Naaw skrev 2014-07-17 21:35:56 följande:
Ja, vi har döpt barnen. Det tillhör vår tradition sedan många generationer. Bland annat är det ett sätt att välkomna och presentera barnet. Tror man att Svenska kyrkan bara är för hardcoretroende à la pingst har man verkligen inte förstått ett dugg. SvK är precis som tex Judiska församlingen i lika hög grad en kulturbärare som ett religiöst samfund.
Kultur och religion är ofta väldigt sammanflätade. Och eftersom svenskarna förr i tiden var mer religiösa så är det ju inte så konstigt att många av våra traditioner har en religiös grund. Men i en mer sekulariserad tid så känns ju mycket av de religiösa inslagen lite märkliga och obekväma för många, och traditionerna förändras p.g.a. av det. Dop blir t.ex. mindre vanligt till förmån för namngivningsceremonier.
Man behöver alltså inte tro att kyrkan bara är för hard core-troende för att känna sig obekväm där. Jag vet att det finns många, icke troende, som gillar kyrkan ändå, och mer än gärna bevistar gudstjänster och ceremonier bara för att det är vackert.
Men för mig känns det ytterst märkligt, falskt och skorrar illa när prästen pratar om Gud och Jesus, eftersom det inte alls är något jag bekänner mig till eller tror på. Så vi skulle aldrig ens ha kommit på tanken att ha ett dop i kyrkan.
Vi är fullt kapabla att både välkomna och presentera vårt barn ändå.