• Anonym (Arg)

Lekplatsen plockas bort två månader efter vi flyttade in

Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden mer än att uttrycka min ilska och mitt missnöje. Vi köpte en lägenhet för 3 månader sedan. En av anledningarna till att vi valde just den här lägenheten var att det fanns en fin gård med en lekplats: gungställning, klätterställning och sandlåda, alldeles utanför dörren.

För en månad sedan var plötsligt bänken borta, några dagar senare klätterställningen och ytterligare en vecka senare försvann gungorna och senare hela sandlådan. Efter några dagar dimper det ned ett brev från bostadsrättsföreningen i brevlådan. I brevet står det "Hej! Som ni har märkt är lekplatsen bortplockad. Den var sliten och det skulle bli för dyrt att renovera upp den. I nuläget vet vi inte när eller om vi kommer att använda platsen till något annat eller om vi ska låta det växa gräs där."

Vi känner oss så vansinnigt lurade! Det är inte säkert att vi hade köpt just den här lägenheten om det inte vore för lekplatsen utanför. Dessutom undrar jag om det inte är så att bostadsrättsföreningen måste meddela INNAN de tar bort en lekplats och inte i efterhand?

• Svar på tråden Lekplatsen plockas bort två månader efter vi flyttade in
  • SupersurasunkSara

Tror inte det finns någon lag på att de måste säga till. Men det borde ju finnas med i några mötesprotokoll att de har diskuterat saken och beslutat om att ta bort lekplatsen. Antagligen ville de flesta inte ha höjd avgift så då röstade de nej till renovering.

Att de tagit bort den är ju tråkigt för er del, ni får engagera er i föreningen och framföra er åsikt. Bättre en borttagen lekplats än att barn skadas.

• Anonym (Arg)
    SupersurasunkSara skrev 2014-07-10 22:27:30 följande:

Tror inte det finns någon lag på att de måste säga till. Men det borde ju finnas med i några mötesprotokoll att de har diskuterat saken och beslutat om att ta bort lekplatsen. Antagligen ville de flesta inte ha höjd avgift så då röstade de nej till renovering.

Att de tagit bort den är ju tråkigt för er del, ni får engagera er i föreningen och framföra er åsikt. Bättre en borttagen lekplats än att barn skadas.

Lekplatsens vara eller icke vara har i alla fall inte diskuterats under ett årsmöte. Det är alltså enbart styrelsen som har tagit beslut i frågan. Det som gör mig så undrande kring om det har gått rätt till är att bortplockandet av en lekplats är en stor förändring som dessutom förändrar värdet på bostäderna. Om jag hade vetat att detta hade diskuterats så hade jag själv kunnat tänka mig att dra ihop ett gäng och byta ut eventuellt murkna brädor i klätterställningen/målat den etc. Det känns så drastiskt att HELA lekplatsen försvann. Gungor och sandlåda såg inte alls så slitna ut (vilket i och för sig klätterställningen med rutschkanan gjorde)

Jag tycker att det är så märkligt att vi inte har blivit informerade innan så att vi kan komma med åsikter och förslag kring hur man kanske hade kunnat göra för att rusta upp lekplatsen.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Arg) skrev 2014-07-10 22:45:41 följande:
    Lekplatsens vara eller icke vara har i alla fall inte diskuterats under ett årsmöte. Det är alltså enbart styrelsen som har tagit beslut i frågan. Det som gör mig så undrande kring om det har gått rätt till är att bortplockandet av en lekplats är en stor förändring som dessutom förändrar värdet på bostäderna. Om jag hade vetat att detta hade diskuterats så hade jag själv kunnat tänka mig att dra ihop ett gäng och byta ut eventuellt murkna brädor i klätterställningen/målat den etc. Det känns så drastiskt att HELA lekplatsen försvann. Gungor och sandlåda såg inte alls så slitna ut (vilket i och för sig klätterställningen med rutschkanan gjorde)

Jag tycker att det är så märkligt att vi inte har blivit informerade innan så att vi kan komma med åsikter och förslag kring hur man kanske hade kunnat göra för att rusta upp lekplatsen.
    Ja, jag vet som sagt inte hur de resonerat eller vad som gäller. Ang förändring av värdet, för mig ökar det värdet att INTE ha en lekplats precis utanför då mitt behov idag är annorlunda än det var då mina barn var små.

Det kan ju vara så att alla som sitter i styrelsen samt de flesta som bor i området inte har småbarn = för dem är behovet av lekplats ytterst ringa.

Kontakta dem och fråga varför n i(= alla som bor i området)  inte blivit tillfrågade och påpeka att just lekplatsen var en del i att ni köpt lgh.
  • pluvdo

Som tröst så: barn kan nog underhålla sig utan lekplats också.

