jasmiine skrev 2014-07-21 14:41:22 följande:
Fast jag har läst på 1177 och tagit in vad felet är hos mig och vad pco/pcos är för något, har t.p.m blivit medlem på en grupp med mammor som har det och får stöd där MEN man ska få svar från sjukhuset/gyn/kvinnokliniken vad det är vad man kan få hjälp med och inte bara säga att ens chans att få sin dröm uppfylld är minimal.. För att få pergotime måste man kontakta gyn/kvinnokliniken eller vc för att få det utskrivet och var där på vc för någon vecka sen och hon hade aldrig hört pco/pcos eller pergotime därför frågade jag här hur NI gick tillväga med att bli gravida med vilken hjälp/stöd.
Vi båda vet att det kan ta lä'ngre tid än 7 månader i genomsnitt och vi är villiga att ta den väntan men att få lite hjälp på traven skadar aldrig, jag har sagt att efter semestern när killen åker och jobbar igen och dottern börjar på dagis ska jag ta tag i vikten och äta mindre men rätt och annat eftersom LCHF är inget för mig då min syster har ätit det och sa att det inte funkar i längre mängd med barnfamiljer då hon fick laga annat till barnen
Som jag tolkar din ts, så har du inte tagit in rätt information så därför tyckte jag att du skulle läsa om 1177.
Det här säger jag inte för och vara elak, men räkna med att du kommer få vänta ett par år med att få hjälp och pergotime utskrivet. Du kommer få gå till en gynekolog, VC kommer inte skriva ut någon pergotime, då det är viktigt att göra vaginalt ultraljud för att se hur du reagerar på pergotime.
Din syster får det och låta väldigt komplicerat, som jag gjorde så uteslöt jag bara kolhydrater och socker.
Och jag tyckte det var rätt enkelt, visst ska du laga ris till familjen så får du använda två kastruller en för vanligt ris och en för blomkålsriset, exempelvis.
Men det är klart att du kan träna bort din övervikt oxå. För att för oss med PCO så kan det räka med att gå ner 5% av våran övervikt för att få igång mensen och en eventuell ägglossning.