• ITpappan

Varför ta billån?

Har precis köpt en Audi A4 Avant 2.0TDI 177hk Quattro för 260 000:-

Tog lån på 100 000:-. Efter ränteavdrag och inflationsavdrag så räknar jag med ungefär 1% ränte på lånet. Mycket fördelaktigt, och vi har fått en trygg säker bil som slår det mesta annat i mellanklassen.

Varför skulle vi inte köpt bilen, menar TS? Eller en skitbil som Toyota, Skoda, Kia eller annat skit? Alla har inte 100kkr över sådär bara - och med ett fördelaktigt lån blir lånekostnaden minimal.

• ITpappan
    Lord Hans skrev 2014-07-11 19:48:35 följande:
    Om du jobbar inom IT borde du väl lätt kunna hosta upp 260000 ur din buffert? Det klarar t.o.m jag med min usla arbetarlön. Kanske för att jag brukar köra med skitbilar som t.ex. toyota då?

Du är stereotypen som denna tråd var riktad till.
    Ja, det kan man kanske tycka :) För det första har jag inte 260 papp i min buffert. För det andra tjänar jag inte så bra (42 papp brutto). För det tredje har jag ett högbelånade hus, barn, och en föräldraledig fru. Så vi har nog in mindre pengar än din arbetarfamilj varje månad :)

Även om jag haft pengarna hade jag nog tagit lån. Billånet kostar mig ca 2% efter ränteavdrag. Jag får det tredubbla på pengarna på sparkontot :) En ren vinstaffär att låna, alltså ;)
  • ITpappan
    ursula skrev 2014-07-11 23:51:32 följande:
    Jaha när man lånar räknar man nettoränta , medan när man sparar räknar man bruttoränta
    Antar att man betalar 30 % i skatt , då blir sparräntan 4.2 efter skatt , inte 6
    Nej, nej. Varför betala 30% i skatt?! Kör ISK - nästan ingen skatt alls!
  • ITpappan
    Butterscotch skrev 2014-07-12 07:37:53 följande:
    Bara för att man jobbar inom IT behöver man inte tjäna grova pengar smile1.gif
    Nej, tyvärr är det ju inte så (42kkr/mån här). Sen kan man ju ha andra utgifter som barn, hus och föräldraledig fru :)
  • ITpappan
    ursula skrev 2014-07-12 08:54:02 följande:
    Om det inte sker någon tillväxt betalar du skatt ivarje fall, Går statslåneräntan upp krafigt blir det förlust
    Stämmer. Men med rätt fonder sker garanterad tillväxt. Skulle statslåneräntan sticka är det lätt att ta ut pengarna- eller ännu hellre lägga dem i aktiefonder :)
Svar på tråden Varför ta billån?