• Anonym (Arg)
    pluvdo skrev 2014-07-11 12:03:02 följande:

Som tröst så: barn kan nog underhålla sig utan lekplats också.

Jo, visst kan barn underhålla sig utan lekplats och hade vi hittat en lägenhet med högre standard utan att det fanns en lekplats till, så hade vi ju inte valt en sämre lägenhet för att få lekplats utanför. Här kändes det så snopet bara eftersom lägenheten ligger i markplan och tanken från vår sida var att kunna släppa ut ungarna genom dörren och ändå kunna ha koll på dem. Nu försvann dessutom vitsen med att bo i markplan, känns det som.
  • Anonym (lek)

Nya lekplatser skall uppfylla nån EU standard och säkerhetskrav. Kan vara så att styrelsen inte vet vad det innebär och trodde det skulle bli för dyrt.

När vår vägförening skulle byta ut våran lekplats så köpte vi en begagnad (klätterställning, rutchkana, gungställning mm) som uppfyllde de krav som ställdes. Sedan la de familjer som hade barn ett antal timmar på att frakta hit den och sätta upp den.

Jag tycker att du skall prata med några andra familjer med barn i föreningen och se om ni inte kan göra likadant? Det är lättare för styrelsen att säga ja om de vet vad det kommer att kosta.

• Anonym (Arg)
    Anonym (lek) skrev 2014-07-11 12:33:58 följande:

Nya lekplatser skall uppfylla nån EU standard och säkerhetskrav. Kan vara så att styrelsen inte vet vad det innebär och trodde det skulle bli för dyrt.

När vår vägförening skulle byta ut våran lekplats så köpte vi en begagnad (klätterställning, rutchkana, gungställning mm) som uppfyllde de krav som ställdes. Sedan la de familjer som hade barn ett antal timmar på att frakta hit den och sätta upp den.

Jag tycker att du skall prata med några andra familjer med barn i föreningen och se om ni inte kan göra likadant? Det är lättare för styrelsen att säga ja om de vet vad det kommer att kosta.

Det är faktiskt en god idé att kolla upp. Jag har inte riktigt fått begrepp än om hur många barn som bor i föreningen men jag ska luska lite i det och kontakta dessa familjer.
  • Anonym (styrelsen)

Och ett ypperligt tillfälle för dig att engagera dig i styrelsen. Det är möjligt att styrelsen bara består av personer som inte har små barn och därmed inte förstår mervärdet av en egen lekplats. Det brukar inte vara jättesvårt att få plats i en styrelse, tyvärr är det nästan alltid brist på folk som vill engagera sig, så det är nog bara att prata med valberedningen inför nästa årsmöte att du är intresserad. Kanske är det t o m läge för fyllnadsval snart.
    Jag hade bott i mitt område i några månader när jag blev invald i vägföreningens styrelse. Ett lysande sätt att lära känna folk, påverka sin närmiljö och veta vem man ringer när vildsvin är nära tomten.

• Anonym (Frida)

Det följer ganska mycket ansvar med att ha en lekplats i föreningen, mer än man tror. Den skall underhållas, sand och redskap ska hålla EU-standard och föreningen måste ha försäkringar som täcker om barn är där och leker och skadar sig. Särskilt om det visar sig att det funnits brister i underhållet som inte föreningen har uppfattat och åtgärdat.

Jag sitter själv i styrelsen för en samfällighet (radhus) men har tidigare varit ledamot i ett lägenhetshus i den föreningen vi bodde i då och det går inte att ha stämmor och fatta gemensamma beslut gällande precis allt. Föreningens medlemmar har ändå utsett en styrelse och därmed ålagt dem att sköta vissa saker, och då är det precis som någon skrev ovan att har man synpunkter på det så gäller det att göra sin röst hörd. Annars är det styrelsen som fattar besluten.

Jag tycker att underhåll av en lekplats bör finnas med som en post i underhållsplanen. Därför borde det ha funnits medel avsatta för detta när behovet av att rusta lekplatsen uppkom. Ska man ta bort lekplatsen och det är en lekplats som varit en stor tillgång för föreningens medlemmar så kan det vara en sån typ av beslut som ska fattas på en stämma, det beror på hur stor föreningen är mm. MEN jag vet också att just lekplats är en sån grej som särskilt äldre bostadsrättshavare struntar fullständigt i. Vi var tre barnfamiljer i ett hus på 36 hushåll i en förening med väldigt bra ekonomi, som lobbade hårt för att anlägga en lekpark på en väldigt bra anpassad plats på föreningens område. Men det var blankt nej då detta bara gagnade väldigt få av föreningens medlemmar. Pensionärerna var liksom inte intresserade. Därav flyttade vi också ifrån föreningen när vi fick barn.

Svar på tråden Lekplatsen plockas bort två månader efter vi flyttade in