• Anonym (Försöker fixa utifrån barnets önskemål!)

Är det för lite att barnet träffar umgängesföräldern 9 dagar under sommarlovet?

Hej!

Vi har gemensam vårdnad.
    Jag är boendeförälder.
    Pappan betalar underhåll.
    Han träffar barnet ca varannan helg plus en dag i veckan.
    Vi har inget skriftligt avtal utan umgänget styrs utifrån hur dottern mår.

Barnets sommarlov kommer att se ut så här:

* Barnet är med mig drygt 2 veckor på raken.
    * Barnet är med pappan 9 dagar på raken.
    * Barnet är med mig 2,5 veckor på raken.
    * Sedan är sommarlovet slut.

Om man är umgängesförälder, är då 9 dagar för lite umgänge under denna period?Detta utifrån att barnet brukar träffa pappan varannan helg med en övernattning om barnet vill och en veckodagsträff utan övernattning?

Tacksam för snabbt svar eftersom umgängesföräldern bråkar om detta nu och jag inte vill umgängessabotera. Pappan vill ha 14 dagar på raken för att det ska bli rättvist mellan mig och honom då. 

Familjebilden är väldigt komplicerad, kan ju tilläggas.

• Svar på tråden Är det för lite att barnet träffar umgängesföräldern 9 dagar under sommarlovet?
  • Stokke

Jag tänkte att 1-2 alt kanske 3 dagar åt gången vore bättre än 14 dagar på raken.

• Anonym (Eliza)
    Anonym (Försöker fixa utifrån barnets önskemål!) skrev 2014-07-16 11:41:04 följande:
    Dottern vill helst vara borta korta intervaller från mig. 3 dagar med pappa+släkten och sedan en dag med mig. Sedan 2-3 dagar med dem igen och sedan återigen en dag med mig o.s.v.
    Det låter väl som ett bättre alternativ. Är de äldre syskonen dina också? Tänker att om nu barnet måste vara där längre än det vill att det åtminstone kunde kännas tryggare om något av de äldre syskonen också kom.

Dock rent idiotiskt ur synvinkeln att barnet faktiskt är rädd för pappan.
  • Anonym (que)
    Anonym (Försöker fixa utifrån barnets önskemål!) skrev 2014-07-16 11:41:04 följande:
    Dottern vill helst vara borta korta intervaller från mig. 3 dagar med pappa+släkten och sedan en dag med mig. Sedan 2-3 dagar med dem igen och sedan återigen en dag med mig o.s.v.
    Så du ska stå för resorna mellan där han är och hämta barnet för att sen lämna barnet igen? Eller har ni den brillianta idén att pappan ska betala allt?

Stämmer han dig får du garanterat se dina planer ryka all världens väg.
  • Anonym (Försöker fixa utifrån barnets önskemål!)
    Anonym (que) skrev 2014-07-16 14:01:50 följande:
    Så du ska stå för resorna mellan där han är och hämta barnet för att sen lämna barnet igen? Eller har ni den brillianta idén att pappan ska betala allt?

Men herregud, vilken bitsk ton du har mot mig. Varför så aggressiv framtoning?
    Har du egen erfarenhet av detta? Varför vill du inte ange vad du har på fötterna för dina argument?
  • Anonym (insatt)

Du har rätt att stå på dig med det som du bedömer vara bäst för barnet. Be pappan gå med dig till familjerätten på samarbetssamtal för att lösa detta. Bråk gagnar ingen, men inte heller att "sälja ut" barnet för husfridens skulkl om du har rimliga skäl för din bedömning.

• Anonym (varför)
    Anonym (que) skrev 2014-07-16 14:01:50 följande:

Varför skulle ts stå för resorna? För det första är det kutym att umgängesföräldern står för resekostnaderna? För det andra är umgängesföräldern själv ansvarig för de utökade resekostnaderna eftersom de beror på barnets rädsla för umgängesföräldern.
  • Anonym (varför)

Finns det enligt din bedömning någon risk för att barnet utsätts för verbala eller fysiska övergrepp hos pappan?

• Anonym (que)
    Anonym (Försöker fixa utifrån barnets önskemål!) skrev 2014-07-16 16:34:30 följande:
    Men herregud, vilken bitsk ton du har mot mig. Varför så aggressiv framtoning?
    Har du egen erfarenhet av detta? Varför vill du inte ange vad du har på fötterna för dina argument?
    Jag har ingen "ton" alls, så du kan lägga ner härskartekniken. Den funkar inte på mig.

Jag har stor erfarenhet. Hur ska du lösa finansieringen av resorna har du tänkt?
  • Anonym (que)
    Anonym (varför) skrev 2014-07-19 00:55:12 följande:
    Varför skulle ts stå för resorna? För det första är det kutym att umgängesföräldern står för resekostnaderna? För det andra är umgängesföräldern själv ansvarig för de utökade resekostnaderna eftersom de beror på barnets rädsla för umgängesföräldern.
    Varför ska pappan inte få ha barnet sammanhängande som han vill? Ts vill obstruera och då får hon  räkna med att betala.

Ev rädsla ska vara dokumenterad, dvs att ex BUP ska vara inblandade och veta. Om inte så obstruerar Ts.
  • Anonym (häpp)
    Anonym (que) skrev 2014-07-19 19:48:34 följande:
    Varför ska pappan inte få ha barnet sammanhängande som han vill? Ts vill obstruera och då får hon  räkna med att betala.

Ev rädsla ska vara dokumenterad, dvs att ex BUP ska vara inblandade och veta. Om inte så obstruerar Ts.
    Hehe, vet du ens vad BUP är ? *facepalm*
Svar på tråden Är det för lite att barnet träffar umgängesföräldern 9 dagar under sommarlovet?