• Gaytjej

    Cykel - dyrt märke vs billigt?

    Hur mycket bättre tycker ni att cyklar av äldre/dyrare/etablerade märken som Skeppshult och Monark är jämfört med lågpris märken som Yosemite eller Busetto (som Harald Nyborg har)? 

    Jag har tänkt att köpa en 7-växlad cykel som jag kommer använda någon/några gånger i veckan till mindre cykelturer. Inget pendlade och inga långturer alltså. Den kommer att förvaras under tak och jag vill ha kvar den länge. Jag vill att den ska vara skön och lätt att cykla på.

    Hade ni satsat på en ny/bättre begagnad billig, eller en mer begagnad dyr om ni haft säg max 2500 kr att lägga?

  • Svar på tråden Cykel - dyrt märke vs billigt?
  • Miss Coca Cola

    Har en yosemite (den utan växlar) som jag älskar. Tycker den är fantastiskt skön att cykla på. Fin, dessutom. Men jag är ju ingen cykelexpert, bara min subjektiva upplevelse :)


    Bloggar på lillaa.blo.gg
  • Tallen

    Cyklar som Skeppshult och Monark

    håller hela livet OM man tar väl hand om dem, så jag hade köpt en begagnad sådan om det är en cykel du vill ha livet ut.

  • Örontrumpet

    Jag har en Nishiki i prisklassen 25 000 och en gammal Monark för 1000kr.
    Jämförelsevis är Nishikin som att cykla på moln och Monarken att harva fram på en nyplöjd åker med en rostig traktor.  Jag har testat cyklar typ Biltemas och de är rangliga, ostabila och i mitt tycke mycker osköna

    Döm själv, men med den budgeten skulle jag definitivt satsa på en begagnad av bättre kvalite. Är du inte mycket kunnig inom cykel bör du gå till en cykelverkstad och säga "hur långt räcker pengarna" eftersom det är lätt att bli lurad på Blocket.

    Men! det viktigaste är att cykeln passar dig! be att få provcykla, inte bara 4 minuter utan gärna en timme, det är först efter en sån pass tid du känner hur det påverkar axlar etc.

    PS
    Ska du få cykeln att hålla duger inte under tak utan den behöver förvaras inomhus. Och servas, helst efter varje tur eller i vart fall varje månad.
    DS

  • ursula

    När du ska reparera den billiga kan du lika gärna kasta den , reparationen kostar lika mycket som cykeln

  • Örontrumpet
    ursula skrev 2014-07-19 21:46:20 följande:

    När du ska reparera den billiga kan du lika gärna kasta den , reparationen kostar lika mycket som cykeln


    Det är definitivt inte sant.  Har man inte tummen mitt i handen så är delarna till typ Yosemit likadana som cykeln, dvs extremt billiga (i cykelsammanhang). Tex kedja för 40kr, vevparti för 150-400. Motsvarande för Nishiki kostar minst en nolla till på slutet...

    Lämnar du in cykeln är det främst arbetet som kostar men delarna blir av det dyrare (och mer hållbara) slaget. Men självklart kan du säkert köpa egna, billiga delar och skicka med för att pressa servicekostnaden.


  • ursula
    Örontrumpet skrev 2014-07-19 21:54:32 följande:
    Det är definitivt inte sant.  Har man inte tummen mitt i handen så är delarna till typ Yosemit likadana som cykeln, dvs extremt billiga (i cykelsammanhang). Tex kedja för 40kr, vevparti för 150-400. Motsvarande för Nishiki kostar minst en nolla till på slutet...

    Lämnar du in cykeln är det främst arbetet som kostar men delarna blir av det dyrare (och mer hållbara) slaget. Men självklart kan du säkert köpa egna, billiga delar och skicka med för att pressa servicekostnaden.


    En cykelreparatör reparerar inte cyklar med medhavda delar
  • Örontrumpet
    ursula skrev 2014-07-19 22:09:33 följande:
    En cykelreparatör reparerar inte cyklar med medhavda delar
    Jodå det gör de. Det finns säkert de som vägrar men de är i minoritet eftersom det fortfarande är arbetet du betalar för.

    Dessutom är det som jag säger (och du nonchalerar) en betydande skillnad mellan ett drev för 400 och en ny Yosemitte för 2500...
    Oavsett vad du betalar för delarna hos en reparatör kommer du inte upp i den summan.

    Nuff said.
  • ursula
    Örontrumpet skrev 2014-07-19 22:14:36 följande:
    Jodå det gör de. Det finns säkert de som vägrar men de är i minoritet eftersom det fortfarande är arbetet du betalar för.

    Dessutom är det som jag säger (och du nonchalerar) en betydande skillnad mellan ett drev för 400 och en ny Yosemitte för 2500...
    Oavsett vad du betalar för delarna hos en reparatör kommer du inte upp i den summan.

    Nuff said.
    En cykelreparatör säljer cyklar och föraktar lågpriscyklar, dessutom växer inte cykelreparatörer på trän.
    Yosemitte är ju rena rama skiten mot riktiga cyklar, Inte i närheten av seppshult som håller hela livet
    Hur länge har du haft din budgetcykel
  • Örontrumpet
    ursula skrev 2014-07-19 22:20:57 följande:
    En cykelreparatör säljer cyklar och föraktar lågpriscyklar, dessutom växer inte cykelreparatörer på trän.
    Yosemitte är ju rena rama skiten mot riktiga cyklar, Inte i närheten av seppshult som håller hela livet
    Hur länge har du haft din budgetcykel
    Som sagt...

    Bra om du tar reda på fakta innan du skriver dia fantasier som sanningar.

    Riktig cykel? Även en Yosemite är en riktig cyykel om än billig och mindre hållbar.  En Skeppshult (eller en för 350 000) håller ungefär som en Yosemit om man är som du och inte förstår sig på det här med service, priser och HUR en cykel ska underhållas.

    Hemligheten r således inte prislapp som ny utan HUR man underhåller den.

    Som svar på din sista fråga: läs om och läs rätt. Hur länge är i sammanhanget irrelevant.
  • ursula
    Örontrumpet skrev 2014-07-19 22:30:23 följande:
    Som sagt...

    Bra om du tar reda på fakta innan du skriver dia fantasier som sanningar.

    Riktig cykel? Även en Yosemite är en riktig cyykel om än billig och mindre hållbar.  En Skeppshult (eller en för 350 000) håller ungefär som en Yosemit om man är som du och inte förstår sig på det här med service, priser och HUR en cykel ska underhållas.

    Hemligheten r således inte prislapp som ny utan HUR man underhåller den.

    Som svar på din sista fråga: läs om och läs rätt. Hur länge är i sammanhanget irrelevant.
    Jobbar i branchen och lite mer insatt än de flesta , man får helt enkelt vad man betalar för.
    Billigt = låg kvalitet , dyra underhållskostnader ,k ort livslängd
Svar på tråden Cykel - dyrt märke vs billigt?