• Mimosa86

    När funkar sexet igen?

    Hej! Har en underbar 6 månaders bebis här hemma. Under lite när sexlivet börjar bli friktionsfritt efter förlossningen?

    Jag hade en jättebra och ganska standard förlossning. Sprack lite, men inom ramen för normalt för en förstföderska.

    Jag och mannen försöker ha sex en gång i veckan eller varannan. Vill hellst ha iaf en gång i veckan men tycker det spänner så där jag blev sydd. Känns lite obehagligt och gör lite ont.

    Vad ska jag göra? Massera med mandelkaka för att få det området mer elastiskt? Ha sex oftare för att tänja? Känns så tråkigt att bli nervös för att ha sex... Sen är ju inte mannen direkt liten...

    När kom ni igång med sexlivet och hur gjorde ni för att minska smärtan efter stygn?

  • Svar på tråden När funkar sexet igen?
  • Nyfiken gul

    jag tycker du ska vända dig till gyn för att kontrollera området där du blivit sydd. Efter så lång tid bör du inte längre ha ont eller besvär. 

    Jag återupptog sexlivet efter bara några veckor och det kändes precis som vanligt. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Mimosa86

    Tack! Jag har blivit undersökt och allt ser bra ut. Det är mest att det stramar.. Kanske ska kontakta MVC för en extra koll

  • Nyfiken gul

    kom ihåg också att om du fortfarande ammar blir slemhinnorna väldigt torra av det , du kan behöva extra glidmedel .  Viktigt också att tänka på om du dessutom kanske har preventivmedel . Hormoner och amning gör påverkan på slemhinnor och du kan uppleva att det skaver . 

    Men prata med MVC och boka en tid, prova också med extra glidmedel.  obs - INTE vattenbaserat för det torkar bara ut ännu mer. Ha oljebaserade glidmedel eller använd helt enkelt vanlig olja. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Mimosa86

    Tack Nyfiken gul! Det har du ju helt rätt i, jag ammar ju huvudsakligen. Ska kolla med Mvc och sedan vara mer noggrant med glidmedel.

  • Cissan

    Ingen Ärrvävnad som blivit efter de sytt då? Den kan ju göra att det svider...

  • 2barnsmorsan

    Ditt ärr behöver nog smörjas lite om det spänner. Det kan ta lååång tid att ha normalt sex efter förlossning. Upp till två år.

    Om du har ett ärr. Smörj och massera det varje dag. Kan bli förhårdnad annars

  • 2barnsmorsan

    Sedan en sak till. Man måste inte ta sex bara för att "man ska ha sex". Se till att faktiskt vara riktigt sugen, är du inte det kan det göra ont.

    Man är oftast inte så sugen efter man fått barn. Flera månader efteråt

  • Anonym (stramt)

    Jag kände precis som du fram till att jag slutade amma, det gjorde jag när min son var 11 månader. Efter ca 1 vecka kom mensen och när mensen tog slut testade jag att ha sex och stramheten var mer eller mindre borta. Jag blev så himla glad, trodde aldrig att det skulle bli bra igen. Vi använder glidmedel för säkerhets skull och har inga problem längre.

    Vid förlossningen sprack jag lite och ärren efter stygnen stramade, men allt verkar bli återställt när man slutar amma och får mens. Innan hade jag oroat mig massor och fått höra av gynekologer att allt såg normalt ut.

    Obs! Det stramar liiiite ibland på vänster sida fortfarande, men det gör verkligen inte ont som tidigare och jag ser det inte som ett hinder längre.

  • Anonym (N)

    Hej,

    Fick också sy lite grann efter att de klippte. Idag har jag ett litet ärr där, inget som syns om man inte verkligen "kollar" :)

    Min dotter är oclså 6 månader och sedan cirka två månader tillbaka har det också börjat göra ont vid sex. Min barnmorska sa att det kan bli så av ärrvävnad och hon sa att mycket glidmedel ovh olja kan hjälpa.

    Hoppas det snart blir bättre för oss :)

  • Anonym (N)

    Vill tillägga att jag inte ammar... Så har man otur kan det nog helt enkelt vara såhär...!

  • TreBlirFyra92
    Mimosa86 skrev 2014-07-17 13:50:44 följande:

    Hej! Har en underbar 6 månaders bebis här hemma. Under lite när sexlivet börjar bli friktionsfritt efter förlossningen?

    Jag hade en jättebra och ganska standard förlossning. Sprack lite, men inom ramen för normalt för en förstföderska.

    Jag och mannen försöker ha sex en gång i veckan eller varannan. Vill hellst ha iaf en gång i veckan men tycker det spänner så där jag blev sydd. Känns lite obehagligt och gör lite ont.

