• Ess

Avdrag på underhåll!!

Ja, precis som inlägg 6 skriver så kan man det.

• Ess
    Anonym (M) skrev 2014-07-19 11:47:53 följande:

Om ni ens funderar i de banorna så var försiktig, risken är ju att bonusen plockar upp känslorna och inte känner sig så himla välkommen någonstans utan som en handelsvara.

Har du samma åsikt om du vänder på det, när boende föräldern vill ha hjälp med eller dela en kostnad?
  • Ess
    Anonym (M) skrev 2014-07-19 15:50:16 följande:

Tycker allt hänger på hur man gör det. Klart den ekonomiska biten ska fungera, men undertonen i inlägget fick mig att känna med bonusen då ena parten verkade prioritera bad och annat, och den andra (ts) verkade upprörd på både det och det ekonomiska. Därför tycker jag att man ska göra det försiktigt för det kan inte vara så kul att vara bonus i detta.

Nä barnen ska inte blandas in i det ekonomiska, det ligger på de vuxna att sköta smidigt.
    Men att följa gällande avdrags regler tycker jag är okej.
  • Ess
    Anonym (....) skrev 2014-07-19 22:11:27 följande:
    Lagen ändrades 1:a juli... och de har ingen överenskommelse att mamman ska hämta utan rutinen är att pappa kör.
    Då gäller det även att mamman står beredd och tar emot barnet på "rätt" dag.
  • Ess
    Anonym (....) skrev 2014-07-20 11:32:40 följande:
    Visst och hade pappan skjutsat hem barnet så hade hon säkert gjort det.
    Nä, för hon skulle jobba, sen skulle hon bada. 
    Visst, hade pappan ringt och sagt att han dumpat barnet på trappan så hade hon varit tvungen att gå hem och ta hand om det. 
    Men sen är det inte riktigt rätt mot barnet att bara ställa av det.
  • Ess
    Anonym (....) skrev 2014-07-20 12:32:43 följande:
    Tack det behövs inte men jag rekommenderar att du gör det. Förslagsvis börjar du med: "Men också om en vårdnadshavare egenmäktigt varaktigt undanhåller barnet från den andra vårdnadshavaren innebär det ett motsvarande ingrepp.  I det avseendet är det i princip utan betydelse om ingreppet består i att barnet rent faktiskt förts bort från den andra vårdnadshavaren eller om det på annat sätt undanhålls."

"Regeringen anser därför att straffbestämmelsen om egenmäktighet med barnvid gemensam vårdnad bör utvidgas till att också avse olovliga undanhållanden av barn, vare sig de föregåtts av ett bortförande eller inte."
    Jag tycker inte heller att han undanhåller barnet på något vis.

Men däremot så kanske dom skulle skriva ett bindande avtal, både om dagar och vem som ska stå för transporten, och vart barnet ska hämtas/lämnas. 
    Nackdelen är ju bara att dom sen får hålla sig till det. Mamman får antingen tacka nej till jobbet (om det nu var det hon skulle), eller fixa barnvakt.
  • Ess
    Anonym (....) skrev 2014-07-20 14:11:21 följande:
    Han vägrar skjutsa hem barnet, vilket är hans skyldighet som umgängesförälder.

Varför? Mamman är boendeförälder och pappan har skyldighet att hämta och lämna barnet. Finns inget att ändra på så länge mamman inte vill.

Det tror jag säkert att mamman kan göra utan problem. ;)
    Hon frågade om han kunde ha barnet ett par dagar till, sen beror det på vad han svarade då. Har han sagt, ja det går bra OM du hämtar sen. Då ligger det på henne att hämta. För då har dom gjort en ny tillfällig överenskommelse.

Hur vet du det?
    Det var ju faktiskt mamman som frågade.

Sen undrar jag lite vad ts menar med att dom ofta får köra 1-2 mil extra när dom hämtar och lämnar. Det brukar va hem adressen man går efter vid hämtning och lämning.

