• Litet My

Hur viktig är konfirmationen? Tvång?

Hej, har lite funderingar om hur ni tänker kring konfirmation, tänker främst på er som är aktiva inom kyrkan eller kanske har en kristen familj men även ni andra får  svara såklart.

1) Är du troende/aktiv inom kyrkan?

2:)Är dina föräldrar troende/aktiva inom kyrkan?

3) Är du konfirmerad?

4) Om ja, var det något du själv ville eller blev du övertalad eller kände att familjen ville detta och att det "hör till", vad påverkade ditt val?

5) Är det viktigt att dina barn konfirmerar sig? Varför?

6)Är det okej att muta eller tom tvinga barnen att konfirmera sig? Eller försöka övertala?

7) Om ditt barn sa tvärnej till konfirmation, vad säger du då?

8) Om era barn så tvärt Nej till kyrkan, vad tycker du om det innerst inne?

9) Om ditt barn sa Nej till konfirmation, skulle det se "illa ut" i släkten?

• Svar på tråden Hur viktig är konfirmationen? Tvång?
  • Anonym (agnostiker)
    1) Är du troende/aktiv inom kyrkan? Nej och nej.

2:)Är dina föräldrar troende/aktiva inom kyrkan? Nej och nej.

3) Är du konfirmerad? Nej.

4) Om ja, var det något du själv ville eller blev du övertalad eller kände att familjen ville detta och att det "hör till", vad påverkade ditt val? Mitt val påverkades av att jag inte var (och fortfarande inte är) kristen.

5) Är det viktigt att dina barn konfirmerar sig? Varför? Nej, helt oviktigt.

6)Är det okej att muta eller tom tvinga barnen att konfirmera sig? Eller försöka övertala? Mutade att konfirmeras blir ju nästan alla som gör det, mer eller mindre. Att tvinga någon är förstås absolut inte okej. Att övertala kan vara okej om det handlar om att man lägger fram sina argument, men respekterar valet.

7) Om ditt barn sa tvärnej till konfirmation, vad säger du då? "Det låter som att du vet vad du vill. Bra där."

8) Om era barn så tvärt Nej till kyrkan, vad tycker du om det innerst inne? Jag skulle nog tycka att ungen är lite, lite smartare än de som konfirmerar sig... men jag skulle inte vara stolt över tanken.

9) Om ditt barn sa Nej till konfirmation, skulle det se "illa ut" i släkten? Inte det minsta.
  • The TARDIS

Jag vägrade konfirmera mig. Skulle aldrig falla mig in att hyckla, att påstå att jag tror på någonting jag inte tror på. Om jag nån gång får barn så bryr jag mig inte ett dugg om om barnet inte vill konfirmera sig. Helt och hållet hans/Hennes val.

• Litet My

Kan tillägga att anledningen till att jag skriver denna tråden är för att jag själv blev tvingad. "I vår familj konfirmerar man sig PUNKT SLUT". Därav att jag undrar hur vanligt det är och främst vänder mig kristna/troende hur de resonerar då jag undrar hur vanligt fenomenet är. (Kan tillägga att jag idag gått ur kyrkan, ett barn är döpt för att mina föräldrar krävde det, det andra inte, har idag brutit med mina troende föräldrar.

• Aniiee

Nu kommer väl delar av FL få dåndimpen.... Obs! Att det gäller en annan kyrka än svenska kyrkan/en annan religion....

1) Är du troende/aktiv inom kyrkan? Nej/Måttligt

2:)Är dina föräldrar troende/aktiva inom kyrkan? Nej (var, måttligt)

3) Är du konfirmerad? Ja, typ (religionens motsvarighet)

4) Om ja, var det något du själv ville eller blev du övertalad eller kände att familjen ville detta och att det "hör till", vad påverkade ditt val? Det var en självklarhet som ingen ifrågasatte, inte jag, ingen annan.

5) Är det viktigt att dina barn konfirmerar sig? Varför? Hade jag haft barn hade mitt svar varit: Nej, herregud, vilket dravel....

6)Är det okej att muta eller tom tvinga barnen att konfirmera sig? Eller försöka övertala? Aldrig i hel.....

