• Amanda84

Varför hänger folk en filt eller sjal över suffletten till barnvagnen?

Aftonbladet rapporterar om att barnvagnar som står i solen kan bli en dödsfälla om man hänger en sjal eller filt över suffletten.

När testet genomfördes var det 22 grader varmt ute. Efter att vagnen stått i solen en halvtimme hade temperaturen under sjalen stigit till 34 grader. När en timme hade passerat var temperaturen hela 37 grader.

www.aftonbladet.se/nyheter/article19205406.ab

Jag funderar på varifrån fenomenet med att hänga en filt/sjal över suffletten kommer ifrån? Jag upplever att det inte alls var lika vanligt att göra så för bara 10 år sedan men numer ser man det på var och varannan vagn. För omkring 10 år sedan hade däremot många vagnar parasoll, vilket man inte alls lika ofta ser idag. Kan det vara en modegrej med det hela? Att man undviker parasoll för att det är "fult" och tror att en filt över vagnsufletten istället skuggar och svalkar eller finns det någon annan förklaring?

• Svar på tråden Varför hänger folk en filt eller sjal över suffletten till barnvagnen?
  • Utflykt i verkligheten

Av samma anledning som en del lämnar sina barn och hundar i en sommarvarm bil... Man tror inte på de rapporter som kommer. Att det inte kan gå så fort och att det inte blir så varmt som det står om i media. "Det händer inte mig."

Det är min gissning iaf.

• Anonym (snutteb)

Jag kan hänga snutten över just där solen strålar in. Paraply tycker jag kan vara vingligt, blåser det så....

Men sen skillnad att ha vagnen ståendes i solen längre tid mot en promenad. Och skillnad på att hänga snutten lite över suffletten/sidan och att sätta den över hela och sätta fast den så det blir instängt.

• Ramborg

Jag tror inte man tänker på värmen. Man vill att bebisen ska få sova ifred utan en massa intryck.

42.
  • Anonym (solen.)

Det är för att skydda mot solen. Jag har inte hittat en fungerande parasoll till barnvagnen, alla går sönder/åker snett vid minsta bris. En bebis kan bränna sig i solen på en kort promenad och ska helst inte använda solskydd. 

Jag fick ett av mina barn en kokhet sommar som det är just nu, och efter några snabba promenader med olika parasoller/experiment med tunna sjalar så det slutade med att vi var inne hela sommaren.

• Orkide

Jag kan ha en tunn filt över för att det ska vara "intrycks-fritt"alla årstider. Nu har hon (7månader) sluppit sova i vagnen under högtrycksvärmen men jag skulle aldrig ha vagnen ståendes i värmen om hon sover. Är vagnen i solen är jag promenad. Annars står vagnen i skugga. Har även parasoll men som tidigare nämnt är den väldigt vinglig vid blåsigt, används dock så mycket som möjligt för att lillan ska njuta ordentligt av vagnspromenader utan att få sol på sig.

• chrissepisse

För att inte bebisen ska få solen i ögonen. Mina barn har avskytt att få sol på sig som små. Jag använde det när jag gick med vagnen med mellanbarnet. Jag skulle dock aldrig ha fått för mig att parkera vagnen i stekande sol, vare sig med eller utan filt för öppningen. Parasoll är helt värdelöst. Till trean köpte jag en suflettförlängare. Hade jag sett sådana när jag hade mellanbarnet hade jag garanterat köpt en sådan redan då eftersom den var fantastiskt mycket bättre än en filt när det gäller att skydda för solen.

• Amanda84

Som tidigare nämnts så verkar fenomenet vara hyfsat nytt. Jag kan inte minnas att jag såg så många filtar/sjalar över vagnsuffletter för 10 år sedan och folk jag talat med om saken som hade bebisar för 10-15 år sedan ställer sig också frågande till det hela.

Nästan varenda förälder som hämtar eller lämnar större syskon på förskolan har lagt en filt över suffletten där bebisen sover. I varenda park, vid varenda lekplats, ser jag alltid några barnvagnar som står både i skugga och i sol med en filt över vagnen.

Vad kan detta bero på?

Är vagnarna sämre konstruerade idag så att suffletterna inte skuggar ordentligt?

Höll föräldrar, för 10-15 år sedan, sig inne om det var för soligt ute?

Var föräldrar mer benägna att anpassa var de kunde sitta ute för att undvika att bebisen fick sol i ögonen?

Var föräldrar, för 10-15 år sedan, mer medvetna om risken med överhettade vagnar?

Var föräldrar, för 10-15 år sedan, mindre nojiga för att bebisarna skulle bli störda av "intryck" utifrån när de sover?

• Whitetrash86

Jag har haft för att barnen inte ska få solen i ögonen, speciellt när dom sover. Dock har jag aldrig täckt för hela suffletten och aldrig ställt vagnen i solen.

Svar på tråden Varför hänger folk en filt eller sjal över suffletten till barnvagnen?