• Slumraren

Vad är detta för en växt?

Hej!
    Jag fösöker sätta upp bilder på odla.nu, men det går ju inte, så nu frågar jag er i stället: I mitt bildgalleri har jag satt upp en bild på en växt. Vad är det för nåt?

Vi har en vildvuxen trädgård och vet inget om trädgårdsskötsel... Denna växten växer på mager jord och verkar vara en marktäckare. Den skjuter ut långa revor hit och dit. Är den vildväxande eller har den rymt från en rabatt? Flerårig är den i alla fall.

Jag vill veta vad det är eftersom jag vill veta om den kan tänkas klättra med lite hjälp, eller om den "bara" funkar som marktäckare.

/Undraren

P.S. Först trodde jag att det var humle, men nu har jag sett bilder och det verkar inte vara det...

• Svar på tråden Vad är detta för en växt?
  • Jennie Brunflo

Blir det små rosa blommor på den?

Får den bär till slut?

• Slumraren

Jo, jag har för mig att den hade små vitrosa blommor i juni eller tidigt i juli. Om den får bär vet jag inte, i så fall borde den väl ha det nu... får gå ut och kika

• Barn2

Jag tror att det är en VILD VINDRUVEsort..(vet ej exakta namnet)En dekorativ slingerväxt.

• Barn2

......med små små mörkblåa/ svarta hårda bär (oätliga)..

• Barn2

Det finns vanliga vindruvor (växter) och det är en vild (alltså en som inte ger ätliga vindruvor)

• Slumraren

Nu har jag varit ute i regnet och ryckt åt mig lite blad Foton finns i galleriet. Några bär ser jag inte till, utan det som blev kvar efter blomningen syns på den ena bilden. På den andra bilden har jag försökt visa hur stort ett typiskt blad är.

Jag får ta och kolla upp hur vildvin ser ut...

• Slumraren

maria-> jag vet faktiskt inte... tycker inte att det liknar min mors humle i alla fall. Humle har ju också tre spetsar, men det är liksom ett blad... här växer de tre bladen skilt från varandra... fast det kanske finns olika typer av humle?

• Slumraren

Hmm... är inte säker på att det är vildvin heller, de bilder jag sett på vildvin visar fem blad, men här är det ju tre i taget... plus att dessa är mer ojämna, veckiga liksom...

• Barn2

Då hade jag så klart alldeles fel, sorry. Fast bladen se ut så på den växt jag skrev om ;)

• Monia

Det ser ut som humle men det är svårt att se tycker jag. Sen beror det på om det är en hane eller hona,humlen har olika kön. Den ena blommar och den andra sätter kottar. Vänta och se lite längre fram, då kanske det blir lättare.

• Tualie

Hejsan

Luktar den lite illa? den liknar väldigt mycket en fläder som jag har haft som jag tog bort för den växte så dant och jag hade ingen använding för den. Den fick aldrig några bär men de små vita blommor kan den ha fått och de ska kunna gå att göra saft på. Observera inte vanlig fläder för det har jag oxå. Den här heter något annat och får mörka bär.

• Slumraren

Tualie - jaaa, kanske det är någon konstig flädertyp? Jag tycker inte att den luktar så illa, men när den blommade med sina små, vita blommor så luktade de ganska sött... fast jag gillade inte riktigt lukten faktiskt.

Jag var som sagt tidigare inne på humle, men min mor som haft humle i många år visste inte heller vad min växt var.

/Undraren

• linhen

Det är nog inte vildvin iaf.... Brukar vara släta och blanka blad, dessa ser lite ludna ut....

• Tualie

Låter som en fläder tycker jag.. med de små vita blommorna.

• Pysse

Är det inte en "boccaria vinda" - vet inte riktigt hur det stavas. Man brukar även kalla det arkitektens räddning, för den växer så fort.
    Det växte en sådan i vår trädgård och i början försökte jag klippa ner den varje år, men nu älskar jag den. Bladen blir vackert röda till hösten och den växer säkert 20cm om dagen.

Svar på tråden Vad är detta för en växt?