Gabbe75 skrev 2014-07-10 23:44:16 följande:
Ja, hur tänker folk? Tror man får dela upp frågeställningen i två delar:
1) Varför ta lån? Ja, antingen har man inte pengarna eller så anser man sig få bättre avkastning på annat håll. Själv lånar jag nu till 1,8% på min villa utanför Stockholm. Den genomsnittliga avkastningen på en väldiversifierad aktieportfölj ligger garanterat högre än så. Bara direktavkastningen i sig.I många fall är det därför en dålig affär att INTE låna... (Många tycks vara itutade att man ska spara först och handla sen, att spara är bättre än slösa osv, men så behöver det inte alls vara).
2) Den stora kostnadsposten är väl annars generellt värdeminskning. 50% ned vart tredje år är nog en tumregel som ligger nära sanningen.
Varför väljer då många att ändå köpa ny bil? För att de vill och för att de kan är nog mitt enkla svar.
Vilka tror ni generellt har bäst ekonomi? De som åker runt i en sprillans ny BMW 5-serie, eller de som åker runt i en gammal rostig Ford Mondeo från 1998?
Utifrån TS syn så är svaret självklart. Det är personen i den gamla rostiga Forden. Den krassa verkligheten ser nog lite annorlunda ut.Folk köper nya bilar för att de inte vill ha gammalt skit. Folk köper gamla bilar för att de inte vill eller inte kan ta värdeminskningen på en ny.
Jag och min sambo har varsin gammal bil som jag klarar av att fixa själva när de går sönder. Alla kan inte. Alla vill inte.
Sen finns det massor av bilar som inte heller är särskilt mekarvänliga ens för de som kan skruva bil. Det är exempelvis stor skillnad mellan att byta kamrem på en Renault Scenic och en gammal Volvo 740. Skulle gissa på att TS äger en bil av den sistnämnda typen, för det är inte många bilar en verkstad byter kamrem på för 2 tkr, inte ens "Kalle på Hörnet" utan kvitto...
Sen tror jag att såväl TS som jag kommer få problem i framtiden om vi vill fortsätta åka runt i gamla bilar som är enkla att fixa utan att det kostar skjortan. De håller nämligen på att ta slut. Bilar blir nämligen mer och mer engångsförpackningar. Dagens och framförallt morgondagens bilar är nämligen så fullspeckade med elektronik och så välpackade under huvar och täcklock att inte ens en duktig hemmamekaniker har en chans.
Ja i dag var ju inte rätt dag att skriva om avkastning på börsen när värdet på börsen dyt 3 dagar i rad.
Alla svenska banker friskriver sig att insatta pengar kan komma att minska vid en nedgång på börsen