• Anonym (TS)

    Höggravid och nu är sambons chef arg. Vad gör vi nu?

    Jag är gravid i vecka 36 och har problem med sammandragningar, foglossning och ett blodtryck som är lite högre än det borde vara. Vi har ingen släkt i staden vi bor i och alla mina vänner är bortresta just nu. Jag var student fram till sommarlovet och därför har jag inte hunnit träffa vänner utanför den "världen" än. Sambon tog också examen relativt nyligen och är i en liknande situation.

    För ett par dagar sedan fick sambon ett samtal från en högre chef inom företaget som frågade om han kunde komma och jobba för samma företag i en annan stad någon dag nästa vecka eftersom de har akut personalbrist där. Det står ingenting om att min sambo är skyldig att jobba i andra städer i hans anställningsavtal, så det är han som gör dem en stor tjänst. Eftersom staden ligger ca 2 timmars bilresa bort förutsatte min sambo att han skulle köra dit och tillbaka och tänkte att det inte var någon fara någon enstaka gång. Chefen sa i alla fall att han skulle höra av sig senare för att diskutera detaljerna. I torsdags blev min sambo upplyst av sin närmaste chef att han kommer att jobba i den andra staden tisdag till fredag och att de kommer att boka ett hotellrum åt honom. Det var verkligen inte vad min sambo hade sagt ja till, så han ringde direkt upp den högre chefen och förklarade situationen hemma och att det arrangemanget därför inte funkar för honom. Eftersom han visste hur desperata de var erbjöd han sig att jobba de dagarna, men pendla varje dag istället. Han skulle visserligen komma hem senare varje dag, men han skulle i alla fall kunna köpa med saker jag behövde och eventuellt hjälpa mig med annat. Chefen sa ja till det och min sambo trodde att problemet var löst.

    Igår ringer den högre chefen till min sambos chef och säger att min sambo absolut inte får pendla utan att han måste bo på hotellet som nu är bokat. Han lägger också till att man måste kunna sova borta från sin sambo om man är vuxen och jobbar, trots att både min sambo och hans närmaste chef har förklarat att det är ett tillfälligt problem (att jag är gravid med vissa komplikationer och att det just, just nu inte finns en enda människa förutom min sambo som kan finnas där för mig om det skulle behövas). Men chefen säger att eftersom min sambo sa ja från början är det bara att ställa upp. Rynkar på näsan  

    Vad gör vi nu? Å ena sidan har jag så dåligt samvete för att min hälsa förstör för alla, men å andra sidan tycker jag att min sambo har hanterat situationen så bra han kan genom att ringa upp direkt för att försöka reda ut det medan chefen sa att allt var bra då för att senare bara gå vidare med sin originalplan ändå. 

    Min sambo tycker att vi ska boka ett rum till mig på samma hotell, men jag tycker att det är rent vansinnigt ekonomiskt sett, speciellt när det här hotellet är ett sånt där man betalar per rum och inte per person, så att ha min i hans rum skulle inte kosta ett öre. Vi funderar på att fråga om de kan lägga till mig till bokningen (antar att de ändå måste veta att det kommer två personer istället för en), men det är kanske dumt att utmana ödet när den här chefen redan är arg? Samtidigt skulle det vara den bästa lösningen för alla: företaget får hjälpen de behöver, min sambo slipper slita ut sig genom att pendla och jag slipper bli lämnad helt utan stöd. Är det värt att fråga?

    Jag antar att jag kommer få en massa påhopp om att jag är kontrollerande och klängig, men jag hoppas att de flesta förstår att det inte handlar om det utan om att det handlar om situationen vi befinner oss i just, just nu. Det är absolut inte så att jag har förbjudit min sambo att åka. Min sambo diskuterade inte ens saken med mig innan han ringde upp, så det är inte mitt fel på så sätt.

  • Svar på tråden Höggravid och nu är sambons chef arg. Vad gör vi nu?
  • Anonym (mamma)

    Chefen vill väl markera för din man att Arbetslinjen gäller.   Han (?)   ser väl framför sig en lång rad med VAB-dagar  ett antall år framöver och försöker sätta ner foten förebyggande.

