det?

  • Svar på tråden Beroende av oxycontin
  • Anonym (X) Trådstartaren
    Äldre 9 Jul 17:24
    #1

    Ingen?

  • Anonym (X) Trådstartaren
    Äldre 9 Jul 22:24
    #2

    Antar att jag är ensam.

  • Anonym (beroe­nde må ggr.)
    Äldre 9 Jul 22:59
    #3

    Du är inte ensam, mer än att ingen är kanske beroende just nu.


    Eller sett tråden.


     


    Hur många månader har du ätit, vilka mängder och tider?


     


    Det sättet som är bäst på att bli av med beroende, är att trappa ut sin medicin.


    Jag skulle inte gå från 1 tablett till ingebn, utan skulle ha delat tabletten.


    Och trappat ut det långsamt, speciellt om du har tillräckligt många tabs kvar.


    Där den sista du har, ska var den sista i uttrappningen.


    Då kan man psykisk förbereda sig.


     


    Abstinensen av oxy är svår, och plussar du mot 6månader, så kommer troligtvis ha det rätt jobbigt upp till 7dagar.


    Allt beroende på hur mycket och hur väl du trappar ut.


    Den sista du ska ta bort, är kväll/natt dosen.


    Då att ligga sömnlös på nätterna pga det kliar i benen eller vad det nu må vara.


    Detta kan man klara av att hantera bättre dagtid än nattetid.

  • Anonym (160)
    Äldre 14 Jul 17:32
    #4

    Jag har vart beroende av oxys i över två år. Det var ett helvete att försöka sluta, kunde inte. Men så upptäckte jag kratom. Det är från ett träd som växer i bla Thailand, man använder bladen och gör te på dom. Det innehåller ca 25 olika alkaloider vilket flera av dom mättar opiat receptorerna och på så vis minskar drastiskt på dom fruktansvärda utsättningssymptomen man får.

    Utan kratom hade jag aldrig kunnat sluta. Det är nu över ett år sen och jag har även slutat med kratom. Jag är äntligen fri. Och rekommenderar verkligen kratom för den som bara inte kan sluta.

  • Anonym (beroe­nde må ggr.)
    Äldre 14 Jul 17:57
    #5
    Anonym (160) skrev 2014-07-14 17:32:01 följande:
    Jag har vart beroende av oxys i över två år. Det var ett helvete att försöka sluta, kunde inte. Men så upptäckte jag kratom. Det är från ett träd som växer i bla Thailand, man använder bladen och gör te på dom. Det innehåller ca 25 olika alkaloider vilket flera av dom mättar opiat receptorerna och på så vis minskar drastiskt på dom fruktansvärda utsättningssymptomen man får.

    Utan kratom hade jag aldrig kunnat sluta. Det är nu över ett år sen och jag har även slutat med kratom. Jag är äntligen fri. Och rekommenderar verkligen kratom för den som bara inte kan sluta.

    2 år är en lång tid.


    Enligt mig, så ska ens oxy intag aldrig överstiga 2månader.


    Utan ta en paus efter 2 månader, på ca14dagar.


    Innan man kör på igen, på så sätt får man aldrig djupa beroenden, som du nu fick.Problemet är om man har så ont det inte går ta paus, så sitter man där med en jobbig uttrappning sen.Med en massa absintens problem.
  • Anonym (160)
    Äldre 14 Jul 18:23
    #6
    Anonym (beroende må ggr.) skrev 2014-07-14 17:57:47 följande:

    2 år är en lång tid.

    Enligt mig, så ska ens oxy intag aldrig överstiga 2månader.

    Utan ta en paus efter 2 månader, på ca14dagar.

    Innan man kör på igen, på så sätt får man aldrig djupa beroenden, som du nu fick.Problemet är om man har så ont det inte går ta paus, så sitter man där med en jobbig uttrappning sen.Med en massa absintens problem.


    Jo, men mitt beroende var ett missbruk endast för nöjets skull. Fick det inte utskrivet utan köpte på "gatan". Har alltid gillat opiater och tagit svagare sorter då jag kommit åt dom men det var först när jag började med oxycontin som det gick utför, väldigt snabbt. Det var först då jag fick känna på avtändning när jag försökte sluta. Den mentala biten var värst, min hjärna var helt tom på egna endorfiner och dopamin att det var omöjligt att ens stå upp.

