• Anonym (Karla)

tycker synd om bonus

Som är vv sen 5 år. Varje byte från mamman och hit gråter hon i flera dagar. Jag förstår henne. Både mamman och pappan är bra men de jobbar olika och kan inte enas. Bonus vill vara hos mamman och vh här. Pappan vägrar. Hur ska jag stötta bonus?

• Svar på tråden tycker synd om bonus
  • Anonym
    Anonym (dhdhg) skrev 2014-07-20 21:06:34 följande:
    Hm, det kanske återigen är olyckliga formuleringar, men det verkar inte alls bra att du eldar på för att hon ska begära att få bo vh på det sätt du beskriver. Boosta din sambo i stället, säg att ni är glada åt att hon har en mamma som hon tycker så mycket om, men att ni tycker mycket om henne också och hoppas att ni kan göra så att hon trivs hos er med.

Barn brukar normalt kunna anpassa sig till olika regler i olika sammanhang, det behöver inte alls vara ett så stort och avgörande problem att det är en skillnad i hemmen.. Kanske skulle hon må bättre att ni körde med två veckor i taget i stället, att byta sammanhang så ofta som en gång i veckan kan däremot vara lite upprivande och det verkar ju som det är runt bytena hon är mest upprörd.
    Så barnet skall krossas helt och hållet och inte få träffa sin mamma som hon älskar mest på TVÅ VECKOR. Är du helt empatilös?
  • Anonym (Karla)

Min fråga är inte huruvida bonus ska bo här vv eller inte

Min fråga är hur jag får pappan att förstå och gå med på att bonus bor här vh

• Anonym (Låt henne inte bestämma.)

Jag tycker inte ni ska låta henne bestämma det. Istället måste ni peppa henne att trivas hos er med. Och får henne att förstå att man inte alltid kan få det man vill ens som barn, ibland måste man gilla läget och göra saker man inte vill för sådant är livet.

Att flickan berättar sådant för dig men inte för sin far tycker jag tyder på att du tar för stort ansvar för barnet. Peppa honom att tillbringa mer tid på egen hand med barnet. Det är såkalrt bra hon trivs med dig och känner förtroende men det är ett dåligt tecken när ett barn är närmare sin bonusförälder än sin bio tycker jag.

Var 6e vecka ligger sambons schema så att barnen måste vara ensamma med mig måndag- onsdag plus helgen och den veckan är riktigt jobbig för oss alla. De kommer ju vv för att vara med honom i första hand. Inte med mig, även om de gillar mig.

• Anonym (Samma)

Vi har också problemet att det tillåts saker hos mamman som vi inte gör. De måste inte städa rummet där, hon har högre tolerans för röra och smuts än vad vi har. De får ofta pizza på fredag eller lördag eller båda ( här finns också ett barn med övervikt)

De får gå i myskläder till skolan och mammans man gör deras mackor.

Här måste man städa, vara inne klockan 19 30 för kvällen, plocka i ordning på rummet, bada regelbundet, osv.

Barn kan dock förstå detta med olika regler. Om man förklarar för dem och inte lägger massa värderingar i det, att den andra föräldern skulle vara sämre på något vis för att den har andra regler.

• Anonym (Karla)
    Anonym (Låt henne inte bestämma.) skrev 2014-07-21 07:40:26 följande:

Jag tycker inte ni ska låta henne bestämma det. Istället måste ni peppa henne att trivas hos er med. Och får henne att förstå att man inte alltid kan få det man vill ens som barn, ibland måste man gilla läget och göra saker man inte vill för sådant är livet.

Att flickan berättar sådant för dig men inte för sin far tycker jag tyder på att du tar för stort ansvar för barnet. Peppa honom att tillbringa mer tid på egen hand med barnet. Det är såkalrt bra hon trivs med dig och känner förtroende men det är ett dåligt tecken när ett barn är närmare sin bonusförälder än sin bio tycker jag.

Var 6e vecka ligger sambons schema så att barnen måste vara ensamma med mig måndag- onsdag plus helgen och den veckan är riktigt jobbig för oss alla. De kommer ju vv för att vara med honom i första hand. Inte med mig, även om de gillar mig.

Vi har försökt i alla år. Hon vill inte. Det räcker nu. Ja antar att hon väljer att prata med mig för att hon inte är rädd att såra mig. Det är inget dåligt tecken att hon bryr sig mer om pappan.
  • Anonym (Karla)
    Anonym (Samma) skrev 2014-07-21 07:48:50 följande:

Vi har också problemet att det tillåts saker hos mamman som vi inte gör. De måste inte städa rummet där, hon har högre tolerans för röra och smuts än vad vi har. De får ofta pizza på fredag eller lördag eller båda ( här finns också ett barn med övervikt)

De får gå i myskläder till skolan och mammans man gör deras mackor.

Här måste man städa, vara inne klockan 19 30 för kvällen, plocka i ordning på rummet, bada regelbundet, osv.

Barn kan dock förstå detta med olika regler. Om man förklarar för dem och inte lägger massa värderingar i det, att den andra föräldern skulle vara sämre på något vis för att den har andra regler.

Den här flickan mår dåligt av kontrasterna mellan hemmen. Hon är den typ av barn som behöver en enda fast punkt.

Kan någon svara på min fråga nu?
  • Anonym
    Anonym (Låt henne inte bestämma.) skrev 2014-07-21 07:40:26 följande:

Så man ska skita i barnets känslor helt? Usch. Dessutom har TS skrivit om att barnet inte vill såra pappan. Troligtvis därför hon hellre pratar med TS. Hur i hela världen kan man resonera som du?
  • Anonym (Låt inte henne bestämma.)
    Anonym skrev 2014-07-21 07:55:11 följande:
    Så man ska skita i barnets känslor helt? Usch. Dessutom har TS skrivit om att barnet inte vill såra pappan. Troligtvis därför hon hellre pratar med TS. Hur i hela världen kan man resonera som du?
    Nej man ska inte strunta i henne, det sa jag väl ändå aldrig? Men det låter ju som om hon väljer mamman för att det ställs lägre krav på henne där. I mina ögon låter det som om hon i längden kommer inte kommer må bättre av att bara bo där, med tanke på bristen på disciplin där och då måste man kanske se längre än till situationen just för ögonblicket och se helheten.

Plus att det för mig låter som en klassisk situation av barn som lämnas med bonusmamman, jag tror pappan måste ta större ansvar.
  • Anonym (dhdhg)
    Anonym (Låt inte henne bestämma.) skrev 2014-07-21 08:03:30 följande:
    Nej man ska inte strunta i henne, det sa jag väl ändå aldrig? Men det låter ju som om hon väljer mamman för att det ställs lägre krav på henne där. I mina ögon låter det som om hon i längden kommer inte kommer må bättre av att bara bo där, med tanke på bristen på disciplin där och då måste man kanske se längre än till situationen just för ögonblicket och se helheten.

Plus att det för mig låter som en klassisk situation av barn som lämnas med bonusmamman, jag tror pappan måste ta större ansvar.
  • Anonym (Karla)
    Anonym (Låt inte henne bestämma.) skrev 2014-07-21 08:03:30 följande:

Fast så är det inte ett dugg faktiskt
Svar på tråden tycker synd om bonus