• DamnCat

Rabatt smockad med ogräs...

Bor i ett samhälle där vi är med i en samfällighetsförening och det har fallit på vår lott vid vårstädningen att rensa en rabatt som är fullkomligt överöst med ogräs och långt gräs. Där är buskar också men jag låter dem vara, tänkte bara rensa bort ogräset. Jag började innan vi åkte på semester i juni men hann kanske 5 % av rabatten och då höll jag på över en timme. Sen har jag jobbat och inte hunnit och det har varit dåligt väder, vi har inte varit hemma osv. Nu har jag dock semester och vädret ser ut att bli hyfsat i veckan så nu måste jag ta tag i det. Det hänger över mig som ett svart moln, det känns bara som det kommer ta flera veckor att få ordning på det... Och den biten jag tog för en månad sen är givetvis övervuxen igen :( 

Jag höll på med en liten kratta då och försökte kratta loss ogräset som jag sen drog upp med händerna. Svårt att få med alla rötter dock och det är säkert därför den biten jag tog är övervuxen igen. Hur rensar man en sån här rabatt på ett mer effektivt sätt, för det hoppas jag att det finns nåt??? 

• Svar på tråden Rabatt smockad med ogräs...
  • Fjärilslarv

Är det inte bättre att bara gräva upp hela rabatten och börja om från början?

• Vinterankan

Det finns en typ av skrapor som är jättebra. Som en ihålig metallfyrkant med en lång pinne på. Man stoppar ned den nedre delen i jorden så åker jord och lösryckt ogräs igenom så är det bara att plocka.

• DamnCat
    Fjärilslarv skrev 2014-07-15 12:49:57 följande:

Är det inte bättre att bara gräva upp hela rabatten och börja om från början?

Jo, kan man ju tycka, men samfälligheten tillåter inte det. De vill ha buskarna kvar.
  • DamnCat
    Vinterankan skrev 2014-07-15 16:31:22 följande:

Det finns en typ av skrapor som är jättebra. Som en ihålig metallfyrkant med en lång pinne på. Man stoppar ned den nedre delen i jorden så åker jord och lösryckt ogräs igenom så är det bara att plocka.

Åh, tack för tipset! Ska se om jag kan hitta en sån imorgon. Jag åkte och köpte ogrässpray idag och har sprayat det men det räckte givetvis inte till hela rabatten... Och det tog tid att spraya med det också.
  • a no nym

Då är det tålamod som gäller. Och täck med bark eller nåt efter att du rensat så är det mkt lättare att hålla undan nästa år.

• Cuddles

Det brukar vara lättare att få upp ogräs när det regnat och är fortfarande blött. Blir lite geggigt men väldigt lättare.

Svar på tråden Rabatt smockad med ogräs...