7) Om ditt barn sa tvärnej till konfirmation, vad säger du då? Bra. Du har mer än en hjärncell....

8) Om era barn så tvärt Nej till kyrkan, vad tycker du om det innerst inne? Re: see above...

9) Om ditt barn sa Nej till konfirmation, skulle det se "illa ut" i släkten? Kanske. Känner inte min släkt.....

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Tow2Mater

1) Är du troende/aktiv inom kyrkan? ja / nej

2:) Är dina föräldrar troende/aktiva inom kyrkan? ja / nej

3) Är du konfirmerad? ja

4) Om ja, var det något du själv ville eller blev du övertalad eller kände att familjen ville detta och att det "hör till", vad påverkade ditt val? Sistahandsvalet i skolan, fanns inget annat att välja i princip...

5) Är det viktigt att dina barn konfirmerar sig? Varför? Nej. Eftersom jag forsoker uppfostra mina barn i tron, en konfirmation gor varken till eller från.

6) Är det okej att muta eller tom tvinga barnen att konfirmera sig? Eller försöka övertala? Muta och overtala ja, tvinga nej.

7) Om ditt barn sa tvärnej till konfirmation, vad säger du då? Ok.

8) Om era barn sa tvärt Nej till kyrkan, vad tycker du om det innerst inne? Lite tråkigt, men ok, Man kan tro utan att gilla "kyrkan".

9) Om ditt barn sa Nej till konfirmation, skulle det se "illa ut" i släkten? Nej.

• Coccolina

1) Är du troende/aktiv inom kyrkan? Ja jag är troende, inte aktiv för tillfället

2:)Är dina föräldrar troende/aktiva inom kyrkan? ja troende men inte aktiva för tillfället

3) Är du konfirmerad? Ja

4) Om ja, var det något du själv ville eller blev du övertalad eller kände att familjen ville detta och att det "hör till", vad påverkade ditt val? Jag ville själv, men mina föräldrar uppmuntrade det och ville helst att vi iallafall började läsa inför konfirmationen innan vi sa nej, alltså läsa själva "skolan" helst men inget tvång om att slutföra det. Snarare tvärtom bättre att inte fullfölja det om man inte trodde.

5) Är det viktigt att dina barn konfirmerar sig? Varför? Inte att fullfölja det men precis som mina föräldrar körde med så vill jag att de iallafall börjar läsa innan de säger att de inte tror. Men känner de att det inte är rätt så skall de heller inte fullfölja det!

6)Är det okej att muta eller tom tvinga barnen att konfirmera sig? Eller försöka övertala? Nej! Det skall fullfölja det av egen vilja! Inte för presenternas skull!!

7) Om ditt barn sa tvärnej till konfirmation, vad säger du då? De måste börja läsa, men känner de att det inte är vad de tror på så är det deras val, och inget som jag lägger mig i!

8) Om era barn så tvärt Nej till kyrkan, vad tycker du om det innerst inne? Jag hade kanske tyckt det var lite tråkigt då min tro är stark hos mig, men så länge mitt barn är lyckligt och inte mår dåligt av sina val så är allt ok för mig

9) Om ditt barn sa Nej till konfirmation, skulle det se "illa ut" i släkten? Haha nej! Och hade någon ens försökt säga något hade jag sagt ifrån att tron är personlig och ingen kan döma mitt barn för att det inte tror. 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (?)
    Aniiee skrev 2014-07-18 02:11:51 följande:

Nu kommer väl delar av FL få dåndimpen.... Obs! Att det gäller en annan kyrka än svenska kyrkan/en annan religion....
    ..

Varför skulle man få dåndimpen?
  • lövet2
    *Nej, inte troende. Aktiv kan jag väl inte heller säga direkt, men jag använder mig av deras barnverksamhet.

*Nej, ingen av dem.

3) Är du konfirmerad?
    *Ja.

4) Om ja, var det något du själv ville eller blev du övertalad eller kände att familjen ville detta och att det "hör till", vad påverkade ditt val?
    *Jag ville själv, främst för att kunna åka på läger med mina kompisar.

