• Anonym (villblihälsosam&pigg)

Hur lär man sig äta nyttigt och gott?

Hej alla FL:are!

Jag har jojobantat en hel del i mitt liv, men har lagt av med detta nu sedan ett tag tillbaka, har hållit vikten, men ätit en hel del onyttigt nu då vi varit på semester-

Visst jag har en del övervikt som jag vill bli av med, men det gör inget om det tar 1 år, är det någon som har bra tips på en sund livsstil? Det får inte innefatta att räkna kalorier, dvs väga mat då jag äntligen tagit mig ur det, inga andra dieter heller utan jag kan tänka mig tallriksmodellen med 50% grönsaker, kan det fungera tro? Ska jag använda en tallrik som är 22cm ca eller är den för liten??

Vad äter jag för frukost samt bästa mellanmålen?? Samt tips på träning, är promenader kombinerat med styrka hemma bra? Jag har två barn hemma på sommarlov och en sambo som börjar jobba imorgon.

Jag är 160 cm ca och väger 69kg. Kom med era bästa tips för en sund livsstil nu

• Svar på tråden Hur lär man sig äta nyttigt och gott?
  • 81missan

Jag har ju ingen aning om hur du har det nu men kan detta vara något;

1dl havregryn som du kokar gröt på, + en macka och något att dricka till, kanske inte juice...
    alt. Youghurttallrik med färska bär och knäckemacka (mackor)

en frukt till mellanmål och drick vatten, särskilt nu på sommaren.

Till lunch så försök undvika köpt färdigmat,laga storkok och plocka fram matlådor.
    Laga mat i ugn, rotsaker/kyckling/lax m.m. Ät sånt du gillar men håll koll på att det inte blir för mycket stekt mat eller korv under en vecka. Alltid sallad till maten och ingen läsk. Läsk är som godis, det tar man bara ibland. Om du behöver kaffe kanske det passar nu, om du inte redan hunnit med en kopp:)

Mellanmål, frukt eller liten macka med ett kallt mjölkglas till. Mmmm.

Det viktigast är nog ändå att försöka äta regelbundet, vid ungefär samma tider varje dag. Min mamma har tjatat om att man inte ska äta något 1-2h innan man ska lägga sig på kvällen, håller jag inte alltid då det inte riktigt funkar rent praktiskt men annars kan det vara bra att försöka hålla det.

Lycka till.

Kan tillägga att jag är ca 166 cm lång och väger strax under 60 kg nu, min normalvikt är 63-64 kg.För mig har det varit en bra viktminskningsmetod att vara gravid och föda barn, däremot gör missfall det motsatta:(

• 81missan

Vad gäller motion så kanske du kan hitta sätt att gå istället för ta bilen till vissa saker? Ta trappor istället för rulltrappa/hiss. Små saker gör stora förändringar!

• Anonym (Tess)

Kan du inte köpa en bok som du tycker verkar bra och sen bara följa den till punkt och pricka? Du verkar ju beredd att följa "något" bara du hittar en väg som funkar? Charlotte Perrelli har skrivit den typen av böcker vet jag, det finns säkert flera andra, där du får dels veckomenyer dels tips på träning.
    Då får man ju anta att det finns någon person som har faktagranskat och godkänt kosten så att man får i sig allt man behöver. Och vartefter du lär dig tänket och recepten kan du säkert börja variera lite mera själv.

• Eisa

50% grönsaker är absolut bra.

Sen är det bra att laga egen mat från grunden för den frossar man inte i sig på samma sätt som färdigmat. Man respekterar den på ett annat sätt, + att den ger mer och bättre näring.

Är dig aldrig 100% mätt.

• Anonym (lagom)
    Anonym (villblihälsosam&pigg) skrev 2014-07-13 22:20:54 följande:

Hej alla FL:are!

Jag har jojobantat en hel del i mitt liv, men har lagt av med detta nu sedan ett tag tillbaka, har hållit vikten, men ätit en hel del onyttigt nu då vi varit på semester-

Visst jag har en del övervikt som jag vill bli av med, men det gör inget om det tar 1 år, är det någon som har bra tips på en sund livsstil? Det får inte innefatta att räkna kalorier, dvs väga mat då jag äntligen tagit mig ur det, inga andra dieter heller utan jag kan tänka mig tallriksmodellen med 50% grönsaker, kan det fungera tro? Ska jag använda en tallrik som är 22cm ca eller är den för liten??

Vad äter jag för frukost samt bästa mellanmålen?? Samt tips på träning, är promenader kombinerat med styrka hemma bra? Jag har två barn hemma på sommarlov och en sambo som börjar jobba imorgon.

