• MARO0085

    Föräldraledig och sköter allt

    Jag är föräldraledig med mitt första barn och vet därför inte hur fördelningen av sysslor brukar se ut. Behöver få skriva av mig lite och höra hur andras syn på saken är. Min sambo har en 6årig son sedan tidigare och ny har vi fått ett gemensamt barn som snart är 2 månader. Min sambo jobbar medan jag är hemma med båda barnen då min sambo ville ha 6 åringen hemma innan skolan börjar. Jag känner att det är väldigt tufft för mig att vara förstagångsförälder och samtidigt ha fokus på både den lille och 6åringen som är väldigt trotsig just nu. Eftersom jag har hand om nätterna så sover jag väldigt dåligt och det är tidiga mornar eftersom 6 åringen stiger upp runt 7. Känner mig allmänt utbränd och aningen ensamstående då jag får sköta allt med bebisen även när min sambo slutat jobbet eller är ledig. Bör man inte hjälpas åt när partern är hemma eller är tanken att jag som föräldraledig ska sköta allt 24/7?

    Min sambo kom hem runt 14 idag och då bad jag honom att ge bebisen på flaskan eftersom jag skulle förbereda maten, efter halva flaskan frågade han om jag inte kunde ta över. Efter jag hade lagat maten var jag tvungen att gå och vila så tog med mig bebisen upp. Efter en stund kom sambon upp och var irriterad över att jag missat tvättiden (som han lika gärna kunnat ta eftersom han var hemma). Imorgon är min sambo ledig och då frågade jag om han kunde mata bebisen på morgonen så jag får sova ut. Då får jag till svar "imorgon är min enda lediga dag innan jag jobbar morgon igen så jag vet inte". Blir så jävla ledsen och känner mig så ensam med bebisen. Är det såhär det ska vara? Trodde att man hjälps åt även om den andre jobbar. Naturligtvis inte på nätterna men annars...

  • Svar på tråden Föräldraledig och sköter allt
  • Alexi

    Självklart så delar man på allt, framför allt i början när allt är nytt. Förstår inte varför sexåringen ska vara med er hela dagarna. Hur mycket är han hos sin mamma?

  • Zuzanne

    Låter inte normalt. Mansgris till man du har. Vet han inte att det är den hemmavarande föräldern som får slita mest och behöver mest sömn. I vårt fall gjorde min sambo i princip alla hushållssysslor dem första månaderna. Jag var mest med bebis då hon krävde mig mest. När han kommer hem ifrån jobbet är han med bebis osv. Vi delar på allt nu när dottern är större (9 mån). Det enda han inte gör är att amma (såklart).

  • Anonym (KAF)

    Självklart ska ni dela på ansvaret efter att din man kommit hem och på helger! Jag är föräldraledig nu och gör lite mer av det som alltid gjordes innan barnet, men bara lite. D.v.s. jag gör alltid köket på vardagarna (vi är sådana som sparar köket till dagen efter, ), men på helgerna gör den som vill/orkar/känner för det köket. Jag gör naturligtvis mer som har med barnet att göra, men INTE då pappan är hemma. Då är det cirka 50-50 som gäller. I övrigt så fortsätter vi att göra de hushållsysslor som vi tycker är minst tråkiga, t.ex. min man lagar maten 6 dagar i veckan och jag gör nästan allt som har med tvätt att göra. Precis som innan bebis mao. Då min man blir föräldraledig kommer han att ta över köket, göra mer som har med barnet att göra (eftersom jag är på jobbet), men i övrigt samma fördelning som vanligt.

    Tycker din man låter oresonlig och det kommer han förhoppningsvis att inse innan han själv är föräldraledig.

  • MARO0085

    Min sambo har ensam vårdnad om sonen så därför bor han endast här. Känner bara att det hade varit skönt med lite avlastning. Det är tufft att gå från att inte ha några barn alls till att vara ensam med två om dagarna. Har tagit upp att jag känner mig ensam men då blir han bara sur och säger "jag jobbar ju, jobba du istället". Faktiskt så längtar jag till att börja jobba för att få lite distans till livet här hemma och kunna uppskatta det mer än jag kan nu.

  • Ramborg

    Du är föräldraledig åtta timmar om dagen, plus din partners restid. När han kommer hem från sitt jobb slutar även ditt "jobb". Ert gemensamma föräldraskap börjar. Ni är lika mycket föräldrar båda två och har lika mycket ansvar.

    Om ni båda tycker att det är en lämplig lösning kan du ju ta nätterna när han ska upp och jobba (obs - inte ALLA nätter!). Men jag vet flera par som turas om även med nätterna i veckan. Den som ska vara hemma med barnet behöver också sova. Allt beror på hur barnet är. Kan man sova ikapp på dagen eller inte, till exempel?

    Sedan tycker jag du ska se till att sexåringen får slippa vara med dig och bebisen hela dagarna. Det är ju både tråkigt för honom och jobbigt för dig. Din sambo får helt enkelt lösa det - det är ju hans barn. Vill han ha pojken hemma innan skolan börjar får han väl ta semester och umgås med honom!

    Det som alltid funkat på min man är: "Javisst kan jag göra det. Men du ska veta att jag har jävligt bra minne och när det blir din tur att vara hemma och jag jobbar, då kommer jag kräva EXAKT samma service från dig. Bara så du vet." Efter den kommentaren brukar vi kunna lösa saker på ett sätt som känns rättvist för båda.


    42.
  • MARO0085

    Det hade underlättat mycket om 6åringen kunnat vara på sommardag som tänkt var. Just nu är det lek med honom som gäller när bebisen sover, en stund då jag annars kunnat sova. Det blir stor press av att försöka sysselsätta honom också och kan ju inte gosa för mycket med bebisen heller (som man gärna vill när som är så små) för att han inte ska känna sig mindre omtyckt. Det är svårt...

  • MARO0085

    Han ska vara föräldraledig efter sommaren och han ser verkligen fram emot det. Men han kommer få göra precis lika mycket som jag har fått. Och när jag är ledig ska jag minsann ta sovmorgon jag med. Kommer dock inte sätta bebisen åt sidan då jag vill spendera tid med henne men hushållssysslor får han sköta

Svar på tråden Föräldraledig och sköter allt