vem tar mina katter!?
Hur bor du?
Där jag bor råder det koppeltvång på både katter och hundar. Om de finns några katter lösa så fångas de in..
Hur bor du?
Där jag bor råder det koppeltvång på både katter och hundar. Om de finns några katter lösa så fångas de in..
Katterna tas om hand och hamnar på ett katthem, om ingen hör av sig så avlivas de eller adopteras bort så vitt jag vet.. Nu var det dock ett tag sedan de hade fällor ute då de flesta kattägare här i området respekterar koppeltvånget..
Det är inom de bostadsområden som min hyresvärd äger (vilket i princip är större delen av staden) där det råder koppeltvång för både hund och katt..
Hittade det här på min hyresvärds hemsida:
För att boendet i ett flerbostadshus skall fungera måste det finnas ordningsregler som alla boende rättar sig efter. En sådan regel är att det gäller koppeltvång för såväl hundar som katter inom våra bostadsområden.
Som du kanske har sett så finns skyltar uppsatta om detta i våra bostadsområden. Numera skrivs denna regel också in i våra hyresavtal. Trots bestämmelsen förekommer det ändå lösspringande katter, bl a förvildade sådana, i våra bostadsområden. Vi tvingas därför från och till att fånga in lösspringade katter. Polismyndigheten har gett oss tillstånd till detta och infångandet sker i enlighet med särskilda regler som finns i polistillståndet.
Källa: www.vaxjohem.se/vanliga_fragor/se/4012-hundar_och_katter