  • Anonym (Mumin)

    Låter jättekonstigt. Varför skulle chefen vilja betala för ett hotellrum om det inte behövs? Varför skulle chefen bry sig om hans anställde åkte hem efter jobbet så länge jobbet blir gjort? Är det tänkt att de ska arbeta sena kvällar eller ha aktiviteter på kvällarna? Jag hade nog ifrågasatt sambons version om jag var TS. Det finns ingen logik i chefens krav och om det är något jag lärt mig så brukar en historia som inte är logisk göra det av den enkla orsaken att det ligger mer bakom och att den inte helt stämmer.

  • skpklm
    Annika 702 skrev 2014-07-12 19:44:32 följande:

    Tror man kan ringa och fråga både vad som gäller generellt och vad gäller just för din sambos bokning även utan bokningsnummer. Det bör ju vara bokat i hans namn alternativt företagets namn. Gör det - så hade jag gjort. Chefen kan ju rimligtvis inte tro att sambon blir tröttare av att ha dig sovandes där - det är ju normalläget !


    Hotell -  och resebyråer -  brukar hålla på sekretess;  en fru hemma ska inte kunna ringa till hotell etc och ta reda på om maken verkligen bor där.   Än mindre hur många som är inbokade på makens rum.
  • Anonym (Stenbock)

    När min sambo var på tjänsteresa en gång så var det dubbelrum bokat så jag och vår son följde med, inga problem. Tror inte jag fanns med i bokningen. Ring bara hotellet och fråga vad som gäller.

  • Ess
    Anonym (TS) skrev 2014-07-12 16:55:51 följande:
    Nu verkar ju chefen tycka att han kan det, så om min sambo åker hem och chefen får reda på det lär det inte bli kul. Men jag känner också till folk med lång resväg till jobbet som klarar det bra, så jag tycker inte att min sambo var dum i huvudet som antog att det var pendling det handlade om när han sa ja. Det är ju en jävla skillnad mellan att åka 4 timmar ToR en dag och att vara borta i fyra dagar, så jag tycker att det är orimligt av chefen att se det som att min sambo har ångrat sig för att han sa nej när det visade sig vad han enligt chefen hade ställt upp på. Ännu värre är det att chefen sa att det gick bra att min sambo pendlade på torsdagen när det var lättare att ordna med saker för att sedan meddela på fredag eftermiddag att det absolut inte går. Nu över helgen är ju de som är ansvariga för att boka resor lediga och ingenting kan göras förrän på måndag och då blir det ju svårare och stressigare att reda ut situationen. 
    Din sambo har sagt från början att han kommer att köra hem. Att hans chef inte fattat det är inte din sambos problem. 

    (Min pappa har legat ute mycket i jobbet, och när det "bara" var två timmars resväg så åkte han hellre hem.)
  • Anonym (...)

    Du får ursäkta mig TS, men jag tycker att det verkar som om du är väldigt klängig.
    Jag har haft  preeklampsi alla mina graviditeter, sammandragningar från månad sex, och högt blodtryck. Det som gäller är att vila. Sätt dig i soffan och läs eller kolla på serier. Men låt din man jobba. Vad ska du göra på hotellrummet medans han jobbar? Du kan ju lika gärna titta på tv hemma, som i ett hotellrum eller hur?
    Det är bara två timmars restid tillbaka OM någonting skulle hända.
    Dessutom är det bara för ett par dagar.
    Och ringa en taxi som tar dig till sjukhuset behöver du väl inte sambon till eller?

  • Tom Araya

    Jag förstår din oro TS och jag tycker inte alls du är klängig.
    Din sambo tycks ha försökt lösa detta på bästa sätt, men får bara skit från jobbet.

    Jag tycker ditt förslag är bra och om jag hade varit din sambo hade jag sagt fram det som ett ultimatum, säger de nej får bortastadsjobbet vara. Han har ingen skyldighet att ställa upp på det om allt du säger stämmer.

  • E M A
    Anonym (TS) skrev 2014-07-12 14:29:46 följande:

    Jag är gravid i vecka 36 och har problem med sammandragningar, foglossning och ett blodtryck som är lite högre än det borde vara. Vi har ingen släkt i staden vi bor i och alla mina vänner är bortresta just nu. Jag var student fram till sommarlovet och därför har jag inte hunnit träffa vänner utanför den "världen" än. Sambon tog också examen relativt nyligen och är i en liknande situation.

