• Flizan30

babysleep kudde, platt huvud

Min dotter har tendens till lite platt bakhuvud och jag har nu börjat lägga henne på sidan med handdukar upprullade bakom ryggen när hon sover. Har hittat denna kudde babysleep men undrar om någon har erfarenhet av denna? Undrar också om deras vanliga kuddar är bättre än NG babys?  På dagtid har vi också börjat lägga henne mer på mage och bära i bärsele. Min dotter är 8 veckor.

• Svar på tråden babysleep kudde, platt huvud
  • WilliamsMom

Vad jag fått veta, så håller inte det där platta i sig. Det jämnar ut sig så snart de kan rulla och vända sig själva. Så du behöver inte vara orolig att hon kommer att ha ett platt huvud för resten av livet. ;)

• rere88

Det bästa är att ha barnet sovande på sidan och växla mellan höger och vänster sida

• WilliamsMom
    rere88 skrev 2014-07-13 22:10:35 följande:

Det bästa är att ha barnet sovande på sidan och växla mellan höger och vänster sida

Varför är det "det bästa"? Nyfiken bara.
  • Tamousha84
    Flizan30 skrev 2014-07-13 21:49:17 följande:

Min dotter har tendens till lite platt bakhuvud och jag har nu börjat lägga henne på sidan med handdukar upprullade bakom ryggen när hon sover. Har hittat denna kudde babysleep men undrar om någon har erfarenhet av denna? Undrar också om deras vanliga kuddar är bättre än NG babys?  På dagtid har vi också börjat lägga henne mer på mage och bära i bärsele. Min dotter är 8 veckor.

Vi använder en sådan här kudde till vår son : www.candidebaby.com/our-product-range/pediatrics/218-p-tit-panda-white.html

Hans huvud är därför runt och fint trots att han ligger mest på rygg, samt att den är liten, behändig och lätt att tvätta.Tycker till och med att hålet gör att han ligger stabilare till exempel i vagnen när det guppar till, men det kanske bara är inbillning. Rekommenderar den i alla fall, köpte min på Babyproffsen.
  • WilliamsMom

Alltså ta det lilla lugna nu va! Huvudet kommer INTE att förbli platt! Man behöver varken specialkudde eller timer för "vändning av barn". ;)

• rere88
    WilliamsMom skrev 2014-07-13 22:22:14 följande:

Varför är det "det bästa"? Nyfiken bara.

Dels så om barnet kräker i sömnen så behöver man inte vara rädd att det ska kvävas av sina spyor om det inte orkar vända bort huvudet själv.

Sen belastar du huvudet jämnt genom att lägga den på ena sidan o efter nästa amning på andra sidan osv. Självklart förblir inte huvudet platt men ändå
  • Flizan30

Williams mom: hur vet du det? Enligt BVC sköterskan har många barn idag lite plattare huvuden. Fick också rådet av barnläkare att ha mycket på mage för att få mindre platt huvud när jag frågade.. Efter 4 mån är det svårare att justera. Vill gärna försöka minimera risken iallafall, på 70 talet låg de flesta barn och sov på magen.

• JeanSaft

Nu måste jag lägga mig i lite Glad Huvudet kan visst förbli platt. Min son som nu är 7 år sov ALLTID på höger sida när han va bebis. Det spelade ingen roll hur mycket jag försökte vända på honom, han vände alltid tillbaka. Så jo, det kan tyvärr förbli platt! Har träffat läkare och röntgat hans huvud flera gånger för att se så skelettet inte vuxit ihop för tidigt så hjärnan har plats att växa, men det va ingen fara alls. Dock är det inte så vackert stackarn. Tur att han vill ha långt hår, då syns det inte lika väl Glad

• viseversa
    WilliamsMom skrev 2014-07-13 22:03:23 följande:

Vad jag fått veta, så håller inte det där platta i sig. Det jämnar ut sig så snart de kan rulla och vända sig själva. Så du behöver inte vara orolig att hon kommer att ha ett platt huvud för resten av livet. ;)

Skitsnack. Är det väldigt platt rättar det inte till sig nej. Har en kompis vars 4åring var väldigt snett huvud pga att hon låg med huvudet åt ena hållet som bebis och dom gjorde inget åt detta. Hon kommer nu få ha ojämn huvudform hela livet. Så kom inte och säg att det kommer bli runt av sig själv när du uppenbarligen inte vet. Visst är det lite platt kan det räta till gig av sig själv men ibland måste man göra något åt det och är

Det riktigt illa kan barnet behöva en specialhjälm 23h om dygnet för att få en normal huvudform igen innan det är för sent.
Svar på tråden babysleep kudde, platt huvud