• Emmadee

Varannan helg hos pappa- vem fixar så att det finns kläder hos pappa?

Min son är hos son pappa varannan helg och det fungerar trots en del pusslande tack och lov bra. (14 mils mellan orterna vi bor) Men nu har det börjat komma en del pikar från pappans nya sambo att sonen inte har några kläder som passar hos dem. Hon verkar tycka att det är jag som ska förse honom med kläder där. (Jag hade kunnat skicka med kläder över helgen när han är där, men de kommer ju inte med honom hem ) jag får underhållsstöd från pappa via försäkringskassan, 1200 kr så då tycker hon (sambons nya) att jag får pengar att köpa kläder för. Hur gör andra? Är det verkligen så att jag ska behöva köpa allt bara för att han betalar minimalt underhåll?!?
    Än så länge har jag pratat bort frågan och varken sagt bu eller bä...

• Svar på tråden Varannan helg hos pappa- vem fixar så att det finns kläder hos pappa?
  • Pussakaninen

Rent praktiskt är det ju att skicka med & påpeka det när du ska hämta honom att "jag är snart framme är allt packat och klart"

Får du inte tillbaka kläderna så säger du det nästa gång, "ja men jag fick inte tillbaka kläderna förra gången så då har du så det räcker"

Jag kan på sätt och vis tycka att med tanke på att det bara är över några dagar att det är onödigt att köpa massa kläder dit. Kanske kan du/ni göra något loppis fynd i sommar dom du kan lämna där.

• Lejonhierta

Vi har 50/50 av boendet dvs varannan vecka. Inget underhållsbidrag m a o. Jag har hela barnbidragen. Har fått påpeka att även han kan köpa ex. ett par gummistövlar etc. som sedan finns hos honom. Det är inte meningen att jag ska köpa dubbel uppsättning av allt. Jag betalar barnförsäkringarna och deras mobiltelefoner samt utgifter såsom tränings/simskola osv. Därutöver köper jag kläder och emellanåt skickar jag med kläder. Jag är väldigt noga med att barnbidragen verkligen går till barnen.

Men som sagt det är inte meningen att den ena ska stå för allt, inte ens om barnet endast har en boendeförälder och en umgängesförälder. Tyvärr är det lite så att skickar jag barnen till skolan med full mundering så har de inte med sig det tillbaka efter pappaveckan och då står vi utan jacka en vecka. Har provat att köpa två men då blir det två hos pappa och ingen här.....

• Dafe

Jag tycker nog att du ska stå för i princip allt när du har både barnbidrag och underhåll, möjligen med bidrag till dyrare saker som cyklar, dator osv. Ha koll på vad du skickar med och fråga uttryckligen om du saknar något vid hämtning. Vill han ha speciella kläder eller saker som bara ska användas hos honom får han stå för det själv.

Själva har vi samma upplägg som Lejonhierta här ovanför.

• Alvisen76

Jag har köpt kläder och lämnat hos mina barns pappa. Jag köper inte lika mkt som de har hemma här eftersom de bara är där varannan helg. Jag har underhåll. Jag brukar passa på när det är rea och fylla på hemma hos pappa. Tar aldrig med något i väskor. Känns lättsammare för barnen att allt finns där redan. De blir hämtade i skolan och förskolan varannan fredag och åker direkt hem till pappa. Det skulle bara vara besvärligt att ha med sig stora väskor med kläder till förskola/skola.

• Ejin

Jag tycker du kan skicka med kläder till pappan men är det så att han inte skickar med kläder tillbaka efter ett par påminnelser så säg helt enkelt att om jag inte får tillbaka kläderna så kommer det inte skickas fler utan då får han helt enkelt köpa och sen står du fast vid de. Va tydlig vad som gäller så vet han sen.

• Litet My

Jag har skickat med dyrare saker såsom vinterkläder och dyl. Men ombyten fick pappan ha själv.

Dock kom sakerna sällan med hem så där fallerade ju hela grejen. Hade också kunnat skicka med allt men det är rätt onödigt med 3 dubbla uppsättningar vinterkläder tex bara för att det skall finnas till VH och användas några gånger om året.

Tycker dock att du skall ta den diskussionen med pappan och inte hans nya.

• Emmadee

Jag försöker undvika alla konversationer angående sonen när hans nya är med. Det är vårt tysta samförstånd att vi sköter det oss mellan. Hon verkar ha en del åsikter om saker och ting... Det jag inte gillar är att en del av hennes antydningar kommit hem via sonen och att hon fått honom att tro att jag inte använder pengarna jag får från hans pappa (underhållet) till att köpa kläder till honom. Sen brukar jag oftast fråga pappan om det är något jag ska skicka med, och säger nä det behövs inte. (Så det kanske är han och hans sambo som behöver jobba på sin kommunikation)

Sen gillar jag inte att de försöker lägga över all logistik på mig. Nu var han en och en halv vecka hos sin pappa. Jag skickade med fyra par shorts (ungefär hälften av vad han äger) och hon gnällde över att hon minsann var tvungen att köpa nya shorts till honom. Tänker att hon får väl göra som jag för att få kläderna att räcka till: tvätta.

