Beröm allt han gör positivt och försök skapa en bättre spiral. Förbered honom på vad som kommer hända. Ge små utmaningar, klarar du hjälpa mig, gå fint till ...
Ge honom mycket egentid med en förälder och ge honom då all uppmärksamhet, minst 10 minuter VARJE dag är ett bra riktmärke Hitta något ni kan göra tillsammans som skapar en trevlig stund om det så är läsa, spela spel , pussla, pärla, bygga o s v. Se då till att vara närvarande tillfullo utan fokus på tvätt, mobil eller annat. Beröm honom när han leker lugnt och fint på sitt rum.
Fundera på varför ni får dessa strider. Jag skulle gissa på att han har kommit på att mat, kiss, bajs och sömn är de få områden han till fullo kan styra. Känner han sig sedd i andra lägen så kan dessa bekymmer lätta. Strid inte om maten utan inbjud honom hellre i matlagningen.
Sedan får man bestämma sig för att göra lagom lite, ta en viktig sak per dag. Försök vara ute en stund varje dag.
Jag har som du en 1- och en 3,5-åring, men två flickor. Den stora kan bryta ihop totalt om något om än litet går henne emot. Det jag tror mig kommit på där är att det lättare brakar vid brist på mat och sömn. Vi håller på att se om hon klarar sig utan dagsömnen nu, så mest är det strax innan läggningen det kommer och det behövs inte mycket.
Sedan har vi kvar syskonvagnen, så hon alternerar mellan att gå och åka. Ståbräda kan ju vara ett alternativ, men fungerade inte här i höstas och sedan har vi inte börjat använda enkelvagnen igen, då vi går mycket och trots och ståbräda blir ingen bra kombo. Bära, nej tack 16 kilo vill jag inte kånka på plus vagn.
Om ni är hemma så länge kan ju någon ny liten leksak underlätta livet väsentligt, om den faller i god jord.