• Gaytjej

    Cykel - dyrt märke vs billigt?

    Hur mycket bättre tycker ni att cyklar av äldre/dyrare/etablerade märken som Skeppshult och Monark är jämfört med lågpris märken som Yosemite eller Busetto (som Harald Nyborg har)? 

    Jag har tänkt att köpa en 7-växlad cykel som jag kommer använda någon/några gånger i veckan till mindre cykelturer. Inget pendlade och inga långturer alltså. Den kommer att förvaras under tak och jag vill ha kvar den länge. Jag vill att den ska vara skön och lätt att cykla på.

    Hade ni satsat på en ny/bättre begagnad billig, eller en mer begagnad dyr om ni haft säg max 2500 kr att lägga?

  • Svar på tråden Cykel - dyrt märke vs billigt?
  • Örontrumpet
    h8him skrev 2014-07-20 01:16:07 följande:
    Kvalité betyder absolut frånvaro av rost och närvaro av smörjmedel, bättre nav, kedjor osv. Ts vill ha en cykel som håller länge och det gör inte en cykel från Biltema eller Jula. Om man inte tycker att 3 år är länge.
    Poängen jag har är att inte heller en Skeppshult håller 3 år utan skötsel, där är de likvärdiga.  Det handlar helt enkelt om hur man tar hand om cykeln och inte om hur mycket den kostar eller var man köper den.
    h8him skrev 2014-07-20 01:22:23 följande:
    Visst, till viss del. Men köp en Biltemacykel och en Skeppshult, och behandla dem exakt likadant så ska du se att Biltemacykeln är skrot om några få år, medan Skeppshulten har många år kvar att rulla.

    Har en Skeppshult som är i kanonskick trots 21 år på nacken. Grannen som köper cyklar på Biltema har bytt ut sin 3 år gamla cykel för att den var skev och rostig och reparationen skulle kosta för mycket...

    Du föreslog att köpa billiga reservdelar och det kommer man inte långt med. Man får det man betalar för.
    Jag föreslog inte det nej, läs om och läs rätt. Ska du ha kvalitetsgrejer att prata om får du lägga på en nolla på slutet. Allt det här har jag redan skrivit om så jag föreslår att du läser igen.

    En 21 år gammal Skeppshult är inte i bra skick bara för att den är av märket Skeppshult. Även Yosemit håller i 21 år med rätt vård och utan vård skulle din cykel ha varit en rosthög för 18 år sedan och grannens hållt i 21 år om han skött den. 

    Åter igen så handlar det inte om märke eller prislapp. Skeppshult är det närmaste att betrakta som extremt lågbudget i cykelsammanhang, Ska man ha en cykel av kvalitet får du vara beredd att lägga minst 20-30 000. Så suma summarum är Skeppshult och Yosemit ungefär i samma kvalitetsklass.

    För en Skeppshult betalar du mycket för namnet, dvs det som marknadassekonomi handlar om i praktiken - vad folk är beredda att betala för, sn vill de tro att det är så mycket bättre bara för att det är dyrare. Men som med så mycket annat så stämmer inte pris= kvalite när det handlar om Yosemit vs Skeppshult. 


  • h8him
    Örontrumpet skrev 2014-07-20 01:37:50 följande:
    Poängen jag har är att inte heller en Skeppshult håller 3 år utan skötsel, där är de likvärdiga.  Det handlar helt enkelt om hur man tar hand om cykeln och inte om hur mycket den kostar eller var man köper den.
    h8him skrev 2014-07-20 01:22:23 följande:
    Visst, till viss del. Men köp en Biltemacykel och en Skeppshult, och behandla dem exakt likadant så ska du se att Biltemacykeln är skrot om några få år, medan Skeppshulten har många år kvar att rulla.

    Har en Skeppshult som är i kanonskick trots 21 år på nacken. Grannen som köper cyklar på Biltema har bytt ut sin 3 år gamla cykel för att den var skev och rostig och reparationen skulle kosta för mycket...

