Nu framgår det inte ålder på ditt barn, så det är svårt att veta hur delaktig sonen är i att vilja ha vissa kläder och att själv kunna se till att de kommer hem igen.
Vi har sambons dotter på 9,5 år varannan helg och egentligen rätt till 4 veckor på sommaren. Min sambo betalar, så mamman får fullt underhåll. Mamman har barnbidraget, dessutom bidrar sambon vid behov när inte pengarna räcker till t ex glasögon och vinterkläder. Mamman har ett sparande för barnet, dock vet jag inte hur mycket per månad. Mamman har svårt att tänka att underhållspengarna som inte går åt ena månaden kan användas om nästa månad har större utgifter, men i det stora hela fungerar det bra.
Skor, stövlar, regnkläder, ytterkläder skickar mamman med. Nackdelen är väl att tösen ofta glömmer saker i skolan.
Vi har en uppsättning kläder så hon ska klara ombytena under helgen. I höstas bytte hon storlek och fick 3 par leggings, 2 kjolar, 2 bh-toppar, ett nattlinne, 8 par trosor och 7 par strumpor. Förra veckan upptäckte jag att hon hade dåligt med toppar, så vi köpte 2 akut och hon verkade som omväxling tycka att kläder var kul och visade vad hon hade hemma. Samma vecka köpte hon en klänning och en bikini för presentkortet hon fick i julas och farmor gav en klänning häromdagen, så nu klarar hon de närmsta kalasen. Annars ber vi mamman skicka med någon klänning eller andra finkläder vid kalas.
När hon är här en vecka eller mer och vi åker iväg, så får mamma skicka med lite kläder då vi inte kan tvätta emellan, men självklart ska de med tillbaks hem.
Vissa helger har hon knappt bytt från det hon hade på sig i skolan, så därför har jag inte reflekterat över storlekarna och hon har inget sagt, så därav få nya toppar. Hon är inte heller så pigg på att duscha och byta/prova nya kläder och enligt mamman behöver man inte byta kläder om de inte är synligt smutsiga, har varit tösens skäl. Därför har jag lite dåligt samvete över att hon inte fått toppar i ny storlek tidigare, men använder hon inte kläderna hon har här är det svårt att veta.
Numera uttrycker hon att hon är svettig ibland, vilket för mig innebär att man byter kläder varje dag, så jag tänkte att vi handlar någon mer topp snart då hon måste prova, eftersom storlekarna inte stämmer med hennes ålder, annars kunde jag handlat till henne när jag springer på något fint, precis son jag gör till mina barn (på heltid)... Så vi får ta ett provarrace och rensa ut nästa gång hon kommer, så vi ser vad hon behöver.
Ibland missar vi något klädesplagg tillbaks, då tösen själv har dåligt minne och inte bryr sig så mycket, så det är vi som tjatar om att packa kläderna och missar vi ett ställe hon lagt på (och glömmer), så kommer de inte med den dagen, men då messar mamman och sambon tar det på väg till jobbet.
I dagsläget lägger vi nog ca 1000 kr på en ny storlek då vi passar på vid rea, 3 för 2 och 20%-erbjudanden. Hos oss behöver hon ju oftast bara en basgarderob att både kunna leka och klättra i träd i. Till skolan och kalas verkar hon bry sig mer.