Inlägg från: Batmamba |Visa alla inlägg
  • Batmamba

Hur få 4-åring äta?

Säkert har ni redan provat det här, men här är ändå mina tips:

Ät på regelbundna tider och ge aldrig mat mellan måltiderna (inte efter en kvart tex).

Sluta att tjata. Prata om annat vid matbordet och kommentera inte hur mycket eller vad barnet äter.

Laga maten tillsammans med barnet.

Laga inte särskild mat till barnet, men anpassa så att det alltid finns något som barnet tycker om bland det som serveras.

• Batmamba
    Annelie 76 skrev 2014-07-19 10:06:05 följande:

Och låt inte maten stå framme mer än en halvtimme. Längre än så ska det inte ta att få i sig maten.

Varför inte?

Jag äter gärna i mer än en halvtimme. När jag var barn kunde ett mellanmål ta (minst) så lång tid. Varför stressa i sig mat? Det är varken trevligt eller bra för magen.
  • Batmamba

Är ditt barn normalviktigt och utvecklas som han ska? I så fall får han i sig vad han behöver. Vad säger bvc?

• Batmamba

Igår satt jag och läste om barn och snarkning. På flera ställen stod det att svullenhet i svaljet och bakom näsan ger snarkningar och hos en del barn också ovilja att äta och att de äter långsamt, eftersom det är lite obehagligt att svälja. Om så är fallet kunde man tydligen operera (under narkos men enkel operation).

Eftersom ditt barn är normalviktigt får han troligen i sig vad han behöver. Om vi vill att vårt barn ska prova att smaka eller att hon ska äta en viss sak lite mer brukar vi börja med att ställa fram det. Så tar vi fram resten efter en liten stund.

Svar på tråden Hur få 4-åring äta?