• gbgumman

Varför ta billån?

Tänker som så att jag vill ha en bil och är beträdd att låta det kosta.

• gbgumman
    Cornellia skrev 2014-07-11 00:07:41 följande:

Kan inte tro att någon av våra grannar/kollegor blev särskilt impad över att det införskaffades en väldigt ordinär, 4 år gammal kombi. 

Inte

Folk verkar tro att alla runt dem går och funderar över deras liv. Jag tror folk skulle bli förvånade om de fick reda hur LITE folk tänker på dem. Tror ingen har tänkt något om våran bil och jag har fram till denna tråd inte funderat på om någon tänker något om vår bil.
  • gbgumman
    Butterscotch skrev 2014-07-11 07:17:22 följande:
    Apropå hur folk lånar till bilköp: jag tror att det är rätt vanligt att folk utökar sina bostadslån för att få loss pengar till bil, i alla fall i städer där det generellt sett ofta finns värdeökningar att låna mot. Bostadslån är ju rätt fördelaktiga, i alla fall jämfört med billån. Så gjorde vi också en gång för numera rätt länge sen, när vi köpte vår förra bil.
    Vi med och samtidigt så öka vi amorteringen i samma takt som värdeminskningen.
  • gbgumman
    Jeaninne skrev 2014-07-11 13:17:44 följande:

Ja, jag håller med dig. Det är väldigt dumt. Enda skälet att ta ett billån, skulle vara om man fått ett jobb dit man inte kan ta sig kommunalt.

Eller att man vill ha en bil och inte har eller vill använda de pengar man har. Man kanske inte bryr sig om att göra en bra affär.
  • gbgumman
    Jeaninne skrev 2014-07-11 14:54:38 följande:
    Jomen börjar man tänka så, så sitter man snart i skuldfällan. Det folk inte fattar är, att de kanske inte alltid kommer att ha den goda inkomst de har just nu. Idag blir man t.ex. utförsäkrad efter ett år, och då måste man leva upp alla tillgång - och sedan är det soc som gäller. Inte bra att ha stora skulder då.
    Jag tänker så och sitter inte i skuldfällan och kommer inte hamna där heller. Vi har många hundra tusen på div. Konton. Folk har rätt mycket pengar.
  • gbgumman
    Wilowa skrev 2014-07-11 16:22:55 följande:
    Måste allt vara ekonomiskt lönsamt? Det kanske är lönsamt på andra sätt?

Vi har lån på en husvagn och lån på en bil som kan dra husvagnen och detta ger oss en livskvalitet som vi inte haft annars. Vi vintercampar och använder därmed husvagnen mycket samt att vi åker långt och då behöver en pålitlig bil...som dessutom ska kunna dra vagnen säkert.
    Eller hur...

Skulle allt man gör vara ekonomiskt lönsamt kan man lika gärna gå och lägga sig i graven direkt. Att leva kostar. Att skaffa barn är väl det sämsta ekonomiskt man kan göra. Det gör många helt utan kritik.
  • gbgumman
    Lord Hans skrev 2014-07-11 19:48:35 följande:
    Om du jobbar inom IT borde du väl lätt kunna hosta upp 260000 ur din buffert? Det klarar t.o.m jag med min usla arbetarlön. Kanske för att jag brukar köra med skitbilar som t.ex. toyota då?

Du är stereotypen som denna tråd var riktad till.
    Herregud det finns väl annat kul än att köpa bil.
  • gbgumman
    Lord Hans skrev 2014-07-11 20:01:55 följande:
    Hmm, var det inte exakt det jag sa?

Min man jobbar också med it. Bra lön! Vi har halva bilen på lån. Köptes ny. Vi valde att ta lån för att använda pengarna till annat kul. Visst det kostar lite extra på lån sikt men det är det värt. Snart drar vi på vår drömresa med gott samvete och en ekonomi i balans.
  • gbgumman
    Tom Araya skrev 2014-07-12 03:28:01 följande:
    Va, gör det? Jag blir som pojk när jag rotar i lådan med leksaksbilar...Skrattande

Canarieöarna och köksrenovering säger du gumman, men om du tittar på den här så behöver den visserligen ny lack och inredning, men har en stooor V8-motor...(dreglar)...Oskyldig
    Självklart har alla olika intressen. Bil tycker vi är trist men bra att ha. Vi gillar resor (dock inte till canarieöarna ) men rätt våra tre veckor i Florida (100 000kr ) och köket (150 000) spara vi och betalde kontant (dock via kreditkortet ) antar att jag inte känner för att spara till bilen eller ta av de ganska många tusenlappar jag har på sparkonto. Men det känns ok. Lånet är inte högre än värdet på bilen iaf. Det jag vill säga i tråden är att jag ska få göra vad jag vill med mina pengar. Vill jag betala ränta eller skaffa ett till barn. Så är det min ensak. Vill inte att folk ska gå och ropa lyxfällan bara för att vi vill ha en bil och vill låna till den. Skulle vi riskera att bli arbetslösa och inte ha till gångar på banken och inte råka ha en bostadsrätt i attraktivt område belånat till 50% så skulle vi nog agerat på annat sätt.
Svar på tråden Varför ta billån?