Antagligen bipolär partner, jag går snart under.
Jag har varit tillsammans med en person (med uppehåll på hans initiativ i omgångar), men allt sammantaget 10 års relation. Han är antagligen bipolär, något vi försökt få hjälp med i flera år, men intresset från psykiatrin har varit svalt kan man säga. Han har fått diagnosen depression, men han har även extrema uppåt-perioder då han gör av med alla pengar, lånar stora summor, sätter oss i situationer så vi nästan blir vräkta, flirtar med andra kvinnor (han tycker inte att han flirtar, han är bara väldigt social, tycker han).
Men han har sagt att han känner sig "översexuell" under dessa perioder. Han vänder sig även bort från mig under dessa perioder, blir kall, gör slut, drar utomlands, dricker, spelar bort pengar, startar upp stora och helt omöjliga projekt, tar kontakt med kvinnor för att "diskutera konst" (men även deras sexliv). I slutändan kraschar allt och han har förlorat flera jobb efter dessa perioder med uppåt-agerande.
Själv har jag också diagnoser och min självkänsla är superlåg. Hans flirtande har avtagit med åren, åtminstone officiellt. Men han lyckas alltid få en nära tjejkompis som han snackar skit om mig med (har t.o.m. fått utskällningar av en av dessa en gång i tiden, en tjej som inte vet någonting om vår relation och där han är ett offer för mig enbart.)
Just nu är han inlagd och har äntligen fått sin remiss för utredning av bipolär sjukdom, men mediciner (SSRI, som han alltid reagerat på genom att få en galen uppåt-period på, med irritation och kyla gentemot mig) sattes in för någon vecka sedan.
Jag märkte direkt att han var helt hypoman när vi pratade idag, och fick direkt ångest (från att han i förrgår var helt deprimerad och knappt orkade prata alls, är han idag helt överlycklig, uppe i varv och har skaffat sig en massa vänner på psyk och har inte tid att diskutera ekonomi osv). Dessutom är jag tråkig och ointressant, försöker man ta upp verkligheten så blir han arg på två röda, ber mig dra åt helvete och stänger av mobilen.
Sitter just nu med hans kraschade ekonomi i knät, eventuell vräkning om hans del av hyran inte kan tillgodoses via socialtjänsten, dessutom stängs elen snart av tydligen. (också nytt för mig) (han blev just utförsäkrad från försäkringskassan, något jag inte visste om förrän senaste dagarna).
Jag kan inte låna pengar, lever redan fattigt själv som student. Har precis själv varit sjukskriven för depression och kämpar för att kunna klara av studierna. Det går inte att resonera med honom när han är så här, och jag är rädd. Och student= inget försörjningsstöd.
Jag orkar helt enkelt inte mer, har inte lätt att få eget boende och studierna känns helt omöjliga. Är så ledsen och har sån ångest.
Jo han har bra sidor, men orkar inte ens ta upp dem just nu.