Nu har sonen växt som ogräs den senaste tiden så jag har inte särskilt mycket kläder till honom heller, tömde i stort sett hans garderob. Annars brukar jag skicka med det som börjar bli lite slitet eller sånt han inte gillar att ta på sig till skolan t.ex.

Och jag kan tycka att pappan kan skaffa kläder till sonen, och känner han att det är orättvist att han betalar så kan han komma till mig så kan vi lösa det. Men att det alltid är mitt ANSVAR retar mig mest..

• Litet My

TS: Du och pappan kanske skulle gå på ET samarbetsamtal och gemensamt (ni två) komma överens om hur ni gör med tex kläder. Tycker du skall "filtrera bort" vad hans nya tycker, det verkar varken realistiskt eller relevant (förmodligen hade det setts som fel även om du skickade med 8 par shorts också och hon har inget ansvar att handla om hon inte vill det av fri vilja). Tycker också du kan klargöra för ditt ex att det är ni två tillsammans som gör upp avtalet. Kanske kan du även under samarbetsamtalet lyfta frågan i varför pengar/underhåll skall diskuteras inför barnet, om inte annat för att belysa att det faktiskt kommer fram och skapar oro.

• mammalovis

Nu framgår det inte ålder på ditt barn, så det är svårt att veta hur delaktig sonen är i att vilja ha vissa kläder och att själv kunna se till att de kommer hem igen.

Vi har sambons dotter på 9,5 år varannan helg och egentligen rätt till 4 veckor på sommaren. Min sambo betalar, så mamman får fullt underhåll. Mamman har barnbidraget, dessutom bidrar sambon vid behov när inte pengarna räcker till t ex glasögon och vinterkläder. Mamman har ett sparande för barnet, dock vet jag inte hur mycket per månad. Mamman har svårt att tänka att underhållspengarna som inte går åt ena månaden kan användas om nästa månad har större utgifter, men i det stora hela fungerar det bra.

Skor, stövlar, regnkläder, ytterkläder skickar mamman med. Nackdelen är väl att tösen ofta glömmer saker i skolan.

Vi har en uppsättning kläder så hon ska klara ombytena under helgen. I höstas bytte hon storlek och fick 3 par leggings, 2 kjolar,  2 bh-toppar, ett nattlinne, 8 par trosor och 7 par strumpor. Förra veckan upptäckte jag att hon hade dåligt med toppar, så vi köpte 2 akut och hon verkade som omväxling tycka att kläder var kul och visade vad hon hade hemma.  Samma vecka köpte hon en klänning och en bikini för presentkortet hon fick i julas och farmor gav en klänning häromdagen, så nu klarar hon de närmsta kalasen. Annars  ber vi mamman skicka med någon klänning eller andra finkläder vid kalas.

När hon är här en vecka eller mer och vi åker iväg, så får mamma skicka med lite kläder då vi inte kan tvätta emellan, men självklart ska de med tillbaks hem.

Vissa helger har hon knappt bytt från det hon hade på sig i skolan, så därför har jag inte reflekterat över storlekarna och hon har inget sagt, så därav få nya toppar.  Hon är inte heller så pigg på att duscha och byta/prova nya kläder och enligt mamman behöver man inte byta kläder om de inte är synligt smutsiga, har varit tösens skäl. Därför har jag lite dåligt samvete över att hon inte fått toppar i ny storlek tidigare, men använder hon inte kläderna hon har här är det svårt att veta.

Numera uttrycker hon att hon är svettig ibland, vilket för mig innebär att man byter kläder varje dag, så jag tänkte att vi handlar någon mer topp snart då hon måste prova, eftersom storlekarna inte stämmer med hennes ålder, annars kunde jag handlat till henne när jag springer på något fint, precis son jag gör till mina barn (på heltid)... Så vi får ta ett provarrace och rensa ut nästa gång hon kommer, så vi ser vad hon behöver.

Ibland missar vi något klädesplagg tillbaks, då tösen själv har dåligt minne och inte bryr sig så mycket, så det är vi som tjatar om att packa kläderna och missar vi ett ställe hon lagt på (och glömmer), så kommer de inte med den dagen, men då messar mamman och sambon tar det på väg till jobbet.

I dagsläget lägger vi nog ca 1000 kr på en ny storlek då vi passar på vid rea, 3 för 2 och 20%-erbjudanden. Hos oss behöver hon ju oftast bara en basgarderob att både kunna leka och klättra i träd i. Till skolan och kalas verkar hon bry sig mer.

• mammalovis

Hade barnet varit i förskoleåldern hade det definitivt behövts fler ombyten då de spiller och lättare kissar på sig.

Sedan åker vi ju iväg på aktiviteter som vår familj bekostar.

För min 3,5-åring som är borta 2 timmar varannan helg skickar jag inga kläder då de glöms allt som oftast av erfarenhet, så därför anser jag att pappan kan ha ett ombyte då det inte kostar mer än någon hundralapp om man tajmar bra erbjudanden.

Svar på tråden Varannan helg hos pappa- vem fixar så att det finns kläder hos pappa?