h8him skrev 2014-07-20 01:16:07 följande:
Kvalité betyder absolut frånvaro av rost och närvaro av smörjmedel, bättre nav, kedjor osv. Ts vill ha en cykel som håller länge och det gör inte en cykel från Biltema eller Jula. Om man inte tycker att 3 år är länge.
Poängen jag har är att inte heller en Skeppshult håller 3 år utan skötsel, där är de likvärdiga. Det handlar helt enkelt om hur man tar hand om cykeln och inte om hur mycket den kostar eller var man köper den.
h8him skrev 2014-07-20 01:22:23 följande:
Visst, till viss del. Men köp en Biltemacykel och en Skeppshult, och behandla dem exakt likadant så ska du se att Biltemacykeln är skrot om några få år, medan Skeppshulten har många år kvar att rulla.
Har en Skeppshult som är i kanonskick trots 21 år på nacken. Grannen som köper cyklar på Biltema har bytt ut sin 3 år gamla cykel för att den var skev och rostig och reparationen skulle kosta för mycket...
Du föreslog att köpa billiga reservdelar och det kommer man inte långt med. Man får det man betalar för.
Jag föreslog inte det nej, läs om och läs rätt. Ska du ha kvalitetsgrejer att prata om får du lägga på en nolla på slutet. Allt det här har jag redan skrivit om så jag föreslår att du läser igen.
En 21 år gammal Skeppshult är inte i bra skick bara för att den är av märket Skeppshult. Även Yosemit håller i 21 år med rätt vård och utan vård skulle din cykel ha varit en rosthög för 18 år sedan och grannens hållt i 21 år om han skött den.
Åter igen så handlar det inte om märke eller prislapp. Skeppshult är det närmaste att betrakta som extremt lågbudget i cykelsammanhang, Ska man ha en cykel av kvalitet får du vara beredd att lägga minst 20-30 000. Så suma summarum är Skeppshult och Yosemit ungefär i samma kvalitetsklass.
För en Skeppshult betalar du mycket för namnet, dvs det som marknadassekonomi handlar om i praktiken - vad folk är beredda att betala för, sn vill de tro att det är så mycket bättre bara för att det är dyrare. Men som med så mycket annat så stämmer inte pris= kvalite när det handlar om Yosemit vs Skeppshult.