• Flisan79

    Frisk men kan inte bli gravid?

    Känner med er. Har varit i er sits och levde precis som du TS. Nyttigt utan rökning, alkohol osv.

    Vi började efter 2 år en riktig utredning och fick den roliga stämpeln "oförklarligt barnlösa". Alltså såg allt tipptopp ut även efter kontraströntken, simupp koll, UL vid äl osv osv.
    Hormoner hjälpte inte och inte ens 3 fulla Ivf med guldägg hjälpte.

    Så otroligt frustrerande att inte veta VARFÖR. Jag kände ofta att jag hellre hade vetat om något fel.

    Hur som helst. Efter 7 år!!!! testade vi lite huskurer och vips blev det barn (se min sida för mer info).

    Idag har vi 3 barn på 7, 5 och 3 år.

    Så, ge inte upp!!!

  • Flisan79

    Vi är fortfarande tillsammans (16 år). Men vi hade en riktig dipp efter första barnet. Antagligen mycket pga att det blev en så stor förändring efter så lång tid samt att första barnet hade kolik. När man drömt i 7 år om "babylyckan" och det blir mycket jobb, ingen sömn, ny dynamik i familjen osv så är risken tyvärr stor att man tom går isär. Vi kämpade dock vidare och iom att jag blev oplanerat gravid så kände vi att vi skulle lägga all skit bakom oss och börja om. Vilket fungerade. Dessutom var andra barnet super lätt jämfört med första

    Så mitt råd är att om ni väl får barn så måste ni vara beredda på att det är lika jobbigt som för alla andra, även om man kanske längtat mer än de flesta.

  • Flisan79

    Jo men givetvis vet man ju om allt som kan hända. Man är mer påläst än de flesta.
    Men jag tror många ändå tror att längtan och kärleken ska göra att man klarar det. Att man som par kanske är "stabilare" för att man försökt så länge...om du förstår hur jag menar.
    Nu kommer jag låta riktigt illa (feminist som jag ändå är) men jag tror framförallt att det oftast är mannen som inte riktigt "förstår". Man blir så sammansvetsade i kampen och sen när det kommer in en tredje part så är det lätt att tappa varandra.

  • Flisan79

    Av den anledning finns eller iaf fanns en del regler för par som vill/ville adoptera. Att det kunde bli svårare om man varit tillsammans väldigt länge. För att konstellationen i förhållandet var så inrutat i två.

Svar på tråden Frisk men kan inte bli gravid?