Inlägg från: Anonym (Matmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Matmamma)

Hur få 4-åring äta?

Har också en fyraåring som har svårt att fokusera när det är mat. Ofta säger hen att hen inte tycker om maten tex "jag gillar inte fisk". Då säger vi bara "ok, men ät potatisen då", vilket oftast resulterar i svaret "jag gillar inte potatis". Då svarar vi bara att något av det måste du äta och sedan tjatar vi inte. Ofta är hen så inne i vad vi pratar om att vi kan mata i hen en tugga då och då utan tjafs. Det är en fas och det går över!

• Anonym (Matmamma)

Jag tror inte heller att du ska oroa dig för mycket eftersom han är normalviktig. Barn äter annorlunda än vuxna då de kan äta bara potatis ena måltiden och bara kött andra måltiden, men över tid får de ändå i sig vad de behöver. Jag tror inte att du ska ta för mycket strid om maten för det skapar bara mönster och maktkamper. Håll fasta mattider och servera inget special. Prata med honom och förklara varför det är viktigt för hans kropp att han äter. 4-åringar förstår mer än man tror! Jag hade en diskussion med min 4-åring då vi tog fram kostcirkeln och tittade på den (finns massor av roliga bilder). Det var en riktig aha-upplevelse för barnen att se vad kroppen behöver och inte behöver (godis,glass, läsk etc).

Svar på tråden Hur få 4-åring äta?