• Vanadis

Sveda i bröstet - inflammation på gång?

Jag ammar min ettåring, i natt fick jag besvär i ena bröstet. Det svider, ibland nästan som klåda och gör lite ont, mest under bröstvårtan inuti själva bröstet. Jag tror att det kan vara början till en inflammation. Men bröstet är alldeles mjukt, inga knölar som ju är vanliga vid mjölkstockning. Jag har tidigare haft liknande besvär från det bröstet, men övergående.

Ska nog söka läkare i dag, undrar bara om någon vet om det är vanligt att bröstinflammation yttrar sig på det här viset och hur man brukar behandla.

• Svar på tråden Sveda i bröstet - inflammation på gång?
  • KajsaSthlm

Jag har fått nåt liknande... Min dotter är 15 månader och jag har gradvis fått ont i min ena bröstvårta (det bröst som jag ammar mest på). Det svider och gör nu något så jävulusiskt ont när hon försöker amma. Bröstet har kännts mjukt, inga knölar eller så fram tills idag. Men det beror nog på att jag inte ammat henne på det bröstet för jag har fått så ont. Lyckades dock pumpa ut lite ikväll som tur var.

Jag ringde sjukvårdsupplysningen och då sa de att det kunde vara svamp och man bör kolla dottern så hon inte har torsk eller nåt. Jag trodde att det var bara nyfödda som kunde få torsk... I vilket fall som helst träffade jag en läkare på närakuten och fick antibiotika. Blev avrådd från att amma under kuren. Tyckte inte att läkaren lyssnade alls på mig. Var bara in och vände och fick ett recept.

Nu känner jag mig jätteförvirrad, för om det är en svampinfektion så hjälper det väl knappast med antibiotika? Svampinfektioner kan väl bli värre då har jag hört i alla fall.

Har du varit till läkare och vad fick du för diagnos?

• Heranell

Jag har ammat i två månader och också känt som klåda i bröstet, ibland väldigt otrevligt. Förmodligen berodde det på att Alice har lite torsk i munnen. Istället för att bråka och ge hennne vichyvatten torkade jag av mina bröstvårtor med vichy efter amning. Och nu har det slutat klia.
    Sen sa en kompis att hon kände som klåda i brösten när de var fulla med mjölk.

Svar på tråden Sveda i bröstet - inflammation på gång?