• antonbe

Döper ni era barn, och varför?

De flesta barn döps i Sverige idag, men jag känner väldigt många runt omkring mig som bara döper av tradition, de är inte kristna i övrigt och sätter aldrig sin fot i kyrkan om det inte är något speciellt.

Vi har valt att inte döpa våra barn, vi vill att det ska få välja religion själva (trots att vi går i kyrkan i princip varje söndag). Berätta gärna om era val och varför ni gör som ni gör.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-17 10:47
    Tydligen är det under 50% av barnen som döps, men det är ändå många som döps fortfarande, även om trenden med att döpa snabbt går neråt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Döper ni era barn, och varför?
  • Naaw

Ja, vi har döpt barnen. Det tillhör vår tradition sedan många generationer. Bland annat är det ett sätt att välkomna och presentera barnet. Tror man att Svenska kyrkan bara är för hardcoretroende à la pingst har man verkligen inte förstått ett dugg. SvK är precis som tex Judiska församlingen i lika hög grad en kulturbärare som ett religiöst samfund.

• Natulcien
    Naaw skrev 2014-07-17 21:35:56 följande:

Ja, vi har döpt barnen. Det tillhör vår tradition sedan många generationer. Bland annat är det ett sätt att välkomna och presentera barnet. Tror man att Svenska kyrkan bara är för hardcoretroende à la pingst har man verkligen inte förstått ett dugg. SvK är precis som tex Judiska församlingen i lika hög grad en kulturbärare som ett religiöst samfund.

Kultur och religion är ofta väldigt sammanflätade. Och eftersom svenskarna förr i tiden var mer religiösa så är det ju inte så konstigt att många av våra traditioner har en religiös grund. Men i en mer sekulariserad tid så känns ju mycket av de religiösa inslagen lite märkliga och obekväma för många, och traditionerna förändras p.g.a. av det. Dop blir t.ex. mindre vanligt till förmån för namngivningsceremonier.

Man behöver alltså inte tro att kyrkan bara är för hard core-troende för att känna sig obekväm där. Jag vet att det finns många, icke troende, som gillar kyrkan ändå, och mer än gärna bevistar gudstjänster och ceremonier bara för att det är vackert.

Men för mig känns det ytterst märkligt, falskt och skorrar illa när prästen pratar om Gud och Jesus, eftersom det inte alls är något jag bekänner mig till eller tror på. Så vi skulle aldrig ens ha kommit på tanken att ha ett dop i kyrkan.
    Vi är fullt kapabla att både välkomna och presentera vårt barn ändå.

• luuuuv

kommer ej döpa mina framtida barn, vill för det första att barnet ska kunna välja själv och för det andra är jag troende men ej kristen så det finns ingen anledning till att döpa...

• Abbe83

Jag och min sambo har inga barn än men jag vill inte döpa våra framtida barn för jag är inte troende, gick ur svenska kyrkan när jag fyllde 18 år. Min sambo är inte heller troende men för han är traditioner viktigt så han vill ha dop. Eftersom det är så viktigt med dop för honom så skulle jag kunna gå med på det. 

• Penida
    Chrysabelle skrev 2014-07-17 11:18:44 följande:

Vi döpte inte, av den enkla anledningen till att vi inte är troende.

Samma här.
    Avskyr CIO-metoder
  • Naaw
    Natulcien skrev 2014-07-17 22:06:42 följande:
    Kultur och religion är ofta väldigt sammanflätade. Och eftersom svenskarna förr i tiden var mer religiösa så är det ju inte så konstigt att många av våra traditioner har en religiös grund. Men i en mer sekulariserad tid så känns ju mycket av de religiösa inslagen lite märkliga och obekväma för många, och traditionerna förändras p.g.a. av det. Dop blir t.ex. mindre vanligt till förmån för namngivningsceremonier.

Man behöver alltså inte tro att kyrkan bara är för hard core-troende för att känna sig obekväm där. Jag vet att det finns många, icke troende, som gillar kyrkan ändå, och mer än gärna bevistar gudstjänster och ceremonier bara för att det är vackert.

Men för mig känns det ytterst märkligt, falskt och skorrar illa när prästen pratar om Gud och Jesus, eftersom det inte alls är något jag bekänner mig till eller tror på. Så vi skulle aldrig ens ha kommit på tanken att ha ett dop i kyrkan.
    Vi är fullt kapabla att både välkomna och presentera vårt barn ändå.

Så bra för dig. Dock förstår jag inte varför religiösa inslag skulle kännas märkliga eller obekväma för någon. Det är väl ingen som tvingar dig att tro på något mot din vilja eller döpa ditt barn? Jag tror på att vara öppen och tillåtande och respektera andras tradition er och kulturyttringar. Även om jag inte tror på samma saker som mina ateistiska, judiska eller muslimska vänner skulle jag aldrig kalla dem för falska och hycklande.
  • Natulcien
    Naaw skrev 2014-07-18 18:19:15 följande:
    Så bra för dig. Dock förstår jag inte varför religiösa inslag skulle kännas märkliga eller obekväma för någon. Det är väl ingen som tvingar dig att tro på något mot din vilja eller döpa ditt barn? Jag tror på att vara öppen och tillåtande och respektera andras tradition er och kulturyttringar. Även om jag inte tror på samma saker som mina ateistiska, judiska eller muslimska vänner skulle jag aldrig kalla dem för falska och hycklande.
    Bra för mig? Det vet jag inte...

Du behöver inte förstå. Dock tror jag att det är bra att åtminstone försöka förstå andra människor.
    Om man inte tror på någon Gud eller på Jesus så känns det ytterst märkligt att någon ska stå och mässa om välsignelser från dessa.

Öppen och tillåtande kan man vara ändå.
    Och jag kallar absolut inte kristna, eller andra troende, för hycklare. Jag har över huvud taget inte använt ordet 'hycklare'. Det ordet kom från dig.
    Jag hyser stor respekt och tolerans gentemot religioner och deras utövare.
    Men för mig känns det falskt att lyssna på. Kan du se att det är en skillnad där?
  • ölburk2

Hm, alternativet "Döper inte, inte troende, vill att barnen själva ska kunna välja religion.

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • tjockobbe

Vi har döpt pga tradition. Är inte troende i övrigt. Vill dottern inte vara medlem i kyrkan senare är det bara att gå ur.

Skulle vilja se den 14 - åring som döper sig för att den vill ta konfirmationen ex..

Vera 130923
  • Anonym (Jag)
    Naaw skrev 2014-07-17 21:35:56 följande:

"Hardcoretroende"??? Om man inte anser sig som kristen döper man inte in barnen i den kristna gemenskapen, det är ju detta dopet innebär.
Svar på tråden Döper ni era barn, och varför?