• Anonym (TS)

Ser era 1,5-åringar på tv?

Vi har en väldigt aktiv son. Ibland får han sitta en stund framför tv:n (eller egentligen oftast datorn, där vi kollar på youtube-klipp). När han är gnällig gör det ibland honom lugn, när inget annat hjälper. Men samtidigt tycker jag att han egentligen inte att så små barn ska behöva titta på tv alls...

Jag blev i alla fall nyfiken på hur andra gör. Får era småbarn titta på tv? Hur länge per dag gör de i så fall det? Vad tittar de på?

• Svar på tråden Ser era 1,5-åringar på tv?
  • Bittersweet2012

Ja, mitt barn får titta på tv. Hon kollar ca en kvart på morgonen medan hon äter frukost o jag o mannen gör oss klara under tiden. Sen ibland får hon titta på kvällen på Bolibompa (om hon är helt uppspeedat o behöver varva ner).

• Litet My

Ja, småstunder när jag passar på att göra annat utan gnäll. Lite som en "livlina" ;)

• fluu

Ja, min dotter tittade på tv kanske en timme varje morgon i den åldern. Det är väldigt, väldigt mycket här i livet man inte behöver göra som man gör ändå av olika anledningar utan att det behöver vara skadligt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (ensamstående)

I perioder ja. För att jag ska få nånting gjort. Tycker egentligen att det är förkastligt men samtidigt är man ju själv bara människa. Inget barn har en perfekt barndom liksom.

• Natulcien

Generellt ska ju inte barn under 2 år se på TV, eftersom de har svårt att sortera intrycken.
    Men vår son fick ibland se superkorta små filmer (max 5 min) någon gång i veckan när han var 1,5 år. Från 2 år fick han se nån kvart då och då.
    Idag är han drygt 3,5 år och använder IPad/dator/TV max en timme om dagen.
    Det är lagom för oss.

• Baby Lei

Min son är lite yngre, han är snart ett år och två månader. Han tittar på kortare klipp på youtube eller SVT play ibland. Inte varje dag, men någon gång i veckan kanske. Han är inte jätteintresserad ännu.

• Sous

Sonen är snart två och har precis börjat bli intresserad av tv. Tack gode gud, säger jag. Äntligen kan man få en lugn halvtimme då man kan fixa middag utan ett argt barn i hälarna. Mina principer ang barn och tv-tittande var alltså inte värda mycket... Han brukar se Drömmarnas trädgård, Teletubbies och dylika småbarnsprogram utan för mycket snabba klipp. Får man fler barn kommer väl de att få se en del mindre åldersanpassat, gissar jag dock.

• Anonym (Sharon)

Vår dotter är 2,5 och ser än så länge bara kortfilmer (ca 5 min) eller klipp.

• Detoxtjejen

Min dotter på 1,5 år får endast se på youtube om vi åker fjärrtåg och ingen avledning fungerar. Då får hon för medpassagerarnas skull se på teletubbies. Jag vill verkligen att hon ska ha så lite skärmtid som möjligt.

Svar på tråden Ser era 1,5-åringar på tv?