Även om det blir väldigt stelbent med ett avtal, så kanske alla ändå tjänat på det.
  • Ess
    Anonym (Stjärna) skrev 2014-07-20 22:40:48 följande:

Nej varför ska vi ge henne pengar hon får underhåll och bb de borde räcka.

Nej självklart så ska ni inte ge henne mer pengar än det.
    Det du citerade var ett ifrågasättande av ett annat inlägg från en annan medlem.
  • Ess
    Anonym (....) skrev 2014-07-20 23:41:18 följande:
    Henne? Föräldrar ska försörja barn efter sin förmåga och barnets behov. Så det är inte alls självklart att pappan inte ska betala mer. Man ska komma ihåg att det kan bli ett saftigt retroaktivt underhåll om man försöker smita undan, och sen blir stämd.
    Jo visst, om ts man heter Von Anka i efternamn. Annars så stämmer det rätt bra det som fk betalar ut.
    Har han fler barn så är det inte säkert att han ska betala 1273 kr. ens.
  • Ess
    Anonym (....) skrev 2014-07-21 00:51:16 följande:
    Nej det stämmer bara man har en normal inkomst. Sen, om man har dragit på sig en ny sambo/fru som inte bidrar med halva hyran osv så är det inte barnens problem. Det får pappan och sambon/frun lösa genom att hon ökar sin inkomst. Eller så får de minska övriga utgifter. :)
    Ja, vilket de allra flesta faktiskt har.

Väldigt vad du var bitter och redo att hugga. Att antalet barn räknas in har inget överhuvudtaget med om han har ny sambo eller inte. Det är bara ren fakta att han har lika stor försörjningsskyldighet mot alla barnen, även de han bor ihop med. Iom det så sjunker beloppet han ska betala. Sen räknar ju fk med att om det finns två vuxna i hushållet så delar dom på boendekostnaderna.

(Sen är det ju upp till de vuxna om de bestämmer att hon ska betala mindre för att hans barn tar plats, då får han mindre över att roa sig för eller göra något med barnen för. Alt att barnen klämmer ihop sig i ett rum och hon tar det andra till hobbyrum.)
  • Ess
    Anonym (....) skrev 2014-07-22 16:05:49 följande:
    Fk? Jag skriver om mammans möjligheter via domstol. Fk bestämmer inte underhållsbidragens belopp. Och deras försörjningsupplägg tar inte domstolen så stor hänsyn till.
    Det tas hänsyn till det totala antalet barn som föräldern har skyldighet att försörja.
    Men som sagt så är det ytterst få underhållsskyldiga föräldrar som tjänar så pass mycket att det är lönt att dra det till domstol. Speciellt om det finns mer än ett eller två barn inblandade.
    Sen kan du inte dra till med vilka fantasi kostnader som helst heller, även om det heter att det är "för barnets skull". 
  • Ess
    Anonym (Bea) skrev 2014-07-22 18:09:30 följande:
    Enligt flera olika utredningar från försäkringskassans så menar de tvärtom att många barn egentligen har rätt till högre underhållsbidrag än underhållsstödets summa men att man ofta pga föräldrarnas bristande kunskaper felaktigt tror att underhållsstödets summa är norm för underhållets storlek. Detta har ju framkommit i flera utredningar och FK har därför föreslagit regeringen att de skulle få uppdraget att hjälpa föräldrar att räkna ut rättvisa underhållsbidrag. Domstolsverket och Advokatsamfundet har med anledning av detta också föreslagit att rättshjälpslagen ska ändras så att det ska bli lättare att få statlig rättshjälp vid underhållsbidragstvister.
    Jag hävdar fortfarande att flertalet inte har rätt till mer. Visst finns det höginkomsttagare och barn med speciella behov, men så himla många är de inte.
Svar på tråden Avdrag på underhåll!!