• petrabg

Hur ska vi få lån?

Jag och min man har hittat vårat drömhus, det ligger ute för 475 000:-. Vi skulle behöva ta lån på ca miljonen för renovering mm. Vi har kontantinsats på 330 000 :- för tillfället. 
    Men problemet är att vi är nyinflyttade i länet och jag är mammaledig och min sambo har fortfarande inget riktigt jobb. Han går som timvikarie på kommunen (vilket inte ger särskilt många timmar) tillsvidare. 
    Vi har även kvar vår bostadsrätt i vår gamla stad som snart ska ut till försäljning, vi kommer förmodligen gå ca 100 000 vinst där.
    Vi var på Swedbank för att prata lånelöfte och det var ett klart Nej därifrån tack vare att ingen av oss har fast jobb. Är det samma grundregel på alla de större bankerna?
    Om jag tar ut full mammapeng så får jag ut ca 16 000.
    Hur ska vi göra? Som det ser ut kommer vi inte kunna vara med o buda på vårat drömhus, jag är helt förkrossad här hemma...

• Svar på tråden Hur ska vi få lån?
  • Stokke

Att låna upp över 500 000kr för renovering, det är här risken för banken är.
    Att låna ut 85 procent av köpeskillingen är inte någon större risk.
    Måste ni renovera med det samma?

Den andra risken banken ser är er bostadsrätt, banken räknar med att nu inte lyckas sälja den och att ni har två boenden.

• dfuoih

Ni har 330 000 att putta in själva. Kan ni låna resterande 145 000 av någon släkting och betala av när ni sålt er lägenhet?

Sen lånar ni till renovering mm när båda (eller i alla fall) en fått fast. Eller så gör ni renoveringen sjäva och betalar material mm löpande.

Lycka till!

• petrabg

Det är så att det är egen brunn på gården nu, och det ska göras kommunalt i årsskiftet - då är bara anslutningskostnaden på 130tkr, därav det ''höga'' lånet. 
    Lägenheten har vi uthyrd i andra hand för tillfället, o går jämt upp med det vi hyr nu. Vi står alltså inte med någon extra kostnad för bostadsrätten.

• petrabg

Vi ska självklart renovera själva, då min man är snickare. 
    Min man kom med förslaget att låna av hans ''förmögna'' bror, men det sa jag tvär nej till. Det skulle jag inte trivas med!

• Stokke

Perfekt att låna vis familjen, ta in en jurist som skriver ett skuldebrev alt en revers.

Låt inte din stolthet snuva er på ett ev. drömhus.

• riboflavin

För att svara på din fråga. Be om ett realistiskt lån och kom ner ur molnen. Inte ens om ni bägge hade jobbat hade det varit lätt att få ett liknande lån.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • petrabg

Menar du att om vi båda hade haft varsitt fast jobb med okej lön så skulle vi inte få ett lån på 1 miljon? Det låter ju ganska konstigt...?

• Stokke

Säkerheten för lånet som ska användas till renoveringen är en stor risk för banken.

• riboflavin
    petrabg skrev 2014-07-16 19:15:50 följande:

Menar du att om vi båda hade haft varsitt fast jobb med okej lön så skulle vi inte få ett lån på 1 miljon? Det låter ju ganska konstigt...?

Inte bolån med den fastigheten som säkerhet, nej. De flesta banker jag varit i kontakt med lånar ej heller ut mer än max 350 000 som blancolån, till exempelvis renoveringar eller liknande. 

Jag förstår inte riktigt varför ni ska låna så mycket? Som det ser ut så borde ni klara er med ett lån på ca 200 000 för att klara inköp och vattenanslutningen. 

Redan där kan ni sedan värdera om fastigheten om ni behöver, då värdet borde öka i och med anslutning till kommunalt VA och ni kan då få låna upp en slant och påbörja andra renoveringar..

Att ha inkomster är viktigt, men om du har jobb att gå tillbaka till efter mammaldighet och eftersom din sambo jobbar inom en bransch där det är lätt att få jobb så finns ändå möjlighet att förhandla med bankerna om ett såpass lågt lån.
    Ytterligare en viktig faktor är att lägga ut er lägenhet till försäljning så fort ni kan. Även om ni inte förlorar pengar på den så ser banken bara en utgift.