    För ett par dagar sedan fick sambon ett samtal från en högre chef inom företaget som frågade om han kunde komma och jobba för samma företag i en annan stad någon dag nästa vecka eftersom de har akut personalbrist där. Det står ingenting om att min sambo är skyldig att jobba i andra städer i hans anställningsavtal, så det är han som gör dem en stor tjänst. Eftersom staden ligger ca 2 timmars bilresa bort förutsatte min sambo att han skulle köra dit och tillbaka och tänkte att det inte var någon fara någon enstaka gång. Chefen sa i alla fall att han skulle höra av sig senare för att diskutera detaljerna. I torsdags blev min sambo upplyst av sin närmaste chef att han kommer att jobba i den andra staden tisdag till fredag och att de kommer att boka ett hotellrum åt honom. Det var verkligen inte vad min sambo hade sagt ja till, så han ringde direkt upp den högre chefen och förklarade situationen hemma och att det arrangemanget därför inte funkar för honom. Eftersom han visste hur desperata de var erbjöd han sig att jobba de dagarna, men pendla varje dag istället. Han skulle visserligen komma hem senare varje dag, men han skulle i alla fall kunna köpa med saker jag behövde och eventuellt hjälpa mig med annat. Chefen sa ja till det och min sambo trodde att problemet var löst.

    Igår ringer den högre chefen till min sambos chef och säger att min sambo absolut inte får pendla utan att han måste bo på hotellet som nu är bokat. Han lägger också till att man måste kunna sova borta från sin sambo om man är vuxen och jobbar, trots att både min sambo och hans närmaste chef har förklarat att det är ett tillfälligt problem (att jag är gravid med vissa komplikationer och att det just, just nu inte finns en enda människa förutom min sambo som kan finnas där för mig om det skulle behövas). Men chefen säger att eftersom min sambo sa ja från början är det bara att ställa upp. Rynkar på näsan  

    Vad gör vi nu? Å ena sidan har jag så dåligt samvete för att min hälsa förstör för alla, men å andra sidan tycker jag att min sambo har hanterat situationen så bra han kan genom att ringa upp direkt för att försöka reda ut det medan chefen sa att allt var bra då för att senare bara gå vidare med sin originalplan ändå. 

    Min sambo tycker att vi ska boka ett rum till mig på samma hotell, men jag tycker att det är rent vansinnigt ekonomiskt sett, speciellt när det här hotellet är ett sånt där man betalar per rum och inte per person, så att ha min i hans rum skulle inte kosta ett öre. Vi funderar på att fråga om de kan lägga till mig till bokningen (antar att de ändå måste veta att det kommer två personer istället för en), men det är kanske dumt att utmana ödet när den här chefen redan är arg? Samtidigt skulle det vara den bästa lösningen för alla: företaget får hjälpen de behöver, min sambo slipper slita ut sig genom att pendla och jag slipper bli lämnad helt utan stöd. Är det värt att fråga?

    Jag antar att jag kommer få en massa påhopp om att jag är kontrollerande och klängig, men jag hoppas att de flesta förstår att det inte handlar om det utan om att det handlar om situationen vi befinner oss i just, just nu. Det är absolut inte så att jag har förbjudit min sambo att åka. Min sambo diskuterade inte ens saken med mig innan han ringde upp, så det är inte mitt fel på så sätt.


    Du är inte alls klängig och krånglig. Chefen är ett okänsligt svin däremot. Jag hade blivit rent vansinnig. Tror min sambo hade vägrat och gjort en affär av det. Tur iaf han inte har en liknande chef. Klart som 17 att det minsta de kan göra är att lägga till dig på hotellbokningen, inget ni ska betala. Hoppas allt ordnar sig och lycka till med bebisen sen!
  • justtt

    Har du ingen nära vän eller annan närstående som du kan ringa ifall din förlossning plötsligt startar? För då kan du ju låta mannen åka och jobba och sova över i det hotellrummet istället för att pendla varje dag.

Svar på tråden Höggravid och nu är sambons chef arg. Vad gör vi nu?