• Anonym (Gudmor)

Doppresent till min gudson?

Hej! Skriver i denna kategori för att kunna vara anonym.

Min bästa vän fick barn för ett par månader sedan, och nu ska han döpas om ungefär en månad. Jag blev tillfrågad att vara gudmor och självklart svarade jag ja. Dom betyder så mycket för mig.
    Nu är frågan vad jag ska ge i doppresent? Jag har varit på dop förut och gett "vanliga" doppresenter, men när det gäller min bästa väns barn och min gudson känns det som att jag vill ge nåt mer speciellt, men jag har ingen aning om vad! Tar tacksamt emot förslag! Glad

• Svar på tråden Doppresent till min gudson?
  • Stokke

Jag och min man gudföräldrar till en lite kille, på dop dagen fick han en stor brio leksak. Vi träffat honom ofta, hittar på utflykter och han får alltid extra julklappar och födelsedag.

• TeresB

En riktigt fin sagobok.

Boka en tid hos en fotograf kanske & ge ett foto?

Starta ett sparande i en fond.

Själva fick vi ett fint foto till vår pojk och det tyckte vi var en fin present iaf.

• Anonym (sara)

Kanske ett fint halsband med ett kors? Eller en finare bibel?

• Nybblan90

Min pojke fick en stjärna och ett jättefint personligt brev av sin gudmor på sin dopdag, det tyckte jag var fint :)

• GrönaDruvan

Vet inte om du varit på dopet än, men en handmålad pall med barnens namn på är en mycket fin gåva!

• Anonym (kristen)
    Comet skrev 2014-08-01 22:32:24 följande:

Kanske en doptavla? Eller ett roligt barnservis med tillhörande bestick? I besticken kan man även gravera in barnets namn om man vill, då blir det väldigt personligt!

Har aldrig begripit mig på sk "doptavlor". Vad ska man göra med en tavla där det står "Lukas, 4 juni kl.12.15, 3523g, 50cm". Intresseklubben antecknar liksom. Ett barn bryr sig inte om en sån tavla och vilken vuxen sätter upp sin födelsevikt på väggen hemma? För vem och när kommer den till glädje undrar jag?

Tycker ett kors och en (barn)bibel som någon föreslog är det lämpligaste. Dopet är barnets upptagande i Kristi Gemenskap och början på en livslång vandring med Jesus. Då bör man ju ge något som anknyter till kristendomen om föräldrarna nu bestämt att barnet ska läras upp i kristen tro. 
  • Korvinella

En pall med namn? En tavla med vikt och längduppgifter? En stjärna? Oh lord.... Ge ungen 2000 kr o så slipper du all huvudverk

• Anonym

Min son fick ett äppelträd av sin gudmor och fonder (där det sätts in lite till varje födelsedag) av sin gudfar. Båda var toppengåvor tycker jag. Som gudförälder bör man ju precis som du skriver ge något speciellt och lite extra.

• Gladhannapanna

Eftersom dopfadderns uppgift enligt kyrkan är att uppfostra barnet i den kristna tron så passar en barnbibel väldigt bra.

Annars är ju smycken bra presenter tycker jag.

Doptavla, silversparbössa etc passar inte oss, men det kanske uppskattas av barnets föräldrar?

Svar på tråden Doppresent till min gudson?