    Du föreslog att köpa billiga reservdelar och det kommer man inte långt med. Man får det man betalar för.
    Jag föreslog inte det nej, läs om och läs rätt. Ska du ha kvalitetsgrejer att prata om får du lägga på en nolla på slutet. Allt det här har jag redan skrivit om så jag föreslår att du läser igen.

    En 21 år gammal Skeppshult är inte i bra skick bara för att den är av märket Skeppshult. Även Yosemit håller i 21 år med rätt vård och utan vård skulle din cykel ha varit en rosthög för 18 år sedan och grannens hållt i 21 år om han skött den. 

    Åter igen så handlar det inte om märke eller prislapp. Skeppshult är det närmaste att betrakta som extremt lågbudget i cykelsammanhang, Ska man ha en cykel av kvalitet får du vara beredd att lägga minst 20-30 000. Så suma summarum är Skeppshult och Yosemit ungefär i samma kvalitetsklass.

    För en Skeppshult betalar du mycket för namnet, dvs det som marknadassekonomi handlar om i praktiken - vad folk är beredda att betala för, sn vill de tro att det är så mycket bättre bara för att det är dyrare. Men som med så mycket annat så stämmer inte pris= kvalite när det handlar om Yosemit vs Skeppshult. 
    Ts tänker antingen köpa en begagnad kvalitetscykel eller en ny budgetcykel. En begagnad kvalitetscykel är ett säkrare kort än en billig budgetcykel.

    Du får en bra kvalitetscykel begagnat för samma summa som en ny budgetcykel.

    Det är den. Materialet är bra. En budgetcykel rostar redan första året. Naven har knappt smörjmedel i sig och det är klena hjul. Kedjan är av dålig kvalitet och ramen är inte välsvetsad. Däcken på Biltemas cyklar är till största delen gjorda av plast. På Skeppshult är det mycket gummi.

    Nej. Det handlar om att Skeppshult har A-klass på sina cyklar medan Biltema är nere på D-klass. Man får det man betalar för.
  • PinkSugar

    Har nyligen haft en Yoshmite från Biltema, 7 växlar. Fyfan vad den var tung att cykla på; att cykla tre km fick svetten att forsa och benen att bränna av mjölksyra trots att man cyklade i ett långsamt tempo. Under tiden jag ägde den cykeln så kände jag mig som världens mest otränade människa som inte ens orkade cykla tre km på en slät asfaltsväg utan backar. Bytte cykel och blev VÄLDIGT förvånad av att samma sträcka både gick snabbare att cykla utan att få mjölksyra. Så ja, det är stor skillnad

  • ica
    h8him skrev 2014-07-20 01:22:23 följande:
    Visst, till viss del. Men köp en Biltemacykel och en Skeppshult, och behandla dem exakt likadant så ska du se att Biltemacykeln är skrot om några få år, medan Skeppshulten har många år kvar att rulla.

    Har en Skeppshult som är i kanonskick trots 21 år på nacken. Grannen som köper cyklar på Biltema har bytt ut sin 3 år gamla cykel för att den var skev och rostig och reparationen skulle kosta för mycket...

    Du föreslog att köpa billiga reservdelar och det kommer man inte långt med. Man får det man betalar för.
    Håller med! Har en 19 år gammal DBS som gått året runt och stått ute. Rullar snällt. Och en 4 år gammal Skeppshult. Båda fungerar och inga växlar, bromsar, lysen som inte fungerar. Fick en punka och när jag skulle lämna in för lagning. Då stod en man med sin frus nya Sjösala. Punka bak och fram för att däck och slang var av usel kvalite. Reperatören tyckte inte att det var lönt att laga....
    ursula skrev 2014-07-20 00:24:37 följande:
    Helt enkelt är det så att köper du billigt är produkten gjort av sämre material
    Det går heltenkelt inte att producera artiklar med bra material till ett billigt pris för att de bra materialen har ett högre pris
    Köper du ett par billiga gummistövlar är de gjord med 90 % plast och 10% plast
    Ett par bra har 100 % gummi
    Bra material kostar helt enkelt mer och råvaror kostar lika mycket var du än befinner dig i Världen

    Så Ursula har rätt. Och många billliga cyklar saknar stöd, lås, lyse och reflexer. Och det kostar med.
  • motettlyckligareliv

    Till ts: begagnat skulle jag satsa på. Själv har jag alltid varit nöjd med Crescent-cyklar, men det är nog en smaksak.

