Anonym (villblihälsosam&pigg) skrev 2014-07-13 22:20:54 följande:
Hej alla FL:are!
Jag har jojobantat en hel del i mitt liv, men har lagt av med detta nu sedan ett tag tillbaka, har hållit vikten, men ätit en hel del onyttigt nu då vi varit på semester-
Visst jag har en del övervikt som jag vill bli av med, men det gör inget om det tar 1 år, är det någon som har bra tips på en sund livsstil? Det får inte innefatta att räkna kalorier, dvs väga mat då jag äntligen tagit mig ur det, inga andra dieter heller utan jag kan tänka mig tallriksmodellen med 50% grönsaker, kan det fungera tro? Ska jag använda en tallrik som är 22cm ca eller är den för liten??
Vad äter jag för frukost samt bästa mellanmålen?? Samt tips på träning, är promenader kombinerat med styrka hemma bra? Jag har två barn hemma på sommarlov och en sambo som börjar jobba imorgon.
Jag är 160 cm ca och väger 69kg. Kom med era bästa tips för en sund livsstil nu 
Apropå tallriksstorleken tycker jag inte att 22 cm är för litet, min vardagstallrik är ca 20 cm. Tallriksstorleken är inte oväsentlig, det finns de som menar att vi går upp i vikt för att vi äter större portioner...
Här är några tips från mig:
Undvik att kombinera fett och kolhydrater i allt för stor utsträckning, eftersom det är en kombination som verkar få oss att äta mer än vi behöver bara för att det är gott (tänk pasta med pastasås, pizza, chips, glass...). Ät MYCKET grönsaker, vitkål är jättegott på sommaren och bra för förbränningen. Ha alltid uppskurna grönsaker till hands som du kan knapra på om blodsockret sjunker.
Vad gäller träning skulle jag säga att du ska välja en träningsform som du gillar att göra. Åker du och badar med barnen, passa på att simma själv (om barnen inte är så små att du måste vakta dem).
Försök få ordentligt med sömn, eftersom det påverkar förbränningen. Det har med hormonerna att göra...