Prinsess- eller drottningnamn, förslag?
Jag önskar förslag på fina prinsess- eller drottningnamn. Både gamla svenska och från europa. Skriv gärna från vilken tid de levde om ni vet.
Jag önskar förslag på fina prinsess- eller drottningnamn. Både gamla svenska och från europa. Skriv gärna från vilken tid de levde om ni vet.
De kungliga namnen är ju släktnamn, så för det mesta har de funnits i flera generationer!
Catharina efter bl.a. Katarina den Stora. I England av idag heter Prins Williams gemål Catherine
Phlippa - syster till Catherine ovan. Men även ett namn som många brittiska drottningar burit genom tiderna
Anne - Prins Charles' syster
Josephine, Napoleons kejsarinna. Prinsessan Madeleine heter det i andranamn
Madeleine, som nämnts ovan
Desirée, den första svenska Bernadottedrottningen i början av 1800-talet
Victoria, förutom vår Victoria hette t.ex. den stora viktorianska Drottning Victoria av en England så
Sibylla, efter Kungens mamma. Ett väldigt fint namn som kanske tyvärr förknippas för mycket med korv idag...
Diana, efter Prins Charles' av Englands kronprinsessa
Margareta efter bland annat Trerikesdrottningen, en medeltida drottning över Norge, Sverige och Danmark. Det namnet har hängt med - en av kungens systrar hette ju också det
Ingrid har flera nordiska prinsessor hetat.
Astrid likaså.
Sigrid (Storråda) var en svensk sagodrottning på 900-talet, ev. fanns hon på riktigt
Elisabeth glömde jag - efter två engelska drottningar!
Maria är den svenska formen av Mary, som flera engelska drottningar hetat
Sedan kan vi titta på Gustav Vasas döttrar. Om vi stryker namn som redan nämnts, så hittar vi:
Cecilia
Anna Maria
Sofia (som snart blir kungligt igen...)
Louise (född Mountbatten) - på svenska Lovisa - var "gamle kungens" andra hustru.
Åh, ett av mina nördämnen....
Maria
Anna
Konstantia
Alice
Katarina
Josephine
Amelie
Märta
Blanka
Astrid
Beatrix
Agnes
Filippa
Lovisa
Magdalena
Fredrika
Charlotta
Birgitta
Cecilia
Benedicta
Helena
Ingegerd
Ragnhild
Ingrid
Gunilla
Karin
Hedvig
Ingeborg
Estrid
Gunhild
Ulvhild
Sofia
Rikissa
Ulrika
Kristina
Ulrika
Eleonora
Margareta
Sigrid
Bernhardine
Desideria
Amalia
Leonor
Eloise
Maxima
Juliana
Elizabeth
Diana
Alexandra
Maud
Sonja
Orkar inte skriva vem som hette vad på alla så är det någon speciell du undrar över så fråga gärna.
Fluu: tack för alla namn. jag undrar över dessa:
Josephine (förutom Madeleine)
Amelie( förutom madeleine)
Alice: finns det mer kungligheter förutom Victoria och Sibylla som haft detta namn?
Diana?
Agnes?
Fluu: tack ! Undrar också över namnet mathilde?
Tack!
Bernadine
Isabella
Luisa
Hedwig
Angelina
Joanna
Matilda
Bernadine
Isabella
Luisa
Hedwig
Angelina
Joanna
Matilda
Jeaninne:
Maria Angelina Doukaina Palaiologina regerade 1384-1385 över Epirus (vilket bland annat innefattar Grekland)
Jeaninne:
Maria Angelina Doukaina Palaiologina regerade 1384-1385 över Epirus (vilket bland annat innefattar Grekland)
Hon må vara drottninglik men det var nog inte vad TS var ute efter
Om man vill använda det kungliga namnet Josephine bör man använda den korrekta stavningen då? Josephine utan ´ då? Vilket blir den korrekta stavningen? Är Josephine inspirerat av Josefina eller vad kommer det ifrån?