• Anonym (rädd och osäker)

socialstyrelsens tillstånd (?)

Hej, jag och min pojkvän fick reda på graviditeten i våras. I april. Vi valde att ta betänketid.Vi har inte varit tillsammans speciellt länge. Bara 7 månader och är 18 och 19 år gamla. Vi valde att ta betänketid till vecka 13 då jag då ringde in för att boka en tid för abort. Jag/vi fick en tid två veckor senare. Skulle alltså då vara i vecka 15. Men det visade sig vara vecka 16+4. Vi fick en tid för abort vecka 17+1 och idag satt vi på akuten med ett piller framför mig och jag kunde inte.. jag grät så att det inte fanns fler tårar. Vi fick sitta i sex timmar och prata och tillsist så orkade jag bara inte mer. Jag hade stor press under dessa timmarna och gick hem utan piller. I bilen påväg hem får jag höra av min kille hur fel jag gör, att han skulle lämnat mig för länge sedan, att jag ljugit om vem jag berättat graviditeten för, (jag minns inte ens vilka jag berättat för, jag minns inte hälften som hänt under dessa månaderna som gravid, jag har varit i en bubbla av chock tror jag. I bilen gick det upp för mig, vi kan väl inte ha barn ihop om han är såhär mot mig och barnet? Hur ska jag kunna sätta detta barnet till världen när han säger att han varken är pappa till barnet eller kommer bli eftersom han inte känner en relation till det.. jag var helt enkelt inte redo att göra en abort så snart efter UL, eftersom jag och pojkvännen inte pratat klart om situationen, vi kom aldrig riktigt fram till något..
    Jag vet inte hur vi ska lösa det nu, vi kommer antagligen inte att hinna få en tid för abort innan det är för sent.. hur ska skälen vara för abort med socialens tillstånd?
    Är så jävla rädd så det finns inte.. så osäker.. någon som har erfarenhet/vet? Är så tacksam om någon kan svara mig, känner mig ensam och allt är bara en stor mess..
    Tack på förhand. /S

• Svar på tråden socialstyrelsens tillstånd (?)

Snälla? Någon? Det är ont om tid.. hur får jag en tid snarast? Det är även söndag imorgon...

• Anonym (kära du)

Kära du....

Vet du....jag tycker inte du ska göra någon abort. Inte när du uppenbarligen känner att det känns fel för dig. En abort är ingen liten sak, särskilt inte så sent i graviditeten.

Är pojkvännen då inte med på tåget får det stå för honom. Då var han ändå inget att ha. Kanske ångrar han sig sedan när värsta paniken lagt sig.

Jag var lite äldre än du när jag var i din situation. Jag var 22. Det barnet fyller elva i sommar och jag är så innerligt glad att jag inte svalde den där tabletten.

• elle9

Ring på måndag och be att få träffa kvinnoklinikens kurator. Prata igenom allt tillsammans igen. Ni har några dagar nästa vecka också att vifta på. Det finns plats för dig om det behövs. Lycka till, oavsett vad det blir.

Anonym (kära du) skrev 2014-07-19 22:47:55 följande:

Kära du....

Vet du....jag tycker inte du ska göra någon abort. Inte när du uppenbarligen känner att det känns fel för dig. En abort är ingen liten sak, särskilt inte så sent i graviditeten.

Är pojkvännen då inte med på tåget får det stå för honom. Då var han ändå inget att ha. Kanske ångrar han sig sedan när värsta paniken lagt sig.

Jag var lite äldre än du när jag var i din situation. Jag var 22. Det barnet fyller elva i sommar och jag är så innerligt glad att jag inte svalde den där tabletten.

Tack, jag vet inte om jag vill ha med honom längre. Jag var 100% säker på att jag ville behålla barnet fram tills idag, i bilen när han säger sådanna grejer till mig.

Hur gick det för dig? Håller ni fortfarande ihop? Du och pappan till barnet?
    elle9 skrev 2014-07-19 23:10:51 följande:

Ring på måndag och be att få träffa kvinnoklinikens kurator. Prata igenom allt tillsammans igen. Ni har några dagar nästa vecka också att vifta på. Det finns plats för dig om det behövs. Lycka till, oavsett vad det blir.

Idag var vecka 17+1. Jag antar att det kommer bli svårt att hinna få en tid innan vecka 17+6. Min pojkvän har nu precis valt att åka på semester med vänner på måndaf.. tack för ditt svar!

Vi var på akuten idag, eller jag var där ensam de tog inte emot mig utan skickade hem mig igen. De sa jag skulle komma tillbaks imorgon och boka en tid. Men hur lång är väntan på tider? Förra tiden tog ju två veckor att få. Idag är jag i vecka 17+2. Imorgon 17+3 vilket gör att det första pillert måste tas senast på tisdag (17+4) Hur ska jag hinna få den tiden? 

/S

• Anonym (xoxo)

De försöker väl knö in dig helt enkelt.

• Esoada

Tycker du ska göra abort nu om du känner för det Glad

Anonym (xoxo) skrev 2014-07-20 21:20:50 följande:

De försöker väl knö in dig helt enkelt.

Ja vi får se, ska höra med dem vilka möjligheter som finns.
    Esoada skrev 2014-07-20 21:28:13 följande:

Tycker du ska göra abort nu om du känner för det Glad

Jag är inte säker, jag menar, jag kunde inte svälja pillret på sjukhuset när vi väl var där. Eftersom detta var något vi skulle göra tillsammans, ha barn ihop och nu lämnar han mig om jag inte tar bort det.. Vi har diskuterat abort men även att behålla det så vi bokade en tid för att se hur det kändes, och det gick inte.. jag är inte säker, har gjort en abort innan men i vecka 11, med samma kille, då var vi inte redo och det var ett gemensamt beslut, men nu har vi varit upp o ner, han har sagt att vi ska ha barn tillsammans om vi inte gör abort, han är med på alltihopa, och kommer stanna med oss, leva med oss. Som en familj. men nu tvekar han. Jag vill inte ta bort min lilla krabat pga honom men jag vill att vi ska gå igenom graviditeten och alla dess negativa samt positiva sidor och slutligen träffa vår lilla prick, tillsammans. Men nu har han ändrat sig.. Varför? :( Han är som en berg&dalbana.. varför ändra sig i slutet på 17onde veckan om han nu stått vid min sida så länge? Sorry för långt svar, behövde bara skriva..

Svar på tråden socialstyrelsens tillstånd (?)