• Emma21

Behöver alla era råd om intimrakning!

Jag vill slätraka underlivet. Allt hår ska bort. Jag har testat ett par gånger men med katastrofala resultat. Kvarvarande stubb, mängder av röda prickar, klåda och sveda flera dagar efteråt. Hur ska man gå tillväga? 

Vad ska jag ha för rakhyvel? Många eller få blad?
    Vad ska jag använda för raklödder?
    Mot- eller medhårs? Få eller många drag?
    Hur ska jag stå/sitta för att komma åt överallt/undvika att hamna snett? Spegel?
    Hur efterbehandlar jag? Med krämer, kallt vatten, talk? 

Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Behöver alla era råd om intimrakning!
  • Noname00

En fördel att göra det när mana kommer från duschen när stubben är mjuk.
    Alltid använda nästa nya rakhyvlar det är lättare att skära sig om den är slö.
    och använd rejält med raklödder.

Raka alltid medhårs.
    Hur du ska sitta eller stå kan jag inte svara på då jag är kille, har dock provat att raka en tjej men det var i sängen och det gick bra.

När jag själv trimmar lite så gör jag det stående i dushen.
    Man kan få rakfinnar det får man av att det blir inflammation i hårsäckarna.

• Tittar

Damen här hemma brukar änvända min rakGEL, Gilette sensitive skin när hon/vi rakar, dagarna efter använder hon babyolja för att mjuka upp och sen är hon noga med att raka igen såfort det börjar sticka eller klia. Nyckeln är att hålla efter "(icke)gräsmattan" och att hålla den mjuk. :)   

PS: Hon säger att i rumpan får man ta lite oftare om man inte vill få konstiga blickar på jobbet. DS

• Anonym (deo)

ett tips jag fick som hjälpte mot de röda prickarna var att ta vanlig Deo (som man har under armarna) och rolla på efter rakningen...fungerar faktist..åtminstone för mig. Jag rakar i duschen, ofta, eftersom jag får stubb jättefort..:-\

• Miss Coca Cola

Ok det här är verkligen mitt område :)

Vad ska jag ha för rakhyvel?
    - Venus Embrace, finns inget annat alternativ

Många eller få blad?
    - Venus Embrace, som sagt, fem blad

- Inte raklödder, det blir inte alls bra. Samma sak med gelé. Intimtvål ska du raka med, blir helt klart bäst!

Mot- eller medhårs?
    Mothårs för en riktigt nära rakning.

Få eller många drag?
    Få drag med en riktigt bra hyvel med - OBS - helt nya blad.

Hur ska jag stå/sitta för att komma åt överallt/undvika att hamna snett?
    Typ vanligt, bredbent. Nja, spegel behövs nog inte, man känner.

Hur efterbehandlar jag?
    Intimcreme (Apoteket Hjärtats är bäst!)

Hoppas det går bra! :)

Kram från en rakberoende {#emotions_dlg.flower}

Bloggar på lillaa.blo.gg
  • Miss Coca Cola

Vill bara tillägga: att bladen är NYA är helt avgörande, går inte annars.

Bloggar på lillaa.blo.gg
  • Emma21

Tack för alla svar!

Hur gör jag med hårstråna som växter precis intill slemhinnan? Dvs på kanten av de yttre blygdläpparna? Slemhinnan är ju känslig liksom, tänker att den lätt går sönder av en rakhyvel som går förbi.. 

• leonie

Jag brukar sitta i duschen och luta mig mot väggen, då ser du och kommer åt överallt utan problem.... Om du rakar och inte tänker så mycket på att du ska vara försiktig, OBS, tolka mig rätt nu, så klarar du av att få med dig stråna du tycker sitter illa, som de på kanten, bara att raka som vanligt:) inget svårare än att raka benen helt enkelt:)

• ölburk2

Tanten använder inga rakhyvlar längre eller nåt gel/raklödder, hon har hittat sin absoluta favorit i: http://www.braun.com/nordic/female-grooming/silk-epil-lady-shaver.html Ingen mer irriterad hud, inga röda prickar, å nästan aldrig några invikna strån, som orsakar inflamation i hårsäcken.

Kan tillägga att hon blir len som en barnrumpa.

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Noname00
    Miss Coca Cola skrev 2014-07-16 14:15:51 följande:

Ok det här är verkligen mitt område :)

Vad ska jag ha för rakhyvel?
    - Venus Embrace, finns inget annat alternativ

Många eller få blad?
    - Venus Embrace, som sagt, fem blad

- Inte raklödder, det blir inte alls bra. Samma sak med gelé. Intimtvål ska du raka med, blir helt klart bäst!

Mot- eller medhårs?
    Mothårs för en riktigt nära rakning.

Få eller många drag?
    Få drag med en riktigt bra hyvel med - OBS - helt nya blad.

Hur ska jag stå/sitta för att komma åt överallt/undvika att hamna snett?
    Typ vanligt, bredbent. Nja, spegel behövs nog inte, man känner.

Hur efterbehandlar jag?
    Intimcreme (Apoteket Hjärtats är bäst!)

Hoppas det går bra! :)

Kram från en rakberoende {#emotions_dlg.flower}

Det var ingen dålig recension :)
  • Noname00
    ölburk2 skrev 2014-07-16 14:50:07 följande:

Tanten använder inga rakhyvlar längre eller nåt gel/raklödder, hon har hittat sin absoluta favorit i: http://www.braun.com/nordic/female-grooming/silk-epil-lady-shaver.html Ingen mer irriterad hud, inga röda prickar, å nästan aldrig några invikna strån, som orsakar inflamation i hårsäcken.

Kan tillägga att hon blir len som en barnrumpa.

Klipper den håren eller rycker den ut dem med roten?
  • ölburk2
    Noname00 skrev 2014-07-16 15:05:23 följande:
    Klipper den håren eller rycker den ut dem med roten?
    Klipper/rakar., kanske det följer med en epilatortillsats, vet inte, måste kolla det i så fall.., men det står väl på sidan jag länkade till?
  • Emma21

Kan man epilera? Testade en gång på typ fem hårstrån. Gjorde så jävla ont. Blödde ur de hårsäckarna sen.

• leonie

Man kan, gör ont som fan och lite till (mycket till) de första gångerna, sen blir det faktiskt lättare att stå ut.... Men ff ont..... Så det beror helt på hur hög smärttröskel du har.

Jag gör det själv, och håller efter med rakhyveln mellan gångerna.

• ölburk2

Emma21 skrev 2014-07-16 23:01:35 följande:

Kan man epilera? Testade en gång på typ fem hårstrån. Gjorde så jävla ont. Blödde ur de hårsäckarna sen.

Tror nog alla, män som kvinnor, ska undvika epilering av könshår, om man nu inte anser sig behöva en omgång med självspäkning eller är lagd åt det masochistiska hållet.., möjligen kan nån klara det, nån som inte har den vanliga grova å kraftiga behåringen.., asiater kanske..
  • carlf

Raka varje gång du duschar. det gör att huden är van och att du inte behöver raka dig så noga, det du missa förra gången åker nu o det du missar nu kommer att åka nästa gång. Då går det riktigt fort att raka sig. 

Svar på tråden Behöver alla era råd om intimrakning!