Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför ta billån?

Lord Hans skrev 2014-07-09 19:22:41 följande:

Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

Så hur tänker ni riktigt?

Jag håller med dig till viss del men...

Vad gör man om man...
    Har tummen mitt i handen (alltså inte kan underhålla en äldre och mer underhållskrävande bil själv)?

Tycker reparationer på verkstad av en äldre bil är bortkastade pengar?

Vill åka tryggt, säkert, pålitligt och bekvämt?

Inte har pengar att lägga kontant ens på en bättre begagnad bil (typ 50-200 000), men har råd till lånen för den?
  • Tom Araya
    Lord Hans skrev 2014-07-09 20:44:16 följande:
    Åker buss?
    Eller sparar så man har råd eventuellt? Jag tycker Lånefri i inlägg #24 har en poäng,  Varför ta lån på en konsumtionsvara? Eftersom att även en ny bil åldras blir det en ganska ändlös spiral, man måste låna till nästa bil och nästa, etc...
    Buss är inte ett alternativ för alla, inte att spara ihop summan heller då bil kan vara ett behov jag har nu, inte om 10 år när jag lyckats para ihop 100 000 till bil.
    Man måste även tänka på att de pengar som kan sparas kanske ska räcka till en hel del annat.
    Amanda84 skrev 2014-07-09 21:06:29 följande:

Om man inte ens kan byta torkarblad på bilen på egen hand så är det i stort sett ett måste att köpa ny bil.

Torkarbladsbyte kommer du svårligen undan....om du inte byter bil varje år.

• Tom Araya
    Jill 79 skrev 2014-07-09 20:56:14 följande:

Själv köpte jag för många år sen en gammal bil för 1500kr. Nybesiktad och nyskattad. Körde den ett år utan att betala annat än bensin, spolarvätska och trafikförsäkring. Sålde den efter ett år när det var dax för besiktning, för samma summa jag betalade. Gissa om jag lyckats spara en hel del pengar det året som jag kunde lägga på en mycket bättre bil. Har man mycket pengar kan man väl ha hur mycket billån man vill, men de som har dålig ekonomi och klagar fattar jag inte hur de resonerar. Senaste bilen jag köpte var rätt dyr, men den kommer säket få hänga med i tio år.

Jag gjorde så fram till för ca 10 år sedan (är 41 idag), hade bilar för under 10k, oftast nedåt 5k, men då kunde jag reparera själv vid behov.

Du ska ha en väldig tur om de hittar en fullt funktionsduglig, besiktigad och skattad bil för 1500, enbart detta brukar göra att även en gammal bil kostar 5-15 000 istället för 1000-3000.
  • Tom Araya
    Amanda84 skrev 2014-07-09 21:29:40 följande:
    Jag har folk i min bekantskapskrets som inte kan byta torkarblad utan behöver hjälp för att göra något så simpelt. För egen del har jag inte ens körkort men har hjälpt till med att byta torkarblad och fylla på spolarvätska åt nervösa kompisar. Om dessa hade köpt en begagnad bil så hade minsta lilla fel föranlett riktigt dyra verkstadsbesök och därför har också alla dessa tummen-mitt-i-handen-kompisar nyare bilar som de köpt med hjälp av lån eftersom de i stort sett hade fått lägga samma pengar på verkstadsbesök om de hade köpt en 10 år gammal bil.
    Överensstämmer rätt bra med min teori också.
  • Tom Araya

Det är nog så jävla enkelt för de flesta att det man behöver inom en tid man inte kan spara ihop pengarna måste man i stället låna till, exempelvis bostad, bil, renovering mm.

• Tom Araya
    SVejsan skrev 2014-07-11 07:56:13 följande:

Som Lord Hans är inne på...
    Har man råd att ta lån då har man råd att spara till bil också. Ett lån är ju rena bilkostnaden + ränta !

Min reflektion är så varför lånar man i en del fall? Varför lägger man inte undan kontinuerligt för att kunna köpa kontant ??

Ja, det stämmer, men förutsätter att man kan spara först och köpa sedan, vilket för många inte är fallet.

På samma sätt skulle man kunna spara ihop till att casha ett hus....lagom till den ålder då många säljer och  flyttar till en lägenhet, helst hyres-...
  • Tom Araya
    Gabbe75 skrev 2014-07-11 07:52:47 följande:

Det är inte dåligt. Skrattande

Efter skattereduktion pratar vi drygt 1% kapitalkostnad. Betydligt fördelaktigare än de flesta konsumtionskrediter och blancolån.Har man alternativanvändning för sitt kapital, är det snarare dumt att INTE låna.

Jag hävdar att TS fått svar på sina frågeställningar, han vill bara inte inse det.
    Håller med helt och hållet. Skattereduktionen gör ju att t.o.m. många som kan kontantbetala väljer att låna.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2014-07-11 16:01:50 följande:

Svaret på frågan i TS är inte "vi ville ha en ny bil" utan "vi ha inte sparat till en ny bil".
    .
    .
    Enkelt räkneexempel:

Du har just idag köpt en ny bil för 250000 lånade kronor. Ny bil, "tryggt och säkert ska det vara", billån- javisst?!, alla andra gör likadant.
    .
    .
    Om du nu börjar sätta undan 3000 i månaden på ett konto som du döpt till "ny bil" så har du om fyra år 144000 kronor (egna pengar).

Lägg till restvärdet på bilen du har idag så kan du köpa, kontant, en ny bil för 250000. Det borde räcka.

Och då slipper du betala ränta på billånet på ... vadå ... 5-6%?
    .
    .
    Sparar du bara 2000 i månaden i fyra år så borde du landa på runt en 200000 till en ny bil - vart fjärde år.

Hur räknar du? Sparar du bara 2000 i månaden, i fyra år så får du ihop 96 000, inte 200 000.

Får du 100 000 för en 4 år gammal bil som kostat 200-250 000 ny?

Vad spelar det för roll hur mycket pengar du kan spara på 4 år om du behöver bilen nu eller om ett år?
  • Tom Araya
    ursula skrev 2014-07-11 23:42:14 följande:
    Får du 8,5 % på sparkontot
    3x2= 6%, fullt möjligt.
    ITpappan skrev 2014-07-11 23:37:45 följande:
    Även om jag haft pengarna hade jag nog tagit lån. Billånet kostar mig ca 2% efter ränteavdrag. Jag får det tredubbla på pengarna på sparkontot :) En ren vinstaffär att låna, alltså ;)

• Tom Araya
    gbgumman skrev 2014-07-11 19:57:34 följande:
    Herregud det finns väl annat kul än att köpa bil.
    Va, gör det? Jag blir som pojk när jag rotar i lådan med leksaksbilar...Skrattande

Canarieöarna och köksrenovering säger du gumman, men om du tittar på den här så behöver den visserligen ny lack och inredning, men har en stooor V8-motor...(dreglar)...Oskyldig
Svar på tråden Varför ta billån?