Jag är 160 cm ca och väger 69kg. Kom med era bästa tips för en sund livsstil nu

Apropå tallriksstorleken tycker jag inte att 22 cm är för litet, min vardagstallrik är ca 20 cm. Tallriksstorleken är inte oväsentlig, det finns de som menar att vi går upp i vikt för att vi äter större portioner...

Här är några tips från mig:

Undvik att kombinera fett och kolhydrater i allt för stor utsträckning, eftersom det är en kombination som verkar få oss att äta mer än vi behöver bara för att det är gott (tänk pasta med pastasås, pizza, chips, glass...). Ät MYCKET grönsaker, vitkål är jättegott på sommaren och bra för förbränningen. Ha alltid uppskurna grönsaker till hands som du kan knapra på om blodsockret sjunker.

Vad gäller träning skulle jag säga att du ska välja en träningsform som du gillar att göra. Åker du och badar med barnen, passa på att simma själv (om barnen inte är så små att du måste vakta dem).

Försök få ordentligt med sömn, eftersom det påverkar förbränningen. Det har med hormonerna att göra...
  • Anonym (villblihälsosam&pigg)

Tack för era svar, imorse blev det havregrynsgröt med fiberhavregryn och jordgubbssylt(stevia) 

Jag blev mätt men det var inte så gott :p men jag behövde inget mer, blir nog ägg till mellanmål.

• Anonym (s)

Det som gjorde att jag gick ner så mkt var att jag drog ner/ tog bort pasta och mackor. Grönsaker till köttet istället och frökex med ägg till frukost. Inte en massa mellanmål det behöver man inte. Vi äter helt enkelt alldeles för mycket i dagens samhälle.

• sextiotalist
    Anonym (lagom) skrev 2014-07-14 09:13:43 följande:
    Apropå tallriksstorleken tycker jag inte att 22 cm är för litet, min vardagstallrik är ca 20 cm. Tallriksstorleken är inte oväsentlig, det finns de som menar att vi går upp i vikt för att vi äter större portioner...

Här är några tips från mig:

Undvik att kombinera fett och kolhydrater i allt för stor utsträckning, eftersom det är en kombination som verkar få oss att äta mer än vi behöver bara för att det är gott (tänk pasta med pastasås, pizza, chips, glass...). Ät MYCKET grönsaker, vitkål är jättegott på sommaren och bra för förbränningen. Ha alltid uppskurna grönsaker till hands som du kan knapra på om blodsockret sjunker.

Vad gäller träning skulle jag säga att du ska välja en träningsform som du gillar att göra. Åker du och badar med barnen, passa på att simma själv (om barnen inte är så små att du måste vakta dem).

Försök få ordentligt med sömn, eftersom det påverkar förbränningen. Det har med hormonerna att göra...
    Alltså tycker du det är konstigt att man går upp i vikt för att man äter större portioner?
    En kollega rasade i vikt när han började äta samma portionsstorlek som sin fru
  • Anonym (lagom)
    sextiotalist skrev 2014-07-14 16:31:26 följande:
    Alltså tycker du det är konstigt att man går upp i vikt för att man äter större portioner?
    What? Nej, jag skrev fel, jag menade att det finns de som menar att vi går upp i vikt för att vi äter på allt större tallrikar. Vilket då i förlängningen påverkar portionsstorleken men det var inte det jag menade att skriva.
  • Anonym (lagom)
    sextiotalist skrev 2014-07-14 16:31:26 följande:
    Anonym (lagom) skrev 2014-07-14 16:38:57 följande:
    What? Nej, jag skrev fel, jag menade att det finns de som menar att vi går upp i vikt för att vi äter på allt större tallrikar. Vilket då i förlängningen påverkar portionsstorleken men det var inte det jag menade att skriva.
    ...men ska jag vara riktigt ärlig tror jag att sockret för rätt många är en större bov än portionsstorleken. För mig är det så i alla fall. Alla tomma kalorier man får i sig av godis.

• Anonym (kolhydrater)

Börja med att ta bort den mat som innehåller mest kolhydrater, dvs pasta, potatis och ris. Ät grönsaker och rotfrukter till istället. Till frukost skulle jag äta något proteinrikt, ägg, bacon, makrill, sill eller något och sen en liten sallad till det.

Kolla recept på LCHF och paleo. För mig funkar de recepten utmärkt då jag är känslig för kolhydrater. Äter jag havregrynsgröt på morgonen är jag hungrig igen efter 2 h. Så för mig fungerar det inte med att äta för mkt kolhydrater.

• 81missan
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-14 08:52:11 följande:

Kan du inte köpa en bok som du tycker verkar bra och sen bara följa den till punkt och pricka? Du verkar ju beredd att följa "något" bara du hittar en väg som funkar? Charlotte Perrelli har skrivit den typen av böcker vet jag, det finns säkert flera andra, där du får dels veckomenyer dels tips på träning.
    Då får man ju anta att det finns någon person som har faktagranskat och godkänt kosten så att man får i sig allt man behöver. Och vartefter du lär dig tänket och recepten kan du säkert börja variera lite mera själv.