    Kratomet ändrade på det och gjorde avtändningen uthärdlig.
  • Anonym (beroe­nde må ggr.)
    Äldre 14 Jul 18:59
    #7
    Anonym (160) skrev 2014-07-14 18:23:27 följande:
    Jo, men mitt beroende var ett missbruk endast för nöjets skull. Fick det inte utskrivet utan köpte på "gatan". Har alltid gillat opiater och tagit svagare sorter då jag kommit åt dom men det var först när jag började med oxycontin som det gick utför, väldigt snabbt. Det var först då jag fick känna på avtändning när jag försökte sluta. Den mentala biten var värst, min hjärna var helt tom på egna endorfiner och dopamin att det var omöjligt att ens stå upp.

    Kratomet ändrade på det och gjorde avtändningen uthärdlig.

    Då hänger jag med, då har man satt sig i en helt annan sits.


    Och farten in i missbruk med oxy kan vara sjukt snabb.


     


    Ska man nöjes ta oxy, så max 2 ggr i veckan, men par dagar i mellan.

  • Anonym (160)
    Äldre 14 Jul 20:29
    #8
    Anonym (beroende må ggr.) skrev 2014-07-14 18:59:14 följande:

    Då hänger jag med, då har man satt sig i en helt annan sits.

    Och farten in i missbruk med oxy kan vara sjukt snabb.

     

    Ska man nöjes ta oxy, så max 2 ggr i veckan, men par dagar i mellan.


    Det var så det började. Bara lite då och då och endast 40 mg. Men på bara några månader ändrades allt. Måste ta varje dag och var uppe i flera 100 mg, ibland kände jag inget ens för toleransen sköts i höjden. Försökte sluta så många gånger, ibland ofrivilligt då det inte fanns att få tag i. Och för varje avtändning blev det bara värre och värre. Och hjärnan minns det och blir helt utom sig av ilska för var gång.

    Hade jag inte hittat kratom hade jag vart fast i opiaterna än idag, garanterat. Att söka vård var för mig helt uteslutet.

    Idag är jag sååå tacksam att jag blivit fri, från alla beroenden. Skulle aldrig i mitt liv ta nåt igen just för att jag vet vilket helvete det skapar. Måste jag nån gång i framtiden behöva opiater för tex operation eller dylikt så kommer jag insistera på ett narkotikafritt alternativ, det finns också. Man behöver inte opiater. Orsaken till att dom fungerar bra mot smärta är för att dom stimulerar belöningscentret i hjärnan så man blir så "glad/lycklig" att man glömmer att man har ont. Men det finns starka smärtstillande också som inte innehåller medel/narkotika som påverkar hjärnan på samma sätt men fungerar bra ändå.

    Om man är en legitimt opiatberoende så är det bästa att få hjälp av sin läkare att långsamt trappa ner. Det kommer bli jobbigt ändå längs vägen men betydligt lättare än att cold turkey sin drog. Det ger en chock i hela kroppen och kan bli deprimerad och utan energi i månader, ibland år.
  • Anonym (Beroe­nde)
    Äldre 22 Jul 18:25
    #9

    Jag var beroende av smärtstillande tabletter också. Oxy, dolconting, tramadol, kodein. Ja, ALLT :)
    i några års tid, började väldigt ung. Hamnade på behandlingshem, rymde, hamnade på akademiskas avgiftning 2 gånger men började igen. Det är ett helvete och det jag ville knappt sluta för avsändningen jag fick var olidlig. Det värsta jag känt fysiskt och psykiskt. 


    Ren nu sen någon månad tillbaka, suget finns men den här gången vann min vilja. Jag klarade att sluta själv. Trappade ner själv med hjälp av andra läkemedel.

  • Anonym (beroe­nde må ggr.)
    Äldre 22 Jul 18:49
    #10
    Anonym (Beroende) skrev 2014-07-22 18:25:41 följande:

    Jag var beroende av smärtstillande tabletter också. Oxy, dolconting, tramadol, kodein. Ja, ALLT :)
    i några års tid, började väldigt ung. Hamnade på behandlingshem, rymde, hamnade på akademiskas avgiftning 2 gånger men började igen. Det är ett helvete och det jag ville knappt sluta för avsändningen jag fick var olidlig. Det värsta jag känt fysiskt och psykiskt. 


    Ren nu sen någon månad tillbaka, suget finns men den här gången vann min vilja. Jag klarade att sluta själv. Trappade ner själv med hjälp av andra läkemedel.


    Låter som du nöjjes tog också.


    Stämmer detta?


     


    man ska inte ta dessa mediciner/droger för nöjje´s skull.


    Det slutar med för många djupa beroenden.

Svar på tråden Beroende av oxycontin