Inlägg från: Maiaflickan |Visa alla inlägg
  • Maiaflickan

funderar på katt...

Hej Ts!

Jag har två dammtussar här hemma. En Sigrid och en Sören. I genomsnitt kostar de mig mellan 400-500 kr/månad. Ibland är det naturligtvis dyrare om det är dags för vaccination eller liknande.

Man behöver inte alls känna sig tvingad att köpa TVÅ kattungar av rädsla för att kissen ska känna sig ensam. Så till vida att man har tid att vara hemma tillräckligt och att katten endast är ensam max en normal arbetsdag. Är det så att man är borta från hemmet mer än 8 timmar i sträck, då bör man kanske fundera över att köpa två kissar så att de har sällskap.

Inte heller behöver man lägga ner pengar på dyrt specialfoder från veterinär, men det är viktigt att kolla innehållsförteckningen på kattfoder för att se till så katten får i sig det den behöver i lagom mängd.

Men visst, man blir bunden. Katter behöver tillsyn minst två gånger om dagen om man far bort och är man borta mer än ett par dagar är det viktigt att den som kommer och tittar till kissarna inte bara ger mat och vatten utan stannar en timme eller två, då djuren behöver sällskap.

Man ska också vara beredd på oförutsedda utgifter. Kattmat, kattsand, id-märkning, regelbundna vaccinationer, kastrering, försäkring, kattbur, kattleksaker, kattutrustning, utgifter för kattpensionat om det behövs osv är naturligtvis en sak, men det kan bli väldigt kostsamt om guldklimpen gör sig illa eller blir sjuk. Trots att man har försäkring. Det är något man måste ha med i beräkningen.

Tänk noga igenom beslutet: har ni råd ekonomiskt även om ni skulle få en katt som lätt blir sjuk? Har ni råd tidsmässigt, både kort- och långsiktigt? En katt behöver mycket uppmärksamhet, inte bara när den är en söt kattunge utan också när den är en halvtrött, halvfet 10-åring som inte alls har så stor lust att leka. Tänk också på att en katt kan leva 15 år eller mer.

Lycka till!

Allt gott Hjärta

• Maiaflickan

Man kan diskutera det här med bästa kattfoder/kattsand in absurdum. Precis som man kan med barnmat eller mat till vuxna. Se bara på hur höga vågorna har gått i debatten gällande bästa kosten för att gå ner i vikt.

Så länge katterna äter och mår bra är allt väl imho. Mina katter är kräsna och vägrar äta om de inte får det de vill ha. Sedan spelar det ingen roll hur dyrt/fint/specialkostaktigt/näringsrikt innehållet i maten som jag sätter fram är.

Man gör så gott man kan.

Allt gott! Hjärta

• Maiaflickan
    nemo1 skrev 2014-07-17 19:29:58 följande:
    Det är vår skyldighet som djurägare att ge våra djur bra mat. Du ger väl inte dina barn bara dålig mat för att de inte tycket om annat?
    Du vet som sagt inte hur dina katter mår av skitfodret förrän de blir sjuka, och det ska mycket till innan en katt visar sig sjuk. Jag vill då inte bidra till att mina katter blir sjuka bara för att jag inte vill lägga pengar på bra mat och det borde alla kattägare som tar sitt ansvar göra!!

Det är klart att det är vår skyldighet. Mina katter är mina barn! Jag ger dem inget "skitfoder". De mår jättebra och har gjort så i snart 12 år.

Men även om jag SKULLE ge dem sk "skitfoder" och de vägrar att äta något annat...tja. Jag kan inte tvinga ner mat i halsen på dem direkt.

Allt gott! Hjärta

Svar på tråden funderar på katt...