Inlägg från: Butterscotch |Visa alla inlägg
  • Butterscotch

Varför ta billån?

Att man väljer en ny bil framför en begagnad är väl i sig inte så svårt att förstå. Jag tror att de flesta som tar lån för att köpa bil räknar på det och kommer fram till att det är värt det, trots räntekostnader och värdeminskning. Att det är dyrare än att köpa begagnat behöver inte alls vara anledning att låta bli att köpa ny bil. Pengar är ju som bekant inte alltid allt.

• Butterscotch
    Anonym (Lånefri) skrev 2014-07-09 20:28:40 följande:

Har ni inte glidit lite från grundfrågan.

Folk argumenterar för att köpa ny bil, inte för att ta billån.

Varför inte spara och köpa ny bil utan lån, som med alla andra konsumtionsvaror?

Själv skulle jag aldrig låna till annat än bostad, (nu har jag iofs inte gjort det heller)

Det hänger till viss del ihop tycker jag. Att köpa en ny bil kostar ofta flera hundra tusen, och det kan ju ta ett tag att spara ihop hela beloppet. Behöver man en bil snabbare än så kan man låna pengarna istället, och betala bilen i efterhand så att säga medelst avbetalningar. Med andra ord - vill man ha en ny bil inom kort och inte har kontanter till det så lånar man. Vill man inte ha en ny bil men behöver bil inom kort kanske man tar besparingar och köper en begagnad. Eller så väntar man i x antal år och sparar tills man har alla pengar som behövs till en ny bil, men om behovet är så litet kan det även vara ett alternativ att låta bli helt. Alla har olika behov och värderar detta med bil olika.
  • Butterscotch
    Lord Hans skrev 2014-07-11 06:03:19 följande:

1) Om man anser sig få bättre avkastning på annat håll, så varför inte betala bilen kontant och låna pengar till det som ger den bättre avkastningen? Billån är ganska dåliga lån med relativt hög ränta borde man inte få fram ett bättre avtal om man investerar i nått som verkligen ger avkastning?

Apropå hur folk lånar till bilköp: jag tror att det är rätt vanligt att folk utökar sina bostadslån för att få loss pengar till bil, i alla fall i städer där det generellt sett ofta finns värdeökningar att låna mot. Bostadslån är ju rätt fördelaktiga, i alla fall jämfört med billån. Så gjorde vi också en gång för numera rätt länge sen, när vi köpte vår förra bil.
  • Butterscotch
    Anonym (Samma som förut) skrev 2014-07-11 07:30:00 följande:

1) Det hela bygger på alternativkostnadsresonemanget. Sedan är det inte alls säkert att de som lånar för att köpa bil gör det i formen av något "billån" direkt knutet till bilen, där bilen utgör säkerhet för själva lånet. Många i vart fall i storstäderna använder sina bostäder som bankomater. I mitt tycke ett betydligt vanskligare beteende, speciellt om inte dessa lån amorteras i samma takt som bilen tappar i värde.

Vanskligt om man inte amorterar ja, men varför skulle det annars vara dåligt?
  • Butterscotch
    Lord Hans skrev 2014-07-11 19:48:35 följande:

Om du jobbar inom IT borde du väl lätt kunna hosta upp 260000 ur din buffert? Det klarar t.o.m jag med min usla arbetarlön. Kanske för att jag brukar köra med skitbilar som t.ex. toyota då?

Du är stereotypen som denna tråd var riktad till.

Bara för att man jobbar inom IT behöver man inte tjäna grova pengar
Svar på tråden Varför ta billån?