    Beroende på hur bråttom du har så kan du ju hålla utkik efter cykelbytardagar - främst är det väl barn- och ungdomscyklar som säljs då men ibland även vuxencyklar. Det kan hur som helst bli rätt billigt.

  • Currykoalan

    Att hitta en bra, ny 7-växlad cykel för 2500 tror jag blir knepigt. Bättre då att köpa begagnat.

    Med det sagt använder jag, cykelpendlare året om, tämligen ofta med 25 kgs åttaåring på pakethållaren delar av vägen, och fullpackad cykelkorg på styret, dagligen den cykel jag köpte på Coop Forum för ca 2500 som pendlarcykel. Ramen är gjord i stål, inte aluminium så den är tyngre än en dyrare cykel, och visst har jag fått byta delar, bakhjulet blev vint efter ett par år så jag fick köpa ett i bättre kvalitet (för 700 kr med montering). Men att lägga 700 kr i reparation på ett transporthjälpmedel som används varje vardag året om under hittills fyra år tycker jag är rätt överkomligt. Inte så att jag precis känner mig lurad .

    Jag lämnar in den på vår och höstservice, vilket kostar ca 300 kr där jag bor, där smörjs det som ska smörjas och rostskyddar det som behövs rostskyddas. Något i växeln gick sönder i våras. Det gick loss på 150 kr att fixa det.

    Bor man där alla cykelreparatörer är anslutna till de stora märkena kan det säkert var jobbigt att ha en cykel som inte heter Monark, Crescent eller Skeppshult. I mitt mer vildvuxna sydvästra skåne finns det cykelreparatörer som inte ser som sin uppgift att fryna på näsan åt billigare cyklar utan ser som sin uppgift att fixa det kunden ber om.

  • Chianti
    Örontrumpet skrev 2014-07-19 23:27:25 följande:
    Ja men 5år är väldigt kort tid i cykelperspektiv, och en cykel baserat på egna upplevelser är knappast en allmängiltig sanning, ellerhur?

    Nej, skruvar måste inte vara rostbehandlade, snarare tvärtom. En dyr cykel vårdar du = torkar så fort den blivit blöt. Därför är rostbehandling i allmänhet onödig. Det är snarare så att de flesta inte et att man faktiskt behöver vårda cykeln. Tex finns det fortfarande cyklar från 40-talet i original som rullar, de är inte rostbehandlade någonstans men däremot vårdade.
    Kvalite handlar om hur långt du kan cykla innan drev, lager etc är utnötta och behöver bytas. Rost är således inte en mätpunkt på kvalitet på cykeln utan en mätpunkt på kvaliten på ägaren.
    Drev lager och kedja är OCKSÅ delar som indikerar kvalitet. Precis som däck och skruvar.

  • Chianti
    Örontrumpet skrev 2014-07-20 01:37:50 följande:
    Poängen jag har är att inte heller en Skeppshult håller 3 år utan skötsel, där är de likvärdiga.  Det handlar helt enkelt om hur man tar hand om cykeln och inte om hur mycket den kostar eller var man köper den.
    h8him skrev 2014-07-20 01:22:23 följande:
    Visst, till viss del. Men köp en Biltemacykel och en Skeppshult, och behandla dem exakt likadant så ska du se att Biltemacykeln är skrot om några få år, medan Skeppshulten har många år kvar att rulla.

    Har en Skeppshult som är i kanonskick trots 21 år på nacken. Grannen som köper cyklar på Biltema har bytt ut sin 3 år gamla cykel för att den var skev och rostig och reparationen skulle kosta för mycket...