För mig känns det som att man följer någon slags diet då. Personligen trivs jag bättre med att följa min egen linje, om man har hittat en sådan. Jag slukade allt godis som stod framför min i min barndom, jag satt framför tv:n och vi fikade alltid när vi var hemma. När jag flyttade hemifrån tappade jag godissuget helt men drack ofta saft eftersom mjölk var för dyrt att dricka till alla mål. Nu har jag helt slutat med saft, dricker det bara vid festligare tillfällen eller när det är så grymt varmt så man tröttnar på vatten. Trots detta "skyller" jag min viktnedgång på mina graviditeter:)
  • sommarbarn88

Jag äter till frukost 1 dl havregrynsgröt med äpplemos utan några tillsatser plus mjölk. Till lunch: hemmagjorda biffar (vegetariska) plus sallad å så sås gjord på turkisk yoghurt blandat med vitlök. Till middag nåt liknande eller knäckebröd (hemmagjort) med ägg å gröt. Blir cirka 900 kalorier/dag. Har aldrig mått bättre:) dessutom tappat 1 kg/vecka senaste 10 veckorna:) ibland byter jag ut gröten mot en smoothie gjord på färska bär eller grönsaker blandat med kokosvatten. Kunde inte må bättre än vad jag gör idag. Å omgivningen säger jag ser både piggare å gladare ut vilket stämmer:) blir man hungrig mellan måltiderna så ta en frukt.

Jag undviker allt socker, gluten å laktos (de sista två pga allergi).

Lycka till.

• 81missan
    sommarbarn88 skrev 2014-07-17 21:17:51 följande:

Jag äter till frukost 1 dl havregrynsgröt med äpplemos utan några tillsatser plus mjölk. Till lunch: hemmagjorda biffar (vegetariska) plus sallad å så sås gjord på turkisk yoghurt blandat med vitlök. Till middag nåt liknande eller knäckebröd (hemmagjort) med ägg å gröt. Blir cirka 900 kalorier/dag. Har aldrig mått bättre:) dessutom tappat 1 kg/vecka senaste 10 veckorna:) ibland byter jag ut gröten mot en smoothie gjord på färska bär eller grönsaker blandat med kokosvatten. Kunde inte må bättre än vad jag gör idag. Å omgivningen säger jag ser både piggare å gladare ut vilket stämmer:) blir man hungrig mellan måltiderna så ta en frukt.

Jag undviker allt socker, gluten å laktos (de sista två pga allergi).

Lycka till.

Är det något man kan ha som livsstil dvs. är det något du tror att du fortsätter med under hösten/resten av året också? Håller med om att frukt och bär är super. Dock har jag upptäckt att om man äter äpple när man är hungrig så blir man bara hungrigare. För x antal hundra år sedan använde man frukt mellan sittningarna för att få plats med mer mat utan att behöva gå på toa (vilket ansågs fult på den tiden, att lämna bordet). Många blev nog förgiftade på den tiden:)
  • sommarbarn88
    81missan skrev 2014-07-17 22:19:43 följande:

Är det något man kan ha som livsstil dvs. är det något du tror att du fortsätter med under hösten/resten av året också? Håller med om att frukt och bär är super. Dock har jag upptäckt att om man äter äpple när man är hungrig så blir man bara hungrigare. För x antal hundra år sedan använde man frukt mellan sittningarna för att få plats med mer mat utan att behöva gå på toa (vilket ansågs fult på den tiden, att lämna bordet). Många blev nog förgiftade på den tiden:)

Ja jag kommer fortsätta med detta. Har som sagt aldrig mått så bra. Dock kommer jag lägga till potatis/ris/pasta nån eller några dar i veckan när jag nått min drömvikt (december/januari). Men såklart jag kan "synda" nån gång. De gäller ju bara att ha styrkan att inte falla tillbaka eller hur jag ska uttrycka mej. Men oftast mår jag dåligt efter om jag syndar. Glömde säga att Jag helt undviker e - ämnen i all mat. Å bara äter ekologiskt å lagar all mat från grunden själv.

Låter kanske som en extrem diet. Kan säga att första veckan va hemskt. Mådde illa, va hungrig hela tiden, konstant yr, säkert lite grinig ochså. Men kroppen vänjer sig. De e ju matsäcken som ska vänja sig.
  • sommarbarn88

Glömde säga att jag sällan äter äpple. Brukar bli nåt mer som känns "köttigt" typ nektarin, persika eller päron. Eller pressar apelsinjuice med fruktkött i

Svar på tråden Hur lär man sig äta nyttigt och gott?