• Groovitude

Behöver hjälp att hitta rätt sulky

Hej. Jag och min man behöver hjälp! Min son har fyllt 1 och det är dags att börja titta på sulky, vi kom in i en djungel av olika barnvagnar och sulkys som inte riktigt passar oss. Är det nåt som känns jättebra, så faller det på en av punkterna som är viktiga för oss. 

Kraven vi har är att det måste vara:

*svängbara, punkteringsfria hjul. [Rädd att få punktering på olägliga ställen]
    *justerbart handtag (knäleds) [då det skiljer väldigt mycket i längd på min man och mig]
    *Vi är även lite filurig på om man kommer sparka i vagnen när den är i fullt liggläge, vill alltså inte ha handtaget för nära inpå.
    *tittlucka och/eller vädringslucka.
    *Båge 
    *ordentligt benstöd [Sonen ska kunna klättra i-och-ur, och kunna sova ordentligt] 

Vi vill även att det ska finnas möjlighet att köpa till myggnät, regnskydd och footsack. Och såklart, helst inte för dyr.

Skulle uppskatta tips om vagnar som uppfyller dessa punkter 

• Svar på tråden Behöver hjälp att hitta rätt sulky
  • WilliamsMom

Brio spinn. Har allt utom luckan tror jag.

• Baktakt

Nu köpte ju vi en duo-vagn som funkade fram tills 1,5-2 år, men på slutet varvade vi med en Chicco Liteway. Den är mer som en sulky än en sittvagn, så beroende på

ärende tog vi vår duovagn med sittdel (stabil, lättkörd, smidig, bra lastmöjligheter), eller Chiccon. (lätt och smidig på resor och i vår trånga hall).

• Detoxtjejen

För en ettåring är väl prio 1 att den är vändbar så då kan man satsa på njoy bubble, bugaboo Bee eller babyjogger city versa.

• WilliamsMom
    Detoxtjejen skrev 2014-07-21 20:15:04 följande:

För en ettåring är väl prio 1 att den är vändbar så då kan man satsa på njoy bubble, bugaboo Bee eller babyjogger city versa.

Det är inte så jätteviktigt det där med att ha barnet mot sig.

I Sverige är man väldigt hysteriska med allt, men i både England och USA (och säkert fler länder än så, jag har dock endast koll på de jag nämnde) är man väldigt mer relaxed.

Jag bodde dock i Sverige då mitt barn var i den åldern, så jag var lika hispig jag. Hälsade sedan på släkten i England och de höll på att tappa hakan då jag berättade om alla "regler" som finns här i Sverige. Under den visiten så vände jag på sittdelen och vips så blev det MYCKET roligare att åka vagn. Aldrig mer något skrik och gnäll. Jag var dock fortfarande lite Svenne-hispig, så jag pratade med sonen i princip hela tiden då han satt i vagnen, stannade då och då för att titta på honom och pussa på honom. Han brydde sig dock föga - han var bara glad att jag inte längre gick ivägen och skymde sikten. ;)

Har för mig att han var strax över 1,5 år då.
  • Dixie
    WilliamsMom skrev 2014-07-21 22:31:23 följande:
    Det är inte så jätteviktigt det där med att ha barnet mot sig.
    håller med - det är ju bättre att känna sig för så man vet vad som passar ens eget barn! 

min 1an höll på att vända huvudet ur led för att kunna titta var vagnen var på väg redan vid 8-9 mån, medan 2an var nöjd med att bara titta på sin mamma tills hon var tv år! 
  • WilliamsMom
    Dixie skrev 2014-07-21 22:35:58 följande:

håller med - det är ju bättre att känna sig för så man vet vad som passar ens eget barn! 

min 1an höll på att vända huvudet ur led för att kunna titta var vagnen var på väg redan vid 8-9 mån, medan 2an var nöjd med att bara titta på sin mamma tills hon var tv år! 