    Du föreslog att köpa billiga reservdelar och det kommer man inte långt med. Man får det man betalar för.
    Jag föreslog inte det nej, läs om och läs rätt. Ska du ha kvalitetsgrejer att prata om får du lägga på en nolla på slutet. Allt det här har jag redan skrivit om så jag föreslår att du läser igen.

    En 21 år gammal Skeppshult är inte i bra skick bara för att den är av märket Skeppshult. Även Yosemit håller i 21 år med rätt vård och utan vård skulle din cykel ha varit en rosthög för 18 år sedan och grannens hållt i 21 år om han skött den. 

    Åter igen så handlar det inte om märke eller prislapp. Skeppshult är det närmaste att betrakta som extremt lågbudget i cykelsammanhang, Ska man ha en cykel av kvalitet får du vara beredd att lägga minst 20-30 000. Så suma summarum är Skeppshult och Yosemit ungefär i samma kvalitetsklass.

    För en Skeppshult betalar du mycket för namnet, dvs det som marknadassekonomi handlar om i praktiken - vad folk är beredda att betala för, sn vill de tro att det är så mycket bättre bara för att det är dyrare. Men som med så mycket annat så stämmer inte pris= kvalite när det handlar om Yosemit vs Skeppshult. 
    Fast där har du ju fel. En skeppshult håller absolut i 3 år och mer utan skötsel.Och en biltemacykel gör inte det. Eftersom en skeppshult är en dyrare kvalitetscykel. Som inte behöver stå inomhus, och som man inte behöver torka av så fort det regnat.
    Oavsett hur otrevlig och aggressiv du än är i tråden så stämmer det.

    Det är länge sen jag såg dig här på FL. Mer än tre månader sen. Jag gissar att du var så otrevlig att de till slut bannade dig på tre månader. OCh som du beter dig igen är det bara en tidsfråga innan du åker ut igen.

  • Örontrumpet
    Chianti skrev 2014-07-20 10:52:25 följande:
    Fast där har du ju fel. En skeppshult håller absolut i 3 år och mer utan skötsel.Och en biltemacykel gör inte det. Eftersom en skeppshult är en dyrare kvalitetscykel. Som inte behöver stå inomhus, och som man inte behöver torka av så fort det regnat.
    Oavsett hur otrevlig och aggressiv du än är i tråden så stämmer det.

    Det är länge sen jag såg dig här på FL. Mer än tre månader sen. Jag gissar att du var så otrevlig att de till slut bannade dig på tre månader. OCh som du beter dig igen är det bara en tidsfråga innan du åker ut igen.
    Jag har inte påstått annat, en skeppshult eller Yosemit kommer att "hålla"10-15 år utan skötsel om du inte använder dem. Hålla i betydelsen att inget gått sönder, att de däremot, oavsett prislapp cykel blir fruktansvärt illa åtgången är något du bortser ifrå. Sånt har jag reda skrivit om men du verkar inte förstå vad jag menar med underhåll och vilken betydelse det har.

    Skepphult är inte en kvalitetscykel om vi nu snackar cyklar utan det är ett extremt budgetmärke. Cyklar kan kosta 350 000, så det säger något om den jämföresevis usla kvaliten Skeppshult håller.

    Att man framhäver Skeppshult som kvalite handlar bara om att man vill lura sig själv att några tusenlappar till betyder så mycket bättre. Så är inte fallet med cyklar.

    När och var jag varit på familjeliv är irrelevant i sammanhanget. Att du stalkar är rätt uppenbart liksom att du har en fruktansvärd låg nivå på din sk "debattstil". SDen stalkning du uppenbart håller på med ka leda till permanent avstägning, är det vad du satsar på?
  • Örontrumpet
    ica skrev 2014-07-20 06:32:35 följande:
     Och många billliga cyklar saknar stöd, lås, lyse och reflexer. Och det kostar med.
    Det finns ingen dyr cykel som har det du räknar upp utan det får du köpa till. Alltså inget mått på kvalitet.
Svar på tråden Cykel - dyrt märke vs billigt?