• Passionsfrukt

Enkla brödrecept med fiberhusk!

Jag efterlyser enkla brödrecept som får innehålla
    -fiberhusk
    -sesamfrön
    -rostade, krossade linfrön
    -helfet mjölk
    -smör
    -torrjäst

Dom får inte innehålla grädde, kesella eller pofiber eller nåt annat som jag inte har hemma. Jag äger inte heller någon sån där avlång form (men kan låna en ifall det prompt ska gräddas i en sån).

Någon som har några tips? Jag har försökt googla men allting tycks innehålla grädde och kesella och en massa andra sorters specialmjöl...
    Jag ska försöka spara pengar och leva snålt i ett par veckor och samtidigt tömma skafferiet för torrvaror, därför vill jag prompt inte behöva köpa några fler ingredienser. Är det kört?

• Svar på tråden Enkla brödrecept med fiberhusk!
  • Passionsfrukt
    Pandamamma79 skrev 2014-07-20 13:03:04 följande:

Men ägg då. Utifrån dina ingredienser skulle jag säga att det är kört.

Äggen glömde jag, förlåt! Ja, det finns ägg!
  • Pandamamma79

Det behövs något mer som mandelmjöl kokosnötsmjöl eller liknande för att få mer fast konsistens...annars kommer det bli mer omelettkonsistens. Kan jag anta att du vill ha utan kolhydrater?

• Tusselina

Hmm finns ett recept som bara består av fiberhusk, ägg, vätska (vatten funkar bra), bakpulver och kryddor som man gör i micro. 
    Blir inget omelettigt alls utan väldigt brödigt, mer så än av några mandel eller kokosnötsmjöler. Dock om man inte måttar riktigt rätt och har micro med hög effekt så kan det istället bli en slemmig degig klump istället för fluffigt bröd. 

Nu till det jobbiga, jag har inte receptet kvar :P Men är du envis så minns jag det finns på kolhydrater i fokus, gammal tråd minst flera år gammal. 

Torrjäst har du ingen nytta av till de ingredienserna (inte vanlig jäst heller). Ska du ha ett jäsmedel till den typen av bröd behöver du antingen bakpulver eller liknande. Fast får man in tillräckligt med luft i äggen och är snabb finns det vissa recept som klarar sig utan jäsmedel. 

• Passionsfrukt

Tack, jag ska söka på Kolhydrater i fokus!
    Det behöver nödvändigtvis inte vara jättelite kolhydrater i det, huvudsaken är väl att det är "rena" ingredienser och inget kemiskt...

Svar på tråden Enkla brödrecept med fiberhusk!