*Nej-

6)Är det okej att muta eller tom tvinga barnen att konfirmera sig? Eller försöka övertala?
    *Om det är viktigt för en, så kan jag inte se något fel med mutor eller övertalningar. Tvång är däremot helt fel.

*Jaha.

*Bekvämt för min del. En aktivitet jag slipper engagera mig i.

*Nej. Visserligen är min bror religiös, men hans son valde att inte konfirmera sig, och det var inget bråk om den saken.
  • Jeaninne

Jag är döpt och konfirmerad, mina barns pappa är endast döpt. Vi gifte oss i kyrkan, är numera skilda.

Man ska absolut inte tvinga eller muta ett barn att konfirmera sig, för då är det ju ingen mening med det. Det ska komma från hjärtat. Däremot tycker jag att man kan försöka övertala ungdomarna att i alla fall testa konfirmationskursen. För den tar upp mycket som är viktigt i denna ålder - även livsfrågor, samlevnadsfrågor etc. menar jag, som man inte behöver vara troende för. Jag tror att det är bra att få diskutera detta med en tredje part, som varken är lärare i PK-skolan eller förälder. Utan som har en annan ingång s.a.s..

Vidare hör kristendomskunskapen och vanan att bevista gudstjänster och känna sig hemma i liturgin till allmänbildningen tycker jag, om man lever i ett kristet land. Allt detta får de med sig under konfirmationstiden - även om det förstås går att ta med sig dem till kyrkan ändå, eller ha dem i kyrkans barnverksamhet när de är mindre.

Men om man sedan går upp eller inte, är ett högst privat beslut.

Vad släkten tycker spelar givetvis ingen roll. Jag förstår faktiskt inte ens frågan - till och med ett par unga föräldrar måste ju vara över 30 när äldsta barnet är 14. Varför är det i denna ålder viktigt vad ens föräldrar, fastrar etc. tycker? Om det är ett problem, skulle jag jobba med DET i stället.

• Anonym (Frikyrklig)

Ja, är pastor i en frikyrkoförsamling

2:)Är dina föräldrar troende/aktiva inom kyrkan? Ja men ej aktiva i ngn församling

3) Är du konfirmerad?

Ja

Jag ville själv konfirmeras eftersom jag ville veta mer om kristen tro och kunna fatta egna beslut om jag ville vara aktiv i kyrkan eller inte.

Om de vill så är det en väldigt bra möjlighet att prata om stora livsfrågor med jämnåriga, men också kunniga och intresserade ledare (eftersom jag själv jobbar med detta skulle jag veta i vilka sammanhang det finns bra och vettiga ledare).

6)Är det okej att muta eller tom tvinga barnen att konfirmera sig? Eller försöka övertala? Nej, ok att fråga och berätta vad det handlar om, men skulle jag tvinga mina barn vore de ju avogt inställda till konfirmationen och skulle nog inte tycka att det var kul oavsett vad konfaledargruppen gjorde eller sa.

7) Om ditt barn sa tvärnej till konfirmation, vad säger du då? Inga diskussioner. eftersom mina barn/familjen brukar vara med på lägergården (de går i förskola/låg-mellanstadium nu) när vi har konfaläger vet jag att de vet vad de säger nej till i så fall.

Jag skulle bli ledsen eftersom tron är så viktig för viktig för mig men skulle inte skuldbelägga mina barn. Skulle de fråga mig skulle jag svara hur jag kände men att de ju måste gå sina egna vägar.

Nej, barnen gör sina egna val och accepteras för dem.

• Dina08

Jag var ateist vid den åldern, så jag är inte konfirmerad. Idag är jag agnostiker, men skulle aldrig tvinga mina barn. Jag tycker det vore bättre om man var vuxen när man bekräftade sin tro. Jag tar tron på allvar, och då passar inte tvång, övertalning, missionerande in. Kyrkan ska finnas som ett erbjudande om en öppen famn och inte tvinga sig på. Jag känner mig även tveksam till barnverksamhet.

