• Miranda85

Förstår inte

Hej!

Nu vet jag inte riktigt om det är rätt kategori/tråd för det jag ska ta upp. Egentligen så kommer jag att beröra många olika områden så psykologi känns bäst att välja.

Anledningen till att jag skriver detta är för att jag vill höra hur ni ser på saken och om ni har gått igenom dom här känslorna själva. Ni kanske kan uppmuntra mig till det positiva för många av er är säkert äldre än mig och har erfarat mig så jag tar till mig all råd.

Saken är att jag mår egentligen inte dåligt. Jag mår bra. Jag är glad och jag har precis ALLT jag behöver i mitt liv. Jag pluggar till läkare, vi har en bostadsrätt i Stockholm, min man har bra jobb och vi har bra inkomst. Vi gör vår 7 resa på 13 månader snart. Har god kontakt med vänner, familj och släkten. På både min och makens sida. Allt är okej.

Men den senaste tiden har jag haft en existensiell ångest. Jag vet inte hur vanligt det är och jag vet inte om det någonsin kommer gå över. Men det känns som att ja absolut allt är bra och allt är underbart men i vilket syfte? I vilket avseende ska det vara så underbart? Varför kämpar vi människor så mycket när vi ändå kommer dö i slutändan? Vad kommer vi människor ta med oss när vi dör? Våra pengar? Våra kläder? Våra hus? Ingenting. Inte ens våra minnen eller alla gånger vi har handlat gott kommer vi ta med oss. För vad som händer efter döden är oklart. Ingen vet vad som händer eller kommer hända. 

Jag har skaffat mig en jätte söt liten katt som jag verkligen älskar och bryr mig om. Tar hand om honom och ger honom all min kärlek etc men jag satt och såg på honom när han sov i min famn igår och undrade vad syftet var med att han fanns. Hos mig. Vad är syftet med att jag ska ta hand om honom när han ändå kommer lämna mig och dö en dag? Varför? 

Alltså jag tycker allt är fantastiskt, jag vill inte dö och jag har inga planer på att begå självmord eller dylikt. Jag är social och trevlig. Går till jobbet, gör mina tentor, betalar mina räkningar och älskar alla jag har i mitt liv. Men vad är syftet? Vad är MENINGEN med livet? Fattar ej? Vart kommer vi ens ifrån liksom? Varför ser vi ut som vi gör? Orkar inte tänka på de här eller bära dom här tankarna får sån panikångest....

Min man vill gärna ha en bebis snart och jag vill också ha en liten kärleks bebis. Det är en dröm! Men återigen där kommer den där starka känslan av meningslöshet. Den där känslan av att jag känner mig egocentrisk av att tänka på att skaffa barn. Det finns så mycket elände på den här jorden. Varför ska jag föda något så underbart och låta den bli förstörd genom att vara en del av den här äckliga, elaka, eländiga världen? Där krig, fattigdom, dålig kvinnosyn förefinns. Där det finns äckliga våldtäktman, där människor dör i olyckor. Varför ska jag skaffa mig en bebis när jag vet att det finns så många barn där ute som är föräldralösa? När jag kan adoptera två barn och ta hand om dom så gott jag bara kan än att trycka ut en människa och välkomna den till världen. Som om världen är något bra, något positivt.... Jag sa till min man hur jag kände om det här men han sa bara att han tror att jag är så rädd för att misslyckas som mamma och att han tror jag kommer bli en suverän mamma. Men det är egentligen inte det jag tvivlar på. Tänk om mitt barn sen skulle bli sjuk eller lämna mig. Då kommer jag aldrig orka finnas mer.

Jag vet inte om det här är en period, en kris, om jag är bara stressad av allt runt omrking. Vad fan det nu än är så är det jääääävligt jobbigt.

Har ni någonsin känt så? Har ni kommit över det? Gjorde ni något speciellt för att komma över dom här känslorna eller acceptera ni bara den ångesten som fanns och landade i den och sedan blev bättre? Har era liv blivit bättre efter barn? Känns det bra att vara förälder? Har ni tänkt som mig innan ni blev föräldrar? 

Snälla hjälp mig.

• Svar på tråden Förstår inte
  • Anonym (E)

Var glad att du fått dessa tankar så här "sent" i livet. Alla har dom då och då, det är fullt naturligt och endel av att leva.

Självklart undrar man vad syftet med allting är, men somsagt, passa på och njut och lev medan du finns här på jorden.

Tar bara onödig energi att fundera för mycket över det här och få ångest till och med av det.

• Miranda85
    Anonym (E) skrev 2014-07-19 12:17:23 följande:

Var glad att du fått dessa tankar så här "sent" i livet. Alla har dom då och då, det är fullt naturligt och endel av att leva.

Självklart undrar man vad syftet med allting är, men somsagt, passa på och njut och lev medan du finns här på jorden.

Tar bara onödig energi att fundera för mycket över det här och få ångest till och med av det.

Men jag är inte så gammal. Är 24 år :)

Ja du har rätt. Men så svårt. Så svårt. De här känslorna är helt främmande för mig.
  • Flisan79

Alla tankar du beskriver har jag i perioder. Senast här om dagen. Skulle googla en referensbild och tyvärr så får man genom bildsökning inte bara fram just det man är ute efter,utan även annat. I detta fall rader av döda barn från någon form av gasattack nere i något av de krigsdtabbade länderna (arabländerna?).
    Satt och grät en lång stund. Så jävla meningslöst. Sån jävla ondska det finns i världen osv.

Jag har själv tre små döttrar och får ofta ångest över vilken värld de kommer växa upp i. Och vad gör jag åt saken? Ingenting. Vad kan jag göra?

Du som utbildar dig till läkare kommer iaf göra något meningsfullt. Man kanske inte kan rädda hela världen men en människa i taget är bättre än ingen.

Jag är melankolisk som person men det går i vågor.

• Miss Coca Cola
    Miranda85 skrev 2014-07-19 12:21:58 följande:

Men jag är inte så gammal. Är 24 år :)

Ja du har rätt. Men så svårt. Så svårt. De här känslorna är helt främmande för mig.

24 kan nog ganska vara ganska sent. Fast det beror ju helt på vad man jämför med :) Allt är relativt! Hade min första riktigt allvarliga existentiella kris sommaren innan åttan. Har numera så svår existentiell ångest att jag är sjukskriven. I mitt fall grundar det sig i djupa saker som jag genomgår professionell behandling för att reda ut. Så behöver det absolut inte vara för alla! Men märker du att dina känslor och tankar tar över alltför mycket så kan det vara klokt att konsultera en psykolog för att få lite verktyg att fortare komma vidare. Är tankarna på ett mer uthärdligt plan så låt dem komma. Existentiella tankar, och ångest, är en frisk och naturlig del av att vara människa.
    Bloggar på lillaa.blo.gg
Svar på tråden Förstår inte