Precis, alla människor är individuella. Där finns ingen mall som passar för alla. Så precis som du säger, så får man testa sig fram. :)
  • Detoxtjejen

Jag är säker på att de barnläkare och forskare som står bakom rekommendationerna inte tar dem ur luften, även om man givetvis får anpassa efter sin egen situation. Det är även stor skillnad på 12 och 18 mån.

• WilliamsMom
    Detoxtjejen skrev 2014-07-21 23:28:40 följande:

Jag är säker på att de barnläkare och forskare som står bakom rekommendationerna inte tar dem ur luften, även om man givetvis får anpassa efter sin egen situation. Det är även stor skillnad på 12 och 18 mån.

Visst är det stor skillnad på en ettåring och en ettochetthalvtåring. Det har du rätt i.

Men som sagt så har man barnen vända från sig antingen från start, eller från c:a sexmånadersålder i både USA och England (och som sagt säkert i andra länder också).

I Sverige ÄR vi hispiga. Väldigt så.

Vi flyttar snart till England för att stanna permanent, och jag känner redan nu hur jag måste träna mig på att bli lite mer laid back. Och då är jag ändå väldigt laid back redan, jämfört med många andra mammor i Sverige. ;)
  • Detoxtjejen
    WilliamsMom skrev 2014-07-21 23:55:00 följande:

Visst är det stor skillnad på en ettåring och en ettochetthalvtåring. Det har du rätt i.

Men som sagt så har man barnen vända från sig antingen från start, eller från c:a sexmånadersålder i både USA och England (och som sagt säkert i andra länder också).

I Sverige ÄR vi hispiga. Väldigt så.

Vi flyttar snart till England för att stanna permanent, och jag känner redan nu hur jag måste träna mig på att bli lite mer laid back. Och då är jag ändå väldigt laid back redan, jämfört med många andra mammor i Sverige. ;)

Jo, det är säkert lite kulturellt hur man ser på vissa saker. I Sverige må vi vara hispiga, men också mycket lyhörda för barns behov och rättigheter. Jag tror att det är viktigt att man upprätthåller kommunikation och reducerar intrycken för små barn eftersom deras hjärnor är så fullmatade med nya intryck hela tiden. Om jag inte missminner mig står synen för 70% av intrycken och om de kan begränsas genom att barnet får titta på den som kör vagnen istället för rakt fram tror jag att det är bra så länge som möjligt. Ditt barn är ju ett exempel där det ej funkade, men det verkar oklokt att vända barnen i förtid utan skäl.
  • WilliamsMom
    Detoxtjejen skrev 2014-07-22 00:03:32 följande:

Jo, det är säkert lite kulturellt hur man ser på vissa saker. I Sverige må vi vara hispiga, men också mycket lyhörda för barns behov och rättigheter. Jag tror att det är viktigt att man upprätthåller kommunikation och reducerar intrycken för små barn eftersom deras hjärnor är så fullmatade med nya intryck hela tiden. Om jag inte missminner mig står synen för 70% av intrycken och om de kan begränsas genom att barnet får titta på den som kör vagnen istället för rakt fram tror jag att det är bra så länge som möjligt. Ditt barn är ju ett exempel där det ej funkade, men det verkar oklokt att vända barnen i förtid utan skäl.

Råd och rön - sådant ändras hela tiden. Det skulle inte förvåna mig om man börjar rekommendera motsatsen om några år, pga att ett nytt forskarteam funnit på något nytt.

Man får nog ta allt med en nypa salt och tänka lite själv - eller ganska mycket. En själv känner sitt barn bäst. Man vet själv vad som fungerar och inte.

Ibland kan det nog vara farliga för oss vuxna med "för många intryck" (läs olika råd och rön). Vi slutar tänka själva. DET om nått är nog farligt.

Mitt råd till alla hysteriska föräldrar: CHILLA!
  • Groovitude

Efter mycket testande och googlande så slutade det med att vi köpte en BOZZ Easy. Den möter de flesta av våra önskemål, det är väl footsacken som saknas, men det ska väl gå bra med en filt omkring sej.

och Tack för alla tips :)

Svar på tråden Behöver hjälp att hitta rätt sulky