• Anonym (mjjjaao)

Har era katter varit borta flera veckor?

är det normalt att en katt är borta 3 veckor för att sedan komma hem?
    det är en steriliserad hankatt på knappt 1 år

vad är anledningen oftast?
    trivdes han inte hos mig och min man?
    bytt hem?
    överkörd?
    jagar den tjejkatter trots steriliseringen?

• Svar på tråden Har era katter varit borta flera veckor?
  • Anonym (mjjjaao)

och hur länge väntade ni innan ni tog bort kattsakerna i huset? och/eller köpte ny katt?

vågar man ens åka på semester ifall katten kommer hem just då? : ((((

• Anonym (mjjjaao)

han har halsband men efter 2 halsband som är borta så vet jag inte om det är på, (hur lyckas de få bort halsbanden??) eller snor nån dem??

• Jemp

Är han märkt?

Har du kontaktat polisen och närliggande katthem.

Hur van är han vid att vara ute? Hur länge sen är det sen han kastrerades (antar att det är det du menar).

Självklart kan alla scenarion vara möjliga. Någon kan ha börjat ge honom mat på andra ställen, han kan ha råkat ut för en olycka eller blivit instängd eller så är han ute på vandring. Någon ja ha trott att han är hemlös och tagit honom till ett katthem.

Halsband kan fastna i saker så i så fall ska du vara glad att de har lossnat.

• Drottningen70

Nej, men om jag vore en sådan person som släppte ut min katt vind för våg så skulle jag antagligen inte heller bry mig.

• nozpa

När jag var yngre, eller ja typ 15 år sedan så stack en av våra katter. Hon kom hem efter drygt 3 veckor. Hon var skadad i höften men tog sig hem ändå.
    Hon blir 17 år i år.. Och är helt återställd. Hon hade inget halsband eller var märkt öht. Och hon var innekatt.

• July

Minns när min älsklingskatt försvann. Hade varit borta i en vecka när jag började leta ordentligt, var ute och promenerade o byn hela dagarna, tvingade pojkvännen att köra vägdike-rundor med mig varje dag, satt upp posters, delade ut blad och knackade dörr. Höll på med detta i två veckor. Får då tips från en kvinna om en man som hade hittat en katt som passade in på min beskrivning. Åkte dit för att kolla, mycket väl var det min katt han hade "hittat". Saken hörde till att han bodde två gator bort och hade hittat denna stackars, bortsprungna katt tre veckor tidigare. Hon bar då halsband med nummer och namn - som han tagit av och återlämnade tillsammans med katten - och var "väl gödd". Han försökte vid överlämnandet att ge oss dåligt samvete och menade på att katten hade det bättre oss honom. Vill inte göra dig orolig, men det finns riktiga knäppgökar där ute.

• July

OT: ...Två år senare så avlivade min mamma katten utan att berätta något för mig, i samband med en flytt. Kanske hade hon haft det bättre hos knäppgöken... Älskade kisar. :) Hoppas din hittar hem!

• adina01

Hade en katt som försvann och var borta 8 veckor, kastrerad hankatt på 6 år han hade troligtvis blivit instängd eftersom han magrat ordentligt eller hamnat i någon bil eftersom trampdynorna såg slitna ut frisk och pigg för övrigt men tog ett tag för honom att få tillbaka sin vikt.

Svar på tråden Har era katter varit borta flera veckor?