• Jeaninne

Varför ta billån?

Ja, jag håller med dig. Det är väldigt dumt. Enda skälet att ta ett billån, skulle vara om man fått ett jobb dit man inte kan ta sig kommunalt.

• Jeaninne

För övrigt känner jag ingen beundran alls för mäns dyra bilar idag. Fanns kanske en tid när jag gjorde det... för 30 år sedan. Men idag med all upplysning, så är för mig den bättre människan den avstår bil och åker kommunalt. Ja, jag vet att det inte alltid är möjligt! Men i så fall tycker jag att man ska prioritera en bensinsnål och säker bil, framför något vrålåk...

För övrigt brukar det alltid komma på samma kostymklädda och portföljprydda herrar på min buss varje vardagsmorgon. Dessa skulle säkert ha råd med bil - det hedrar dem att de tar bussen i stället! Respekt!

• Jeaninne
    gbgumman skrev 2014-07-11 13:44:11 följande:
    Eller att man vill ha en bil och inte har eller vill använda de pengar man har. Man kanske inte bryr sig om att göra en bra affär.
    Jomen börjar man tänka så, så sitter man snart i skuldfällan. Det folk inte fattar är, att de kanske inte alltid kommer att ha den goda inkomst de har just nu. Idag blir man t.ex. utförsäkrad efter ett år, och då måste man leva upp alla tillgång - och sedan är det soc som gäller. Inte bra att ha stora skulder då.
  • Jeaninne
    Studentpappa skrev 2014-07-11 15:17:41 följande:
    Är det alltid män som äger dyra bilar?
    Jag har i alla fall aldrig känt någon kvinna som har ägt en dyr bil ensam. Kvinnor brukar åka kommunalt, och när de skaffar familj vill de ha en familjebil som är så säker som möjligt (om de vill ha bil alls).

När kvinnor vill flasha med sina pengar, köper de kläder, skor och smycken, samt heminredningsdetaljer. I min erfarenhet.
  • Jeaninne
    Anonym (a) skrev 2014-07-11 19:33:17 följande:
    Inte bra? Det är t o m extremt dåligt eftersom man får en viss summa från soc som utgör existensminimum. Har man sedan skulder så den summan endast räcker till att amortera på dem varje månad så är det inget som soc bryr sig i. Tror vissa inte begriper det utan tror att  om man har barn så fixar det sig alltid med pengar från soc men så enkelt är det inte.
    Sant, och det var precis det jag menade. Läste i Fl-tråden "Växte du upp fattig?", om hur en del föräldrar betalade av på sina skulder med socialbidraget - och lät barnen svälta och frysa. Bokstavligt talat... Det skulle inte jag göra, om jag hamnade i den situationen. Bättre att släppa skulderna till fogden, och använda sig av det existensminimum man alltid har rätt till för att ge barnen en dräglig uppväxt. (Men allra bäst är som sagt att aldrig börja dra på sig skulder.)
Svar på tråden Varför ta billån?