Om du inte känner dig bekväm med att låna av din svåger, skulle du kunna tänka dig att be honom ställa upp som borgensman tillfälligt? Det finns massor med sätt att lösa det på, men jag kan lova dig att ingen kommer låna ut en miljon utan säkerhet, du får sänka din ambition.

• Currykoalan

Saknar fastighetn väggar och tak eller vad är orsaken till att ni känner att nimåste lägga runt en miljon på renovering bums?

• petrabg

Okej ni menar så, att det är för mycket att renovera för.
    Som jag skrev, att dra kommunalt vatten kommer antagligen hamna på minst 200tkr och det borde inte räknas till renovering. Eller? Sen räknar jag med att det blir budgivning o att priset stiger, därav ca miljonen. Vi har tänkt renovera för ca 150-200tkr. Hur låter det? Drömmer vi fortfarande?

• Anonym (?)
    petrabg skrev 2014-07-17 07:57:44 följande:

Som jag skrev, att dra kommunalt vatten kommer antagligen hamna på minst 200tkr och det borde inte räknas till renovering. Eller? Sen räknar jag med att det blir budgivning o att priset stiger, därav ca miljonen. Vi har tänkt renovera för ca 150-200tkr. Hur låter det? Drömmer vi fortfarande?

Har jag förstått det rätt?
    Lägenheten kostar 475 000 och ni har 330 000 av det att lägga kontant? 
    Utöver det så kommer det kosta ca 200 000 kr att ordna vattnet? 
    Det skulle betyda att ni, utöver dom pengar ni har, skulle behöva 345 000?
    Sedan vill ni låna upp så ni kan renovera för 200 000, då blir det 545 000 kr i lån.
    Och ni vill låna en miljon för att huset kommer bli dyrare efter budgivningen?
    Men hur vanligt är det att huspriset dubblas? Eller har jag missat något?  
  • ulfox

Det är alltid svårt att få låna till renovering. Det är mycket lättare att få låna till köpet av huset. Det är helt enkelt ett feltänk att betala huset med egna pengar och försöka låna till renoveringen. Skaffa lånelöfte för att köpa på vad du tror kommer att bli det pris ni kommer att betala (runda uppåt).  Hör med flera banker. Om jag förstått dina siffror rätt så utöver köp av huset behöver ni 200 tkr till vattenanslutningen och 150-200 tkr till renovering. Alltså 350-400 tkr utöver kostnaden för husköp. Ni har 330 tkr + 100 tkr vinst bost.rätt.  Låna allt som går till att köpa huset, normalt 80 % av köpeskillingen.  Om huset kostrar 500 tkr blir kontantinsatsen 100tkr. Av era 430 tkr blir då 330 tkr kvar - 200 tkr för vatten så blir det 130 tkr över till renoveringen. 20-70 tkr saknas.  Låna av brorsan eller skjut på någon del av renoveringen.  Drömhuset är ditt.

• riboflavin
    petrabg skrev 2014-07-17 07:57:44 följande:

Jag menar att det inte finns säkerhet för lån utöver husets nuvarande värde. Först när vattenanslutning och renoveringar är klara ökar värdet på huset så att det finns tillräcklig säkerhet. Du får med andra ord ställa in dig på att ni kanske får låna i omgångar. Nu kan ni låna till inköp och använda era sparade pengar minus insatsen till att ansluta kommunalt vatten. Sen kan ni värdera om huset och eventuellt låna upp lite som bolån. Om någon av er då har fast jobb finns chans till ett renoveringslån som ni sedan kan baka in bolånet om värdet höjs tillräckligt mycket.

Allt hänger ju dock på att ni utan säkrade inkomster kan övertyga någon att låna till er. Det är inte omöjligt men svårt.

Vi fick låna 900 000 så sent som i nov, trots att jag är vikarie och sambon hade provanställning. Men då ville vi inte låna mer än halva husets dåvarande marknadsvärde...

• Ezwald

Prata med släktingar och kolla om ni kan låna pengar från dom.

Svar på tråden Hur ska vi få lån?