• Dina08
    Dina08 skrev 2014-07-18 10:57:55 följande:
    Jag var ateist vid den åldern, så jag är inte konfirmerad. Idag är jag agnostiker, men skulle aldrig tvinga mina barn. Jag tycker det vore bättre om man var vuxen när man bekräftade sin tro. Jag tar tron på allvar, och då passar inte tvång, övertalning, missionerande in. Kyrkan ska finnas som ett erbjudande om en öppen famn och inte tvinga sig på. Jag känner mig även tveksam till barnverksamhet.

Mina barn är inte konfirmerade, och det gör mig inget. Många gjorde det förr för presenterna, inte särskilt ädelt.
  • Cornellia

Ibland. Var troende och aktiv inom kyrkan när jag var yngre, men har släppt det nu när jag blivit äldre.  

Nej

3) Är du konfirmerad?
    Ja

Jag ville själv, mina föräldrar är inte ens medlemmar i kyrkan.

Nej inte alls.

Nej.

Okej.

Tycker att det är positivt, har svårt att se något bra i att ha en tro. Känns mest som om det är något för människor som inte har en trygghet i sig själv.

Nej. Vårt barn är inte ens döpt, och ingen har brytt sig om det.

• Aniiee
    Anonym (?) skrev 2014-07-18 04:39:57 följande:
    Varför skulle man få dåndimpen?
    Kanske för att jag är en av FL's mest högljudda ateister..... (Och jag skrev "en del". Tänker på vissa, specifika medlemmar, inte FL till mans....)
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • PlayWood

Nej nej och nej på alla frågor.
    Fast undantag på fråga 2, där kan jag säga att svärföräldrarna och släkten på killens sida är väldigt aktiva inom kyrkan.

• Anonym (m)

1) Är du troende/aktiv inom kyrkan? NEJ

2:)Är dina föräldrar troende/aktiva inom kyrkan? NEJ

3) Är du konfirmerad? JA

4) Om ja, var det något du själv ville eller blev du övertalad eller kände att familjen ville detta och att det "hör till", vad påverkade ditt val? Det var nog bara nåt man gjorde hel enkelt. Minns att det bara var 3 stycken i min klass som inte konfirmerade sig. Framför allt min mamma tyckte nog att man "ska", hon kommer från en frikyrklig bakgrund även om hon inte själv varit aktiv inom kyrkan. Det var inget jag direkt reflekterade över tror jag.

5) Är det viktigt att dina barn konfirmerar sig? Varför? NEJ

6)Är det okej att muta eller tom tvinga barnen att konfirmera sig? Eller försöka övertala? NEJ

7) Om ditt barn sa tvärnej till konfirmation, vad säger du då? OK

8) Om era barn så tvärt Nej till kyrkan, vad tycker du om det innerst inne? Jag tycker inget. Jag konfirmerade mig som sagt men kan som vuxen inte direkt så att det "gav" mig något. Jag gick ut stadskyrkan för några år sen

9) Om ditt barn sa Nej till konfirmation, skulle det se "illa ut" i släkten? Nja, kanske för en del av de äldre men inget större tror jag. Ingen skulle säga nåt om saken iaf. Tror det var "värre" att mina barn inte är döpta Glad 

• ITpappan
    Litet My skrev 2014-07-18 01:30:54 följande:

Hej, har lite funderingar om hur ni tänker kring konfirmation, tänker främst på er som är aktiva inom kyrkan eller kanske har en kristen familj men även ni andra får  svara såklart.

3) Är du konfirmerad?

1. Nej

2. Nej

3. Nej

5. Nej

6. Nej

7. Ok

8. You go girl!
  • Penida
    Litet My skrev 2014-07-18 01:30:54 följande:

3) Är du konfirmerad?

1. Nej,
    2. Mamma men inte pappa. Mamma är dock inte aktiv på något sätt.
    3.Nej
    5. Verkligen inte.
    6. Nej, det är elakt.
    7. Toppen om det är det du vill..
    8. Samma som ovan.
    9. Nej, både jag och min mellansyster gick emot traditionen och så har det fortsatt. Alla jag känner som är konfirmerade har enbart gjort det för att få presenter och är lite lika kristna som jag.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Hur viktig är konfirmationen? Tvång?