• lovas

P-dator / naturliga preventivmedel

Trött på hormoner, kondomer har man aldrig till hands när man behöver dem. Dyrt och opraktiskt helt enkelt. Är näst intill gift, så det är bara graviditet jag vill skydda mig emot.

Blir deprimerad av p-piller, får konstant menstruation av minipiller, är skraj för koppar, onöjd med hormonspiral.

Oregelbunden cykel. Säkra perioder verkar därför dubbelt osäkra.

Vill gärna ha ett till barn, men vill vänta tills arbetsförhållanden är stabila och vi är säkra på att vi har råd att försörja oss.

Ideer innan jag väljer att torkar ihop och går i celibat?

Erfarenheter av p-dator?

• Svar på tråden P-dator / naturliga preventivmedel
  • Anonym (h)

Min väninna vart gravid av den metoden, så nu har hon blivit mamma. Så jag har svårt att rekommendera den metoden. Har du testat p-ring, pessar eller kopparspiral? det finns ju även p-piller utan östrogen. Du kan ju annars kolla länken och se om du hittar något som passar dig

preventivmedel.nu/preventivmedel/

• Anonym (Linda)
    lovas skrev 2014-07-13 22:08:15 följande:

Trött på hormoner, kondomer har man aldrig till hands när man behöver dem. Dyrt och opraktiskt helt enkelt. Är näst intill gift, så det är bara graviditet jag vill skydda mig emot.

Blir deprimerad av p-piller, får konstant menstruation av minipiller, är skraj för koppar, onöjd med hormonspiral.

Oregelbunden cykel. Säkra perioder verkar därför dubbelt osäkra.

Vill gärna ha ett till barn, men vill vänta tills arbetsförhållanden är stabila och vi är säkra på att vi har råd att försörja oss.

Ideer innan jag väljer att torkar ihop och går i celibat?

Erfarenheter av p-dator?

Det beror väl på hur din menscykel och sexliv ser ut. Jag har inga bra råd att ge, mer än att det finns två olika sorters kopparspiraler och den mindre av dem är bättre.

Hade kopparspiral i många år, men blödde enorma mängder och fick bakteriell vaginos och sen svamp, förutom järnbrist och att jag var less på att blöda så mycket. 

Bytte till p-dator, Persona. Funkade jättebra först, man lär känna sin kropp och det är jättetydligt när man har ägglossning. Tyvärr funkar det inte alls om du har oregelbunden mens. Tyckte att det var så bra att jag rekommenderade den till en väninna?Oskyldig En dag visade den grön dag på dag nr 11, som alltid var röd annars för mig, tyckte att det var konstigt och det var det också. Blev gravid, förstås. 
    Väninnan gravid efter ett år och jag efter 17 månader.
  • lovas

Koppar vill jag inte ha.

P-piller utan östrogen är minipiller. Det är det jag blöder konstant utav.

Sexet varierar. Just nu någon gång/v då vi jobbar om varandra för att barnen ska få mindre tid på dagis. Men som sagt, det varierar beroende på situation.

Hur fungerar p-ring?

Fortfarande hormoner?

Linda:

Det verkar lika ungefär tillförlitlig som att jag skall gå på känsla, eller en vanlig termometer... Trist

Persona. Mätte den urin eller temperatur?

De enda jag hittar nu är ladycomp och pearly?

• Anonym (M)

Haft ladycomp i åtta år, började med pearly och bytte sedan upp mig. Tycker den är fantastisk!

• lovas

Priserna är rätt häftiga.

Är det möjligt att få tag på en begagnad?

Kollat blocket och Tradera. Tips på vart jag annars ska kika?

• Anonym (M)

Det är en rätt stor engångssumma, men ladycompen är lätt värt det, håller ju "för alltid" också

lovas skrev 2014-07-14 21:56:11 följande:

Priserna är rätt häftiga.

Är det möjligt att få tag på en begagnad?

Kollat blocket och Tradera. Tips på vart jag annars ska kika?

• Anonym (Stina)

Vi har p-datorn baby-Comp, visst kostar den en del som man måste lägga upp på ett bräde men om man slår ut kostnaden på tio år och jämför med andra preventivmedel under samma tidsperiod så är p-datorn billigare, mycket billigare, plus att man påverkar miljön minimalt.

• Anonym (h)
    lovas skrev 2014-07-13 23:14:51 följande:
    P-piller utan östrogen är minipiller. Det är det jag blöder konstant utav.
    Nej de är inte samma sak "P-piller utan östrogen innehåller till skillnad från kombinerade p-piller bara en sorts hormon, gestagen (gulkroppshormon). Ett p-piller utan östrogen är ett mellandoserat gestagenpiller som har en längre glömskemarginal, och ger ett bättre skydd mot graviditet, jämfört med minipiller."

Läs länken preventivmedel.nu/preventivmedel/ostrogenfritt-p-piller/
  • Anonym (Lisan)

Hej!

Jag har en Ladycomp. Tål inte hormoner så efter första barnet skaffade jag denna. Hur nöjd som helst!!! :) har haft den 6-7 månader nu.

• sarahkb

Hej! 

Säljer en Lady-comp i fint skick med alla tillbehör till. 

Mejla mig gärna på sarahk@hotmail.se för mer info Glad

Med vänliga hälsningar 

Sarah

Svar på tråden P-dator / naturliga preventivmedel