Inlägg från: Anonym (a) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Varför ta billån?

Göteborgsmamman75 skrev 2014-07-10 09:52:56 följande:

Visst om man har avkastning på annat håll på mer än vad man har i ränta på billånet så är det ju fördelaktigt. Men då förstår jag inte varför man inte istället lånar upp på bostaden hellre för det är oftast mer fördelaktigt. Och för gemene man som kanske inte är insatt i fond och aktiemarknaden tror jag inte det är så lätt att få upp en årlig avkastning på 12 %. Det är som att råda någon att ta billån för att spela poker med pengarna. Ett risktagande med andra ord. Nej i normalfallet så är ett bilköp dyrare om man köper med lån än om man hade betalat kontant beroende på räntekostnaden.

Men att det skulle vara normalt att finansiera bilköp med lån stämmer ej. Hur vet jag det? Jo för jag arbetar med bilfinansiering sedan nnågra år. Skulle säga att ca 1/3 av bilköpare tar lån.2/3 gör det iinte. Nu talar vi om bilar som kostar 100 tkr och mer. Det som skiljer dessa åt är att de som köper kontant ser på ekonomi som man gör i företag. Dvs man ser på bilens värdeminskning som den kostnad som den faktiskt är och de sätter av månatlig värdeminskning på ett konto i sin hushållsbudget. Då kan de ju köpa nästa bil kontant när den gamla är slut.

Sen det där att nya är kostsammare än gamla bilar är förvisso oftast sant men inte alltid. Visst värdeminskningskostnaden är störst i början innan den planar ut. Men man måste även ta ddrivmedelskostnad i beräkningen. Det beror på hur mycket man kör samr hur mycket bilendrat och pris på drivmedel. Nyare bilar drar mindre än äldre så kör man mycket så kan en ny bil uppväga.

Fast du kan inte veta hur folk finansierar sina bilköp, du ser bara de som lånar genom er.

Lånar man på sitt hus, så får man in pengarna på sitt konto, och betalar sedan bilen "kontant" till bilfirman.  Bilfirman kan omöjligt veta om pengarna är sparpengar eller lånade pengar.
  • Anonym (A)
    Lord Hans skrev 2014-07-09 20:55:34 följande:
    Alla får tycka och tänka precis vad de vill. Har jag sagt nått annat? Menar du att jag påstår att mina värderingar är de enda rätta bara för att jag inte håller med dig?

Knepigt det där med åsikter, folk har olika.
    Otroligt vad du verkar hård och på med just dina åsikter. Du svarar direkt i riktig försvarsposition. 
    Undrar vad det stör dig att vissa väljer att låna till bilköp? 
  • Anonym (A)
    Anonym (Joråsåatteh...) skrev 2014-07-10 12:12:59 följande:
    Ja du, hur tänker dom?
    Hur tänker folk som
    - Bränner en månadslön på en semesterresa? Heelt bortkastat, solbrännan försvinner och minnena bleknar.
    - Tar CSN-lån och pluggar till ett yrke som ger medioker lön inom ett område som intresserar dem? Heelt bortkastat, jobb med medioker lön kan man få utan utbildning.
    - Sparar och stannar hemma med sina barn längre än de får FP. Heelt bortkastat, barn överlever ju på dagis.

Ja folk är väl dumma i huvudet som gör vad de vill med sina egna pengar. Det verkar mycket mer rimligt att sitta på forum och förfasa sig över sånt man inte ens har med att göra!
    Det handlar om att känna sig duktig, att ta lån idag är ju rena WT-stämpeln, enligt vissa.

• Anonym (A)
    Lord Hans skrev 2014-07-10 20:22:07 följande:
    Stör och stör, jag tycker det är smått komiskt.
    Nja tycker nog du verkar störa dig lite på det. 
    Själv har jag inga billån och har aldrig haft det heller, eller tänkt att ha det i framtiden.
    Men som alla inlägg visar så väljer folk av olika anledningar att ta banklån till sitt bilköp. Du hade en undran i din TS och har fått många svar men ändå så verkar du inte acceptera svaren utan tycker fortfarande att det är så konstigt att folk lånar.
  • Anonym (A)
    Lord Hans skrev 2014-07-10 20:19:50 följande:
    Förfasa och förfasa. Jag tycker det mest är du som förfasar dig. Inget av dina exempel var förövrigt jämförbara med att låna pengar till en bil. Dina exempel är alla saker som ger mervärde, en bil däremot, njaa inte så mycket...
    Fast vem är du att tala om för andra vad som är mervärde i deras liv?

Du är inte intresserad av att veta hur folk tänker, du vill knäppa folk på näsan. Jäkla otrevligt!
  • Anonym (A)

Kanske helt oviktigt då både jag "A" och en annan "A" i denna tråd skriver under samma signatur (trodde ej det  var möjligt). Men vi verkar båda tycka samma sak så det spelar inte någon större roll. 

• Anonym (A)
    Lord Hans skrev 2014-07-10 21:21:13 följande:
    Vad idiotiskt att det går att använda samma nick.
    Trodde nästan att det då automatiskt stod 1 eller 2 framför. Men i just denna tråd var det ingen fara. Men det kan alltid ställa till i någon annan tråd kan jag tänka.
  • Anonym (a)
    Jeaninne skrev 2014-07-11 14:54:38 följande:
    Jomen börjar man tänka så, så sitter man snart i skuldfällan. Det folk inte fattar är, att de kanske inte alltid kommer att ha den goda inkomst de har just nu. Idag blir man t.ex. utförsäkrad efter ett år, och då måste man leva upp alla tillgång - och sedan är det soc som gäller. Inte bra att ha stora skulder då.
    Inte bra? Det är t o m extremt dåligt eftersom man får en viss summa från soc som utgör existensminimum. Har man sedan skulder så den summan endast räcker till att amortera på dem varje månad så är det inget som soc bryr sig i. Tror vissa inte begriper det utan tror att  om man har barn så fixar det sig alltid med pengar från soc men så enkelt är det inte.
Svar på tråden Varför ta billån?