Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Varför ta billån?

Svaret på frågan i TS är inte "vi ville ha en ny bil" utan "vi ha inte sparat till en ny bil".
    .
    .
    Enkelt räkneexempel:

Du har just idag köpt en ny bil för 250000 lånade kronor. Ny bil, "tryggt och säkert ska det vara", billån- javisst?!, alla andra gör likadant.
    .
    .
    Om du nu börjar sätta undan 3000 i månaden på ett konto som du döpt till "ny bil" så har du om fyra år 144000 kronor (egna pengar).

Lägg till restvärdet på bilen du har idag så kan du köpa, kontant, en ny bil för 250000. Det borde räcka.

Och då slipper du betala ränta på billånet på ... vadå ... 5-6%?
    .
    .
    Sparar du bara 2000 i månaden i fyra år så borde du landa på runt en 200000 till en ny bil - vart fjärde år.

• Flash Gordon
     Piala skrev 2014-07-11 11:17:16 följande:

Jag tycker det är fel att säga att man inte har råd att köpa en bil om man måste ta lån. Jag har pengar på kontot men vill inte tömma det för att köpa en bil. Jag betalar hellre en summa varje månad på lån och har kvar mina pengar till andra oförutsedda utgifter.

Räntan är inte så hög och amorteringen är skälig. Är man dessutom två om det så känns det inte så hårt.

Jag har gärna en nyare bil för att det är mindre bekymmer med den. Det handlar inte om att visa en status. Det är knappast någon lyx eftersom nästan alla har en nyare bil i dagens samhälle så det är inget att skryta om.

Sverige har en av Europas äldsta bilflottor. Möjligen till och med den allra äldsta.

Så "nästan alla" har inte alls "nyare bilar" i Sverige.
  • Flash Gordon
    Majsan70 skrev 2014-07-09 20:04:26 följande:
    Fast vi har råd att hålla oss med ny bil. Bara det att vi inte vill binda upp de kontanterna. Billånen är väldigt fördelaktiga. Mycket bra tycker vi. 

Men skall vi jämföra vad den gamla bilen kostade kontra den nya vi har nu så är den nya billigare. Plus att den alltid går. Om man pendlar som vi kör samt kör hästtransport med den så vill man ha något som inte går sönder hela tiden och som är billig bränslemässigt.

Och som sagt köper inte vi nytt får ni inget begagnat.

Jag vet inte vilket billån ni har men ett normalt billån ligger på runt 6% i räntekostnad. Det skulle inte jag kalla fördelaktigt.
  • Flash Gordon
    Vinterankan skrev 2014-07-10 07:55:46 följande:

Undrar faktiskt också varför det i princip verkar vara standard att ta billån. 

För att det är en livsstil i vår kultur.

Billån, SMS-lån, kreditkort, shoppa på kredit hos Ellos & La Redoute, bara xxx kronor i månaden - skynda fynda.

Lånade pengar, lånade pengar, lånade pengar.

Lån och skulder är en av de mest marknadsförda produkterna i vårt samhälle.

DÄRFÖR är det "standard" att ta billån.
  • Flash Gordon
    SVejsan skrev 2014-07-11 07:56:13 följande:

Min reflektion är så varför lånar man i en del fall? Varför lägger man inte undan kontinuerligt för att kunna köpa kontant ??

Förmodligen för att privatekonomi till största delen handlar om beteende och inte matematik.

Att sätta undan pengar till ett framtida inköp kräver att du har disciplin nog att avstå att leva upp pengarna direkt, på en gång. Disciplin att avstå "omdelbar belöning".

Jag har läst någonstans att människan är inte skapt att avstå NU för framtida bättre utfall.
  • Flash Gordon
    MAN78 skrev 2014-07-11 17:57:44 följande:

Jag tycker det är korkat att INTE ta billån om man köper en hyfsat ny och dyr bil. Värdeminskningen på bilen är inte rolig och de surt förvärvade slantar man har investerar jag hellre på annat sätt i en bil.

Nu förstår jag inte ...

Så de surt förvärvade slantarna betalar du hellre ränta på billånet för och du tror inte att värdeminskningen är densamma för dig om du lånat ihop till bilen?
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2014-07-11 22:41:20 följande:
    Hur räknar du? Sparar du bara 2000 i månaden, i fyra år så får du ihop 96 000, inte 200 000.

Får du 100 000 för en 4 år gammal bil som kostat 200-250 000 ny?

Vad spelar det för roll hur mycket pengar du kan spara på 4 år om du behöver bilen nu eller om ett år?

Jag skrev: "Lägg till restvärdet på bilen du har idag ..."

Om du idag har en bil idag värd 200000 - 250000 så om fyra år är det inte otroligt att restvärdet är kring 100000. Det är faktiskt ganska exakt så det ser ut i bilannonserna på bytbil[dot]com.

Den summan lägger du till det du sparat ihop och på så sätt kan du köpa en ny bil vart fjärde år. Kontant. Och med den förra bilen som inbyte. 

Det är ett räkneexempel för att visa på hur pass enkelt det ändå är att köpa en av dessa "måste-ha-säker-ny-bilar" utan att behöva ta lån. 2000 i månaden så kan du köpa en splitter ny bil vart fjärde år utan lån.

Och det är ett EXEMPEL. Vi behöver inte bli upphetsade om inte siffrorna stämmer exakt ned till tredje decimalen för exemplet är i rätt härad och det ger dig en idé om vad du själv kan göra.
    .
    .
    OK, så pga omständigheterna så var du TVUNGEN att köpa en bil på kredit. OK. Men NÄSTA gång har du pengar till bilköpet för nu börjar du spara till den i förväg.
Svar på tråden Varför ta billån?