• LottaF

Hur få 4-åring äta?

Jag hade serverat maten på bestämda tider. Här gjorde vi så att pappa och jag satt kvar en stund efter vi var färdiga syskonen fick gå. Barnet som åt långsamt fick även sitta kvar medans vi duka av. Vi fick rådet från dietisten att servera något sött inan maten eftersom det trigga igång matlusten. Så dåliga matdagar serveras ett glas oiboy innan maten och för de mesta äts det bättre om inte har barnet iallafall druckit ett glas mjölk vilket oftast rattades innan.

Lycka till

• LottaF

Det känns inte övermäktigt för honom. Jag menar att det är för "stor" portion. Det går inte att servera mindre potrtioner så han känner att han klarar av att äta upp på kort tid och få vara duktig. Gillar han att spela spel bygga pussel så kan man ju servera plockvänliga frukt/grönsaksbitar, ost i kuber, smörgås i små bitar osv. Några små saker vi tog till när det var som jobbigast för oss.

• LottaF

Testa att han inte får äta just den köttbullsbiten för den ska du ha. Om den äts upp gör en stor affär av att leta efter den skyldige. Mata honom med mackan och låtsas att han biter dig i fingret. Inte en massa trams hela tiden men lite grann så det blir kul att sitta vid matbordet igen. Testa att duka fint med ljus ev blommor inte en massa skålar odyl på bordet utan bara det som behövs för att äta och ev dricka. Alla barn är olika och du får komma på vad som passar er bäst.

Svar på tråden Hur få 4-åring äta?