    Vad ska jag göra? Massera med mandelkaka för att få det området mer elastiskt? Ha sex oftare för att tänja? Känns så tråkigt att bli nervös för att ha sex... Sen är ju inte mannen direkt liten...

    När kom ni igång med sexlivet och hur gjorde ni för att minska smärtan efter stygn?


    Jag sprack också under min förlossning när jag födde min dotter och upplevde samma sak det är bara att försöka slappna av och vara FÖRSIKTIG tillslut så ger det med sig :)
  • Anonym (arg)
    2barnsmorsan skrev 2014-08-16 23:27:28 följande:

    Ditt ärr behöver nog smörjas lite om det spänner. Det kan ta lååång tid att ha normalt sex efter förlossning. Upp till två år.

    Om du har ett ärr. Smörj och massera det varje dag. Kan bli förhårdnad annars


    Tack för att du cementerar myten om att kvinnor egentligen inte vill ha sex.
    Det är alltså i TS huvud? Beröva inte kvinnor deras sexliv!!!! Kvinnors sexliv är ju så obetydligt så det behövs inte, eller hur?
    Typ 70% har samlagssmärtor efter 6 mån. "Normalt". Ja, det är det visst att kissa och bajsa på sig efter förlossningen också. 

    Det är helt oacceptabelt att ha ont vid sex 6 månader efteråt.
    Fyra månader efter man har fått sin mens och sex månader efter förlossningen har läkningen nått sitt maximum. Hormonnivåerna är helt återställda och det finns inget att skylla på. 

    Antagligen är du felsydd och det är bara huden som är igensydd och inte musklerna. Det kan finnas granulationsvävnad och den tar ÅR att bryta ner, då blir det ännu mera ärrvävnad. De ska göra om och göra rätt.

    TS, ta kontakt med gyn. KRÄV behandling. Jag fick höra sex veckor, åtta veckor, tolv veckor, tre månader, sex månader, när du slutat amma, ett år... Sen slogs jag för att få en utredning och då jahaja, alla muskler på fel plats och bara huden igensydd av en barnmorska utan elemetära kunskaper i anatomi.
  • Anonym (stramt)
    Anonym (arg) skrev 2014-12-08 19:51:01 följande:
    Tack för att du cementerar myten om att kvinnor egentligen inte vill ha sex.
    Det är alltså i TS huvud? Beröva inte kvinnor deras sexliv!!!! Kvinnors sexliv är ju så obetydligt så det behövs inte, eller hur?
    Typ 70% har samlagssmärtor efter 6 mån. "Normalt". Ja, det är det visst att kissa och bajsa på sig efter förlossningen också. 

    Det är helt oacceptabelt att ha ont vid sex 6 månader efteråt.
    Fyra månader efter man har fått sin mens och sex månader efter förlossningen har läkningen nått sitt maximum. Hormonnivåerna är helt återställda och det finns inget att skylla på. 

    Antagligen är du felsydd och det är bara huden som är igensydd och inte musklerna. Det kan finnas granulationsvävnad och den tar ÅR att bryta ner, då blir det ännu mera ärrvävnad. De ska göra om och göra rätt.

    TS, ta kontakt med gyn. KRÄV behandling. Jag fick höra sex veckor, åtta veckor, tolv veckor, tre månader, sex månader, när du slutat amma, ett år... Sen slogs jag för att få en utredning och då jahaja, alla muskler på fel plats och bara huden igensydd av en barnmorska utan elemetära kunskaper i anatomi.
    Det är nog olika för alla och visst är det trist när det gör ont 6 månader efter, men det är inte alltid man har lust att skära upp och sy om på nytt. Jag hade iaf inte det! och allt blev bra (som tidigare nämnt) när jag slutade amma och mensen kom igång.
  • MEE83

    Vi fick våran bebis i Sep och min tjej är igång igen så smått... utan större komplikationer, jag är ingen Mandingo men jag har inte någon liten kuk heller...  som nämnts så är det bra att ha glidmedel tillhands om det skulle behövas dock, fast det funkar lika bra med massageoljor som är baserade på olja, så om ni brukar ge varandra massage så går det bra att använda. Om inte så är det en skön intim grej som ni kanske kan prova som komplement till sex tills du känner dig redo att ge dig upp i sadeln igen. Ett massagebord för hemmabruk behöver inte kosta så mycket heller, finns många olika varianter.

    Både glid och massageoljor kan vara bra och kul att ha till hands jämt... kul att leka med det i lite olika sammanhang.

Svar på tråden När funkar sexet igen?