Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Portioneringen på förpackningen?

En katt småäter många gånger per dygn och bör ej gå hungrig. Är hon inte överviktig skulle jag låta henne ha fri tillgång till maten och har hon lätt att lägga på sig får du köpa ett magrare foder alt ge henne blötmat.

• Dexter dot com
    Jossofräs skrev 2014-07-17 11:08:08 följande:

Jag ger henne inte blötmat eftersom hon vägrar äta det. Det var de som arbetade i djuraffären som rekommenderade att jag inte gick över till helt spannmålsfritt på en gång eftersom hennes mage inte är van vid det.

Det är smart tänkt då många både hundar och katter reagerar på helt spannmålsfria foder. Min katt fick väldig diarre´ av Acana och Orien men mår utmärkt när jag bytte tillbaka till Profine med ris. Likaså min hund som bajsar som en häst av spannmålsfria foder men bajsar 1g per dag av foder med ris i.
    Jag vet att det är foderhysteri nu och spannmål är bannlyst men många mår faktiskt bättre av det så du får testa dig fram vad som ger katten mest mättnadskänsla och vilket foder katten mår bäst av.
  • Dexter dot com
    Jossofräs skrev 2014-07-17 11:29:22 följande:
    Ja det verkar klokt! Som det är nu är jag mest virrig över portioneringen, jag vill inte ge henne för liten men jag vill samtidigt inte att hon ska föräta sig.
    Testa med fri tillgång och ser du att det går överstyr dvs katten går upp i vikt så byt till ett magrare alternativ.
  • Dexter dot com
    nemo1 skrev 2014-07-17 12:49:21 följande:
    Ris kan inte en katt tillgodogöra sig så det låter ju bra.
    Har du nån länk till forskning om det ?
Svar på tråden Portioneringen på förpackningen?