Varför ta billån?
Visst om man har avkastning på annat håll på mer än vad man har i ränta på billånet så är det ju fördelaktigt. Men då förstår jag inte varför man inte istället lånar upp på bostaden hellre för det är oftast mer fördelaktigt. Och för gemene man som kanske inte är insatt i fond och aktiemarknaden tror jag inte det är så lätt att få upp en årlig avkastning på 12 %. Det är som att råda någon att ta billån för att spela poker med pengarna. Ett risktagande med andra ord. Nej i normalfallet så är ett bilköp dyrare om man köper med lån än om man hade betalat kontant beroende på räntekostnaden.
Men att det skulle vara normalt att finansiera bilköp med lån stämmer ej. Hur vet jag det? Jo för jag arbetar med bilfinansiering sedan nnågra år. Skulle säga att ca 1/3 av bilköpare tar lån.2/3 gör det iinte. Nu talar vi om bilar som kostar 100 tkr och mer. Det som skiljer dessa åt är att de som köper kontant ser på ekonomi som man gör i företag. Dvs man ser på bilens värdeminskning som den kostnad som den faktiskt är och de sätter av månatlig värdeminskning på ett konto i sin hushållsbudget. Då kan de ju köpa nästa bil kontant när den gamla är slut.
Sen det där att nya är kostsammare än gamla bilar är förvisso oftast sant men inte alltid. Visst värdeminskningskostnaden är störst i början innan den planar ut. Men man måste även ta ddrivmedelskostnad i beräkningen. Det beror på hur mycket man kör samr hur mycket bilendrat och pris på drivmedel. Nyare bilar drar mindre än äldre så kör man mycket så kan en ny bil uppväga.
Lånar man på sitt hus, så får man in pengarna på sitt konto, och betalar sedan bilen "kontant" till bilfirman. Bilfirman kan omöjligt veta om pengarna är sparpengar eller lånade pengar.